VAG dieselgate återställning - mjukvara

20 inlägg 0 nya
VAG dieselgate återställning - mjukvara

För de som ev följt problemen med den uppgraderade mjukvaran som tillkommit på VAG bilar med berörda dieselgatemotorer så är det ju känt att problem uppenbarats. På vissa bilar märks det underligt inte mycket (beroende på körsätt, bränslekvalitet och annat?) men många har stora problem.
En bekant ringde igår och ondgjorde sig, han hade en Golf tdi som uppgraderats och det var rätt klart enligt honom att det var efter uppgrad som problemen kom. Problemet är väl främst att bilen endast startar varannan dag eller mycket godtyckligt. Gången är (när den väl går), enligt utsago "katastrofdålig". Alltså inget man vågar lita på. Han har haft inne bilen på felsökning och lagt stora pengar på nya delar, utan någon som helst förbättring. Det är en sak men han nämnde att VAG tvärvägrar att återinstallera den gamla programvaran som faktiskt gjorde att bilen kunde användas.
Vi ringde en chiptrimmare (en av många, rätt stor och etablerad) och ställde frågan om de kunde installera en tidigare version av mjukvara men de sysslade med metoden att "jobba med den version som låg i bilen och förbättra den" så det gick bort helt. Är bilen alltså uppgrad kan de inte påverka grunden i mjukvaran av den anledningen så den utvägen verkade stängd. Dock är kontakt ej tagen med fler trimmare så det får vara öppet.

Man kan undra om det finns någon som gjort ett försök att "läka" sin VAG bil och återställa den till äldre version? Kan tänka mig att när folk bytt EGR, partikelfilter, turbo och massa annat krångligt en eller två gånger, lär en sådan mjukvara vara värd sin vikt i ädel metall. Att VAG inte VILL är ju solklart men det borde ju gå att kunna göra. Någon som vet om det är möjligt att läsa ur en ej uppgraderad bil och använda den för att vaccinera andra kontaminerade bilar och få dem brukbara igen?

Det är inte utan att man får tanken om ett "A" och ett "B" lag av de bilar som blivit uppgrad eller inte? Även om det förstås inte är skrivet i sten att det måste gå åt skogen (för alla har kanske inte problem) men potential att verkligen få dyrbara problem. VAGs sk garanti för avgasrelaterade delar upp till 25 tusen mil lär ju inte hjälpa för grundfelet kvarstår i mjukvaran och dessutom ett sätt för dem att ännu mer skrämma upp kunder att inte serva nån annanstans för även om det låter snyggt att det räcker att bilen är servad enligt plan så lär det ju bli som det blir när det inte är fullt med VAG stämplar i boken när garanti åberopas.

Med vänlig hälsning
Hilife

/Hilife

Vad jag fattat för går det inte att återställa den uppdaterade mjukvaran som har med dieselgate att göra. Det enda är att skaffa en begagnad dator på skroten som inte uppdaterats.

"Hur skulle stigande temperaturer kunna vara ett problem för amerikanerna? Allt de behöver göra för att få lägre temperaturer är ju att byta från Fahrenheit till Celsius."

Styrman_jansson wrote:
Varför vill din bekant öka sin bils utsläpp? ?

Det ville han inte, han gjorde ju uppdateringen, som så många andra gjort. Dock har han ju hellre lite skitigare bil utsläppsmässigt som faktiskt fungerar och startar. Fast VW har väl tänkt ut det ultimata miljöalternativet, en svindyr blomlåda till bil som aldrig startar skitar ju inte ned. Ganska genialiskt kan man tycka men kanske inte om man har en bil för 120-140papp som man tänkt åka i och kunna lita på att den startar.

Att försöka hitta en dator på skroten kanske skulle funka men väldigt osäkert vilken version som ligger i den. Bästa är kanske att se om det skulle gå att läsa ur en annan bil som man vet inte är åtgärdad. Frågan hur man gör det och vem som kan göra sånt? VAG lär ju inte kunna göra det. Läste om en programvara (VAG.com) där det var möjligt att ändra lite saker i sin VAG bil, detta var tydligen tillgängligt för privatpersoner men undrar om det inte kräver expertis så bilen inte vingklipps på annat sätt? Vet heller inte om det går att göra så djupgående mjukvaruförändringar i det programmet.

Bilen i fråga är trevlig och han var nöjd med den innan uppdateringen. Svaret den lokala VAG verkstaden kommit med är att byta dyra delar och debitera stora pengar (i detta fallet). OM kunden hävdar att felen kommit i samband med service och uppdatering, skulle iaf jag först övervägt att nedgradera mjukvara och se om bilen går bättre? Det mest logiska felsökningsmässigt. Det är klart om tex EGR redan lagt sig och dött pga höjd sot-återföring är det ju förvisso kört. Om man kikar lite med erfaret öga på utrustningar (ej bilar) som får nya mjukvaror varje halvår och där har man lärt sig att det inte alltid går som det är tänkt och att TESTNINGEN av nya mjukvaror är väldigt bristfällig ibland. I en bil är det troligen många parametrar att testa och det kanske Volkswagen gjort men kom inte hela vägen bevisligen. Skulle tro att variabler som använd bränslekvalitet, användande och körsträcka påverkar som är svårt att simulera i förväg. Inget lätt scenario. Kanske en anledning till att vissa EGR ventiler klarar sig länge medan vissa kloggar igen och dör, redan 40-50 mil efter denna uppgradering. Misstänker att mekanikerna kommer bli (är redan) duktiga på att byta avgasreningskomponenter framöver...

/Hilife

Fast om t ex nån EGR-ventil strular så lär det felsignaleras så knappast just det felet. Sen ger väl VW nån form av utökad garanti för dessa komponenter efter uppgraderingen tycker jag mig ha sett - frånsett den generella emissions-garantin på 5 år/8000 mil.

Undrar om inte mjukvaran är kodad mot just den motorn den levererades med? Fast det går ju att hacka allt idag om man har kunskaperna.

Även om vi kunde backa programvaran så är vi hindrade av lagar.

trasten wrote:
Även om vi kunde backa programvaran så är vi hindrade av lagar.

Uppdateringen har ju kommit till av en anledning men VAG säger ju själva att även om du inte uppdaterar är bilen säker och laglig att köra? Då kan det ju inte vara olagligt att byta mjukvaran? Att VAG verkstaden inte nedgraderar beror ju på trovärdighet. Det måste ju tro på sin produkt. Det går ju att förstå men att skjuta över massa reparationskostnader på den enskilde i ett sånt läge tycker nog många inte är ok.

/Hilife

hilife wrote:
trasten wrote:Även om vi kunde backa programvaran så är vi hindrade av lagar.
Uppdateringen har ju kommit till av en anledning men VAG säger ju själva att även om du inte uppdaterar är bilen säker och laglig att köra? Då kan det ju inte vara olagligt att byta mjukvaran? Att VAG verkstaden inte nedgraderar beror ju på trovärdighet. Det måste ju tro på sin produkt. Det går ju att förstå men att skjuta över massa reparationskostnader på den enskilde i ett sånt läge tycker nog många inte är ok.

Du får inte lägga in en programvara som gör att bilen inte klarar gällande avgaskrav. Det är ju själva problemet från början. Att man inte är tvungen att uppdatera kan vara väg att ändras. Jag har hört rykten om att bilarna kan komma att underkännas vid besiktning framöver.

trasten wrote:
hilife wrote:trasten wrote:Även om vi kunde backa programvaran så är vi hindrade av lagar.
Uppdateringen har ju kommit till av en anledning men VAG säger ju själva att även om du inte uppdaterar är bilen säker och laglig att köra? Då kan det ju inte vara olagligt att byta mjukvaran? Att VAG verkstaden inte nedgraderar beror ju på trovärdighet. Det måste ju tro på sin produkt. Det går ju att förstå men att skjuta över massa reparationskostnader på den enskilde i ett sånt läge tycker nog många inte är ok.
Du får inte lägga in en programvara som gör att bilen inte klarar gällande avgaskrav. Det är ju själva problemet från början. Att man inte är tvungen att uppdatera kan vara väg att ändras. Jag har hört rykten om att bilarna kan komma att underkännas vid besiktning framöver.

Den blev ju dock godkända från början. I Sverige funkar det så, så de kan inte underkänna en bil som följer typningen.

Men godkännandet skedde på falska grunder. Bilen släppte ju ut mer än vad som uppgavs.

Enklast är väl att köpa en ny mappning/programvara via trimföretag. Dvs inte en effektbox som man hänger på, typ KCR.
BSR, Autostable, Vtech m.fl. Firmor mappar om. Lagligt, nej. Ev kvarvarande garantier ryker. Men visst funkar det ypperligt. Ingen box som bara manipulerar commonrailtrycket.

trasten wrote:
Men godkännandet skedde på falska grunder. Bilen släppte ju ut mer än vad som uppgavs.

Så gör alla bilar. Testet är utformat så att man helt enkelt kan fuska, vilket det görs också. Man tejpar skarvar i karossen, tar bort generator, sätter på specialdäck och så vidare.
Bilen är likväl godkänd och då kan man inget göra utan det blir tillverkarens val.
Man behöver helt enkelt ha en bättre testmetod.
Bland annat även Audi och Mercedes har ju också varit i blåsväder angående sådant här.

Xanthopteryx wrote:
trasten wrote:Men godkännandet skedde på falska grunder. Bilen släppte ju ut mer än vad som uppgavs.
Så gör alla bilar. Testet är utformat så att man helt enkelt kan fuska, vilket det görs också. Man tejpar skarvar i karossen, tar bort generator, sätter på specialdäck och så vidare.
Bilen är likväl godkänd och då kan man inget göra utan det blir tillverkarens val.
Man behöver helt enkelt ha en bättre testmetod.
Bland annat även Audi och Mercedes har ju också varit i blåsväder angående sådant här.

Tejpa och dylikt är mer att tänja på gränserna. Adaptiv mjukvara är rent fusk. Men visst behövs det andra testmetoder.

trasten wrote:
Xanthopteryx wrote:trasten wrote:Men godkännandet skedde på falska grunder. Bilen släppte ju ut mer än vad som uppgavs.
Så gör alla bilar. Testet är utformat så att man helt enkelt kan fuska, vilket det görs också. Man tejpar skarvar i karossen, tar bort generator, sätter på specialdäck och så vidare.
Bilen är likväl godkänd och då kan man inget göra utan det blir tillverkarens val.
Man behöver helt enkelt ha en bättre testmetod.
Bland annat även Audi och Mercedes har ju också varit i blåsväder angående sådant här.
Tejpa och dylikt är mer att tänja på gränserna. Adaptiv mjukvara är rent fusk. Men visst behövs det andra testmetoder.

Så länge du modifierar bilen så den inte stämmer överens med vad som sedan går i verklig trafik så är det, enligt mig, inte något tänjande på gränsen utan regelrätta bedrägliga metoder.
Bilen som testas skall vara en standardbil med standarddäck och självklart generatorn inkopplad e.t.c.

Xanthopteryx wrote:
trasten wrote:Xanthopteryx wrote:trasten wrote:Men godkännandet skedde på falska grunder. Bilen släppte ju ut mer än vad som uppgavs.
Så gör alla bilar. Testet är utformat så att man helt enkelt kan fuska, vilket det görs också. Man tejpar skarvar i karossen, tar bort generator, sätter på specialdäck och så vidare.
Bilen är likväl godkänd och då kan man inget göra utan det blir tillverkarens val.
Man behöver helt enkelt ha en bättre testmetod.
Bland annat även Audi och Mercedes har ju också varit i blåsväder angående sådant här.
Tejpa och dylikt är mer att tänja på gränserna. Adaptiv mjukvara är rent fusk. Men visst behövs det andra testmetoder.
Så länge du modifierar bilen så den inte stämmer överens med vad som sedan går i verklig trafik så är det, enligt mig, inte något tänjande på gränsen utan regelrätta bedrägliga metoder.
Bilen som testas skall vara en standardbil med standarddäck och självklart generatorn inkopplad e.t.c.

Vad du tycker och vad som står i regelboken är två vitt skilda saker. Sen håller jag med dig i sak.

trasten wrote:
Xanthopteryx wrote:trasten wrote:Xanthopteryx wrote:trasten wrote:Men godkännandet skedde på falska grunder. Bilen släppte ju ut mer än vad som uppgavs.
Så gör alla bilar. Testet är utformat så att man helt enkelt kan fuska, vilket det görs också. Man tejpar skarvar i karossen, tar bort generator, sätter på specialdäck och så vidare.
Bilen är likväl godkänd och då kan man inget göra utan det blir tillverkarens val.
Man behöver helt enkelt ha en bättre testmetod.
Bland annat även Audi och Mercedes har ju också varit i blåsväder angående sådant här.
Tejpa och dylikt är mer att tänja på gränserna. Adaptiv mjukvara är rent fusk. Men visst behövs det andra testmetoder.
Så länge du modifierar bilen så den inte stämmer överens med vad som sedan går i verklig trafik så är det, enligt mig, inte något tänjande på gränsen utan regelrätta bedrägliga metoder.
Bilen som testas skall vara en standardbil med standarddäck och självklart generatorn inkopplad e.t.c.
Vad du tycker och vad som står i regelboken är två vitt skilda saker. Sen håller jag med dig i sak.

Ja, och regelboken säger att bilarna är godkända. Därför kan man inte kräva återkallning, i Sverige.

Transportstyrelsen stoppade osålda vw caddy med euro5 motorer. Dom blev inte igenomsläppta utan modifiering. Vill man så kan man!

Fast osålda bilar är ju lite annat än redan sålda bilar så inte riktigt jämförbart. Är den osålda och fabriksny så är det ju knappast att betrakta som en retroaktiv återkallelse. Men det finns säkert gråzoner här liksom inom många andra områden.

trasten wrote:
Transportstyrelsen stoppade osålda vw caddy med euro5 motorer. Dom blev inte igenomsläppta utan modifiering. Vill man så kan man!

Vad jag förstått var det inte krav från transportstyrelsen.
https://www.svd.se/volkswagen-stoppar-forsaljning-av-bil

Xanthopteryx wrote:
trasten wrote:Transportstyrelsen stoppade osålda vw caddy med euro5 motorer. Dom blev inte igenomsläppta utan modifiering. Vill man så kan man!
Vad jag förstått var det inte krav från transportstyrelsen.
https://www.svd.se/volkswagen-stoppar-forsaljning-av-bil

Jag har internt fått veta att det var ett fattat beslut från transportstyrelsen som VAG rättade sig efter. Det kostade åtskillig för vissa återförsäljare som var på väg att leverera färdigutrustade caddy till kunder. Brutna avtal, skadestånd och osäljbara bilar.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.