Toyota Auris utsliten ratt

10 inlägg 0 nya
Toyota Auris utsliten ratt

Jag är ägare till En Toyota Auris 2010 års modell som jag ägt sedan 2012 , den hade då vi köpte den rullat ca 1600 mil. Bilen har nu gått ca 9000 problemfria mil, MEN ratten var sliten redan innan 8000 mil, ytan är sliten/borta vilket gör ratten äcklig att hålla i. Ratten blir nu stadigt i sämre och sämre skick och alltmer obehaglig att hålla i.

Bad märkesverkstaden om ett utlåtande när bilen var på service senast och dom konstaterar bara att ratten är utsliten. Ingen kundmottagare var dock speciellt intresserad av att diskutera detta med mig utan gömde sig bakom disken.

Kontaktade Toyota Sverige och dom ber mig kontakta en auktoriserad verkstad för att bedöma slitaget och om det skulle behövas skapa en rapport.

Kontaktar återigen märkesverkstaden där jag alltid lämnat bilen på service, svaret blir nu att en åtta år gammal bil är det ingen ide att försöka få åtgärdad på garanti/goodwill. Jag får också veta att det kan finnas många orsaker till att en ratt är sliten, det kan tex bero på att man har ring få fingret. Verkstaden är dock snabba med att upplysa om vad kostnaden för att byta ratt är.

Jag har tidigare haft flera bilar som rullat mellan 30000 och 40000 mil utan problem med ratten, varken jag eller min fru har någon ring på fingrarna. Dessutom har vi också en Toyota Hi-Ace som vi haft sen den var ny och som är helt ok vad gäller slitaget på ratten vilken utesluter att det kan bero på någon påverkan ifrån förarna.

Är det någon som har haft liknande problem med kvaliteten på Toyotas Auris ratt och Toyotas märkesverkstader?

Vänd dig till en annan verkstad. För allt jobb.

Fråga Toyota om de kan ge dig en rattmuff om de inte vill byta ratt på goodwill.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När Toyotas grejer inte håller så finns gammal hederlig hockeytejp att tillgå: https://www.xxl.se/ccm-tape-cloth-20m-hockeytejp-svart/p/1062899_2_style

Tja - varför inte s k själv-vulkande tejp...:)

Just idag körde jag en Auris av liknande årsmodell. Den hade gått närmare 14000 mil och ratten var fin så rattarna i dessa bilar måste inte vara undermåliga i alla exemplar. Det kanske finns olika prisklasser.

Har du kollat runt på andra Auris och spanat om det är ett spritt problem, eller unikt för din bil ??

Beställ en fin ratt på skroten.
Kan du inte byta skälv så byter nog en verkstad den för en mindre slant.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Är det riskfritt att byta en ratt i en modern bil? Det brukar sitta en laddning i dem som kan smälla om man gör fel. Det är ganska kraftiga doningar.
https://youtu.be/4KPWlIDsSZE

När jag jobbade på bilverkstad var säkerhetsreglerna följande : Lossa batteriet, vänta 15 minuter.
Ratten är ofarlig utan elektricitet.
Men har bilen annan el än ett startbatteri, tex en hybrid/elbil, är det nog läge att ta reda på fakta innan man börjar meka.
Dock har man inte hört om nån olycka i sammanband med stölderna av rattar i bla BMW, och jag tror inte dom väntar 15 minuter.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.