Turbo försvann efter verkstadsbesök

7 inlägg 0 nya
Turbo försvann efter verkstadsbesök

Hejsan! Detta utlägg gäller en Skoda Octavia RS 2.0 fsi 200hk från 2006.

Hade lämnat in bilen på verkstad för att åtgärda ett startproblem jag fått. Motorlampan lös även men bilen gick superbra, det enda felet var att den startade dåligt. När jag hämtade ut bilen från verkstad sa dem att felet var åtgärdat och dem hade bytt ställmotor/omkopplingsspjäll.

Hämtade alltså bilen och körde till jobbet och märker att bilen är extremt slö och turbon laddar inte.

Kör tillbaka bilen dagen efter och dem bekräftar att ja, turbon laddar inte. Dem bökar på med bilen i två dagar utan resultat. Efter att jag själv googlat runt ser jag att man måste kalibrera ställmotorn om man byter den! Tipsar om det och dem hade inte hört det förut och provade göra det men misslyckas även då, Efter några timmar säger dem att dem hittat felet och tycker nu att dem borde byta spjällhuset också. Jag tackade för mig och lämnade in på annan verkstad förtroendet för dem inte fanns kvar.

Dem hittade efter några dagar felet på startproblemet och åtgärdade det men klarar inte av att få tillbaka turbon till det den var då bilen inte ger några felkoder längre. Enligt nuvarande verkstad är det inte läckage nånstans, dem har bytt en mängd av saker (kan komplettera när jag hämtar kvittot) och dem tycker konstigt nog att bilen går fint som det är men dem har ju aldrig provat köra bilen som den va innan (och innan var det en rejält pigg bil som stack bara man nuddade gasen i princip, som den ska vara!). Kan inte köra om bilar på landsväg längre utan nu går det verkligen i snigelfart, bilen accelererar otroligt långsamt.

Det jag undrar är om någon har någon aning vad dem på verkstan kan ha ställt till med?

Undrar också om ni har någon aning om man kan kräva av första verkstaden att stå för reparationskostnaderna jag nu drar på mig för det här med turbon (som dem sabbat)? Rimligtvis borde det ju vara så. Har hört man kan prata med ARN men att sem inte har nån egentlig makt att tvinga företag att ersätta.

Om turbon inte ger laddtryck som den ska så genererar detta en felkod som kan läsas av. I ECU, dvs. motorns styrenhet, finns olika mappar, programfiler för olika driftsförhållanden. Så lite förenklat, när du begär en viss effekt mha. gaspedalen (egentligen trottelpositionsgivaren) så vet ECU vilken mapp den ska jobba efter, tex. dellast om du ger 0-50% gas. Då vet ECU att ett visst gaspedalläge ska ge ett specifikt laddtryck och ge ett specifikt luftflöde genom luftmängdmätaren. Om något av dessa kriterier inte uppfylls så sätts en felkod och bilen försätts i limp home mode och blir riktigt slö som du beskriver.

Hade varit intressant att veta vad felkoden sa vid första verkstadsbesöket. Ett ganska vanligt fel på just VAG’s bensinturbo är defekt luftmängdmätare.
Felet du relaterar till misstänker jag är tillsatsluftsliden, även kallad tomgångsmotor. Den har till uppgift att skicka en liten mängd luft förbi spjället för att öka tomgången när motorn är kall.

Du måste nog ge den ursprungliga verkstan chansen att åtgärda sånt man misslyckats med - att på eget initiativ gå till annan verkstad och tro att den ursprungliga verkstan skall stå för fiolerna är nog att hoppas för mycket.

FXX wrote:
Om turbon inte ger laddtryck som den ska så genererar detta en felkod som kan läsas av. I ECU, dvs. motorns styrenhet, finns olika mappar, programfiler för olika driftsförhållanden. Så lite förenklat, när du begär en viss effekt mha. gaspedalen (egentligen trottelpositionsgivaren) så vet ECU vilken mapp den ska jobba efter, tex. dellast om du ger 0-50% gas. Då vet ECU att ett visst gaspedalläge ska ge ett specifikt laddtryck och ge ett specifikt luftflöde genom luftmängdmätaren. Om något av dessa kriterier inte uppfylls så sätts en felkod och bilen försätts i limp home mode och blir riktigt slö som du beskriver.
Hade varit intressant att veta vad felkoden sa vid första verkstadsbesöket. Ett ganska vanligt fel på just VAG’s bensinturbo är defekt luftmängdmätare.
Felet du relaterar till misstänker jag är tillsatsluftsliden, även kallad tomgångsmotor. Den har till uppgift att skicka en liten mängd luft förbi spjället för att öka tomgången när motorn är kall.

Ja jag är enig, man hade velat veta vad det var men alla är raderade och inga nya har tillkommit trots att bilen går som en påse nötter.
Får kanke fråga gamla verkstaden om dem har mån aning.
Tycker dock det är märkligt att felet tillkommer efter att dem bytt ställmotor, känns som det är där nånstans felet ligger.

Har också hört de där med luftmassemätaren. Vet heller inte exakt vad dem bytt nu, ska reda ut alla detaljer på måndag. Vet att dem testat byta MAPsensor iaf och det var inte det som ställde till det i alla fall. Dem har provat allt möjligt säger dem men inget har hjälpt.
Får väl återkomma med mer detaljer så kanske nån smart person här kan få en idé!

Vet inte riktigt var jag ska vända mig nu. Låta dem som hållit på med bilen fortsätta fundera eller vända sig till märkesverkstad..?

Pi wrote:
Du måste nog ge den ursprungliga verkstan chansen att åtgärda sånt man misslyckats med - att på eget initiativ gå till annan verkstad och tro att den ursprungliga verkstan skall stå för fiolerna är nog att hoppas för mycket.

Jag gav dem flera dagar efter jag upptäckte felet. Dem stod å tryckte på en knapp för å försöka kalibrera ställmotorn i 6 h första dagen efter att JAG tipsat dem om att det behövdes efter att ha läst det på deras egna sida (autoexperten). Sen åtgärdade dem aldrig felet jag lämnade in bilen för (startproblemet) utan gav mig bara mer problem. Så nej, kommer aldrig åka dit igen. Har i efterhand hört massa dåligt om dem av kollegor och bekanta som bor här runt samhället. I tillägg hade min syster bytt termostat på sin bil hos dem dagen innan. Den hade dem inte ens klarat byta ordentligt och inte märkt att det rann vatten som ur en kran (!!!!) ur den för dem inte lyckats sätta den på plats. Så nä. Dem får inte fler chanser av mig.

Tråden rensad. Håll er till ämnet.

Tack Deeds!
Magdavik, glömde nämna att vissa laddtrycksrelaterade fel kan kräva att dom ska återkomma 10-15ggr innan en felkod sätts. Som tex. en defekt turbotrycksventil, det kan krävas 10-15 motorstarter innan ECU sätter en felkod då felet betecknas som relativt litet och inte har någon direkt emmisionspåverkan. Felet ”nollas” varje gång tändingen stängs av men lagras i minnet, men när samma fel återkommer som sagt varje gång motorn startas så tänds MIL-lampan.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.