VW GOLF MKVII - 17 Växelspak fastnar på första växeln halvvägs

13 inlägg 0 nya
VW GOLF MKVII - 17 Växelspak fastnar på första växeln halvvägs

Har fått ett problem som nästan eskalerat.

För ungefär 7 månader sedan började växeln fastna på första växeln halvvägs upp. Det man fick göra då var att trycka ner gasen, så släppte det. Så inget större problem så sätt.

Det skedde sporadiskt, kunde fungera bra i flera dagar, men ibland fastna flera gånger per dag.

Dock senaste 2 månaderna så har den börjat fastna oftare, och alla gånger hjälper det inte med att gasa. Utan man får ruska runt ordentligt med spaken, eller köra på 2an istället.

Detta har inneburit att jag fastnat flera gånger vid rödljus och inte kommit därifrån, då växeln helt enkelt inte kommer in, det är ok med 2an på plant underlag, men i uppförsbacke är det värre.

Jag har varit i kontakt med VW, och de testar lite och säger det är inget fel, 2 gånger har jag varit där. Men som sagt felet är sporadiskt. Jag har även spelat in där man ser att den sitter rejält fast.

De på VW säger att de inte har någon aning om vad felet kan vara samt om man ska öppna hela bilen där är det väldigt dyrt.

Jag personligen har problem att varje gång man stannar ute i trafiken så blir man enormt nervös att den ska fastna. Är man på en parkering är det lugnt, då är man ju still.

Känner någon här till vad detta kan vara? Eller vad man kan göra? Även om det inte går på garantin, så får jag betala självrisken för maskinskada, men känner mest att jag behöver förstå mer vad det kan vara. Då Volkswagen inte har någon aning själva.

Finns det garanti kvar?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Halvvägs upp?? förstår inte riktigt vad som händer av det du skriver, kopplingen som inte riktigt 100 frikopplar ibland eller ?
Symtomet låter som på en bil som gått 30000 mil.
Att fortsätta köra tills det blir värre eller oftare men jag förstår momentet vid rödljusen som absolut inte är kul.
Men jag skulle nog åka till vilken verkstad som helst eller två och fråga verkmästaren vad han tror på din beskrivning.
Dom brukar ha teorier om det luktar ett jobb :)
Brukade göra så på den tiden man åkte äldre bil och fuskade skälv.
Men som sagt att lämna in när dom inte har en teori kan ju bli kostsamt.
Och du har ju maskinskadeförsäkringen att luta dig mot om det skulle dra iväg i pris.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Låter lite liknande de problem BMW har med sina manuella lådor. Synkring i lådan som är kass.

Guran wrote:
Låter lite liknande de problem BMW har med sina manuella lådor. Synkring i lådan som är kass.

Jo visst men på en tre år gammal bil känns ju otroligt konstigt.
Kanske glömt oljepåfyllning på fabriken:(
Vi får kanske höra någon fortsättning framöver.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Låter som att länkaget är felaktig justerat.
https://m.youtube.com/watch?v=4hY09ujtVe4

mso 1000 wrote:
Guran wrote:Låter lite liknande de problem BMW har med sina manuella lådor. Synkring i lådan som är kass.
Jo visst men på en tre år gammal bil känns ju otroligt konstigt.
Kanske glömt oljepåfyllning på fabriken:(
Vi får kanske höra någon fortsättning framöver.

Inte konstigt på en BMW i alla fall, men det ingår väl i Premium paketet :)
Men oavsett så kan ju faktiskt en växellåda gå sönder i förtid.
Jag fick en ny växellåda på garantin till Astran när den gått 7800 mil. Knappt 5 år gammal bil.
Så länkade eller synkring är nog två teorier.

Jag hade en Saab 900 -95 som var likadan, men även på 3:an. 2 verkstäder sa det var bara att byta växellådan,(denna bil var utan garantier), sen pratade jag med en Saabkännare som rekommenderade mig att byta den "klumpen" där växelspaken gick över i länkage först innan jag gjorde nåt dyrare. Funkade perfekt efter det.

https://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=14444

Ingen universallösning men dom pratar om problemet med "kärvande" lådor ovan.
Många gånger så har forum i utlandet många svar och ger bra stöd när man ska brottas med trilskande märkesverkstäder som hävdar att "naeeee, det där har vi aldrig hört talas om".
Google är i detta fallet en mkt bra vän.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Vilka BMW har det problemet ?? Jag har haft ett antal, ingen har uppvisat det problem TS berättar om.
Vår Swift ät lite tjärv på 1an när den är kall, det löses med att först lägga i 2an, och detta är nu en automatisk vana.

Rikard wrote:
Vilka BMW har det problemet ?? Jag har haft ett antal, ingen har uppvisat det problem TS berättar om.
Vår Swift ät lite tjärv på 1an när den är kall, det löses med att först lägga i 2an, och detta är nu en automatisk vana.

F10/11 har haft problem med att få i backen. Lådor fått bytas ut för dyra pengar. Vet dock inte hur vanligt.

Backen på en bekants BMW 320d gick sönder. Bilen är från cirka 2012 och hade gått en bit över 10000 mil. Jag försökte hjälpa till att spåra en begagnad ersättningslåda och fann massor av växellådor med rätt reservdelsnummer till salu i Europa. Alla såldes som reparationsobjekt med trasig backväxel. Flera firmor erbjöd nyrenoverade lådor till bilmodellen så problemet är nog alldeles väldigt vanligt.

Världens vackra... wrote:
Backen på en bekants BMW 320d gick sönder. Bilen är från cirka 2012 och hade gått en bit över 10000 mil. Jag försökte hjälpa till att spåra en begagnad ersättningslåda och fann massor av växellådor med rätt reservdelsnummer till salu i Europa. Alla såldes som reparationsobjekt med trasig backväxel. Flera firmor erbjöd nyrenoverade lådor till bilmodellen så problemet är nog alldeles väldigt vanligt.

Även min uppfattning efter att läst lite.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.