7-sitsiga bilar

10 inlägg 0 nya
7-sitsiga bilar

Hej! Då familjen växer börjar det bli dags att köpa en 7-sitsig bil så jag skulle bli tacksam för tips på lite olika modeller att kika närmare på. Tänker mig ett pris på max ca 150 tkr, ska kunna dra en husvagn och så "stort" bagage som möjligt. Var först inne på en Dacia Lodgy då man får en helt ny bil för det priset. Men det känns som man sparat in det mesta på den och bagaget är inte stort. En bil som verkar lite större bagage för att ha 7 säten är Volvo XC90. Men då jag kör mest korta sträckor i stan så kommer den nog bli rätt törstig. Ska man då välja bensin eller diesel? Manuell eller automat? Sen måste man nog skaffa utökat körkort för att kunna dra husvagnen med den... Sen finns det ju Ford S-max, Grand C4 Picasso osv. Tacksam om nån kunde hjälpa mig här lite :)

En kollega på jobbat har en S-max som han är sjukt nöjd med. Skulle inte platsen räcka i den finns alltid Ford Galaxy med.

Power to the people

Christoffer Åhlund wrote:
Hej! Då familjen växer börjar det bli dags att köpa en 7-sitsig bil så jag skulle bli tacksam för tips på lite olika modeller att kika närmare på. Tänker mig ett pris på max ca 150 tkr, ska kunna dra en husvagn och så "stort" bagage som möjligt. Var först inne på en Dacia Lodgy då man får en helt ny bil för det priset. Men det känns som man sparat in det mesta på den och bagaget är inte stort. En bil som verkar lite större bagage för att ha 7 säten är Volvo XC90. Men då jag kör mest korta sträckor i stan så kommer den nog bli rätt törstig. Ska man då välja bensin eller diesel? Manuell eller automat? Sen måste man nog skaffa utökat körkort för att kunna dra husvagnen med den... Sen finns det ju Ford S-max, Grand C4 Picasso osv. Tacksam om nån kunde hjälpa mig här lite :)

De korta sträckorna i stan, måste du verkligen kröa bil där? Kanske funkar med andra sätt? (fot, cykel, kollektivtrafik, ...)
Är du ensam när du kör de korta stadssträckorna? Kanske passar det bättre med en storbil för familjen och en pluttenutt för dina korta stadsresor? (tänk storlek typ Smart)
Hur ofta behöver du fler platser än 'standard' 4(5)? Hyra storbil om det är sällan?

Det jag menar med detta är att försöka tänka lite utanför det invanda och den grundtanke man oftast låser sig vid.

Skall du ha bagage med alla sju säten uppe så blir det inte helt lätt men är de två bakre endast för från och till så finns det massor av bilar att välja på.
Vi är inne på vår tredje C4 Picasso och är oerhört nöjda. Trevlig att köra och för oss praktisk. Även om jag själv åkt längst bak så är nog 170cm lite av en maxgräns. Med sista raden nerfälld så är bagaget mycket bra och lätt lastat. Glastaket och de stora rutorna = alla kan se ut gör den till mycket populär hos yngsta dottern och hennes kamrater. Jämfört med moderna kombibilar med sina mikroskopiska sidorutor. Automat är rätt givet. Drar inte mer men passar bra med biltypen.

Finns rätt många i samma storleksklass så åk runt och testa. Gott råd är att skaffa största möjliga motor. Kostar inte mycket mer att köpa, äga och tanka men sjutton vilken skillnad när du har lite last.

Betr. XC90. Gillar personligen både nya och gamla modellen. Vi kikade på den vi ett par tillfällen men den är inte optimal. Ett jäkla klättrande för barnen att kom i och ur. Lasttröskeln bak är hög plus att den rent generellt är rätt trång för sin storlek. Sen är den bökig i stadstrafik. Men trevlig att köra.

Gott råd är att ta med barnen och lyssna på deras åsikt. Glada barn = lätta barn på resa. Försök att hitta en bil med glastak.

Jag har haft två begade Alhambra dieslar kring 02-03 och det var trevliga bilar.
Det var dock lite små problem emellanåt på kring utrustning.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har ni småbarn som behöver hjälp med bälte eller sitter i barnstol hade jag fokuserat på bilar med skjutdörrar så att man kommer åt att hjälpa till även om det är trångt i parkeringsfickor.
Är det barn som sitter i barnstol hade jag kikat på bilar med separata säten i baksätet - annars brukar mittplatsen bli helt obrukbar om man har en barnstol på någon av sidorna.
Är barnen lite äldre och klarar sig själv och de sista två platserna är nödplatser är kanske SUV ett tänkbart alternativ. Ofta är dock mittplatsen bak alltför ynklig om man oftast kör med fem i bilen. Kör man oftast med 6 i bilen så måste man ju ändå alltid använda sista sätesraden och då kanske man ser mittplatsen bak som sista nödplatsen.
Själv kör jag Seat Alhambra som vi köpte när våra tre barn alla satt i barnstol eller på bilkudde och vi ville ha plats över till bagage även när en barnvagn slängts in i bagaget. Barnen har till vardags varsitt ordentligt säte och vi har som standard stort bagage och det är enkelt att fixa upp en eller två stolar till om någon kompis skall med.
Finns som fyrhjulsdriven variant som kanske kan vara fördelaktig om man vill dra husvagn.

Jag har haft en ny Opel Zafira, vilket var en riktig skitbil, vad gäller vinteregenskaper, kvalitet, flexibilitet och komfort.. Har nu haft en Citroën C4 Gran Picasso i drygt 2 år 5000 mil och kan bara säga att den är helt överlägsen. Fantastisk komfort, grym överblick, låga kostnader, helt problemfri, enormt flexibel. Kika på en begagnad sådan av årsmodell 2014 och framåt. Det är ingen slump att den vunnit alla tester sedan den lanserades. Vi har fem barn hemma och en Saab 9-3 som andrabil om vi behöver maxa platser och bagage. Varför köpa en bil för maxkapaciteten om det gäller 3-4% av körningen. Hade Caravelle i några år, men det kostade på att pendla ensam i den stora delar av tiden.

Jag har haft en ny Opel Zafira Tourer. En riktigt bra och bekväm bil som jag körde 20000 mil under 3 år utan andra problem än en torkarmotor som lade av.
Kan rekommendera en sådan om man vill slippa problem.

Har också en Zafira, men bagaget är ju nära noll med alla säten uppe, annars är det bra med en av marknadens smartaste fällning av bakre stolarna (försvinner ner i golvet och ytan blir helt plan)
Vi har en 2,2a som är stark och drar husvagnen utan problem, men av bilen i övrigt finns mycket att önska, bla är 2,2 motorn känslig, brusten kamkedja är vanligt.
Vill man ha 7 säten och bagage får man gå upp en klass, hade tidigare en Chrysler Voyager, den rymmer allt, men är inte billig i nått.

Har en Opel Vivaro 2017.
Du kan lasta nära 700kg med alla sofforna inne. du kan lasta nära 900kg med båda sofforna urtagna.
Har skjutdörrar på båda sidorna och man sitter riktigt skönt i bilen. 376.000kr för en helt fullutrustad bil... Jag fick bra rabatt.. Räkna med att den kan vara dyrare.
Drar husvagn på 2 ton utan problem med fullastad bil..
Nackdelen?
Lite slö på låga varv, backkameran blir så skitig att man sällan ser något i den ändå. Händer på nästan alla bilar där kameran är värdelöst placerad utan att den skyddas.
Om man beställer skjutdörr på höger sida så går det INTE att fälla stolen i mittraden så man kommer lätt in till 3e raden.. Det var det som frugan kunde komma på.
En sak som skulle vara bekvämt är elbaklucka. den är tung som fan, vi hade bakdörrar på den tidigare men det var ingen höjdare.
stolparna på dörrarna skymde sikten bakåt.
Men körde liter mer än 500 mil genom Europa i somras. Man ser jättebra i den hur trafiken går.. Man sitter ganska högt.
adblue är på ca 25 liter..
Billiga delar som fasiken.. Och till utrustningen du får så är den absolut den prisvärda bilen.
Jag är blyfotad.. men om du kör lugnt så kommer du ca 120 mil på en tank..
Kommer att finnas med automatlåda inom kort..
Jämför med andra bilar.. men nästan samma utrustning så får du hosta upp minst 200.000kr till för att komma en bit högre.

Nackdelen är att man inte har någon vagnskadegaranti. så du måste ha bilen helförsäkrad direkt från första dagen.. Gäller alla bilar som går som transportbilar.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.