Varför förgasarknallar när motorn börjar bli varm?

11 inlägg 0 nya
Varför förgasarknallar när motorn börjar bli varm?

Hej alla

Är det någon som varför jag får förgasarknallar när motorn börjar komma upp i temp och blir varm? När den är kall och startas upp så är den tyst nämligen och efter några minuter på tomgång så börjar den smälla så smått.
Jag kopplar det inte till några baktändningar för jag ser inte några förändringar på varvräknaren nämligen utan den ligger ganska stadigt på ca 800rpm. Eller kan den baktända utan att det märks på varvtalet?

Förgasarknallar? Rimligen menar du något annat då i princip ingen bil tillverkad efter 1988 har förgasare.
Antar du menar avgasknallar, och där handlar det om att oförbränt bränsle passerar motorn och antänds av värmen i avgassystemet - vilket bara kan hända när avgassystemet blivit uppvärmt vilket tar lite tid, olika beroede på belastning men några minuter är inte osannolikt på tomgång.
Och det handlar då inte om att motorn "baktänder" vilket också är något annat och knappast ska förekomma på en modern bil. På min encylindriga MC av 50-talskonstruktion (med förgasare dessutom) sker det dock ibland när man kickstartar den.

Det känns som att man skulle vilja veta vad det är för bil för att kunna uttala sig.

Jodå den är utrustad med webrar och har gått fint länge, så förgasare är det på den. Jag ska prova att rycka tändkablarna en och en och se om den kanske inte tänder på en av cylindrarna, då är det ju inte förgasarknallar utan oförbränt som du säger. Nu när jag tänkte på det igen så är det ju mer troligt att ett av stiften har blivit dåliga under vintern t.ex.

Kan vara brända avgasventiler. Gör ett kompressionsprov.

Det kan ju vara automatchoken som går ifrån för tidigt för mager blandning ger avgassmällar, Men nu är det snart bristvara på mekaniker som kan någonting om förgasare dom sista förgasarna försvann ju i slutet på 80-talet

hans.antnas

Förgasare finns det fortfarande gott om inom båtvärlden, så marinor kan säkert hjälpa till om inte annat =)

På nyare båtar är det insprutning som gäller,dom äldre med förgasare där har choken ställts på öppet läge man startar med att pumpa in soppa med accpumpen sen kör man med jämnt gaspådrag

hans.antnas

Men nu vill vi ju veta - VAD ÄR DET FÖR BIL?
Eftersom det tycks vara en äldre bil blir det ju mycket mer intressant eftersom man begriper sig på konstruktionen. Jag har som sagt en MC, en indisktillverkad Royal Enfield, encylindrig med förgasare och kickstart. Av den har jag lärt mig mycket om den grundläggande mekaniken eftersom allt är lätt att komma åt och det bara finns en av allt.
Jag har som nöje när jag kör i tunnlar och liknande att lite kort slå av tändningen med dödarbrytaren på styret och när man sen slår på den igen får man en rejäl knall ur avgasröret. Funkar bara när motorn och avgasröret är varmt, och är inte att rekommendera om man har ett avgassystem med mycket insatser i - och definitivt inte på en modern bil med katalysator ;-)

Hans Berglund wrote:
På nyare båtar är det insprutning som gäller,dom äldre med förgasare där har choken ställts på öppet läge man startar med att pumpa in soppa med accpumpen sen kör man med jämnt gaspådrag

Jomenvisst, men det finns mååååååånga förgasare kvar i båtvärlden. =)

Jo, baktändningar kunde man ju få ibland. Minns på en -53 Matchless 500cc så hade man en spak för tändförställning och med den i högläge och svag kickfot kunde det bli spännande, speciellt om man inte hade kicken under tån utan i hålfoten...

Och StefL, minns i lumpen när man körde Volvo Brage bensinare i en nedförbacke och det gick vackra flickor bredvid, av med tändningen några sekunder och sen på. Jädrar vad det small! Man måste nog ha tjock plåt i ljuddämparen helst.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.