Vi Bilägares forum

Smörja backspeglarna?

Smörja backspeglarna?

Har någon ett tips för hur man ska få backspeglarna på en Octavia - 18 att inte knarra när de fälls ut? Det är tyst till det är över 25 grader varmt ute.

Uppdaterat: 2018-07-07 20:06

Kommentarer

Tja... Silikonspray kan ju lösa en del. Beror lite på hur det knarrar och vad det är som åstadkommer knarret.

Uppdaterat: 2018-07-07 20:16

Det är ganska intressant, det som knarrar är nästan alltid bussningar som krymper och nyper runt axeln, men det sker oftast vid låg temperatur.
Här har man tydligen valt en plast som nyper vid stigande temperatur!
Som X skriver kan kiselspray hjälpa men den bör då appliceras vid låg temperatur då spelet är som störst.
Det här med plaster i bussningar är väldigt svårt, t ex har polyamider (Nylon) använts ofta och utan att man tänkt på att de absorberar upp till 3% vatten och det betyder att de nyper i t ex en vindrutetorkarlagring.
Återkom gärna med info om det hjälpte.

Uppdaterat: 2018-07-08 08:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har samma bekymmer jag med. Tydligen något som Skoda behöver göra om göra rätt.

Silikonspray, kanske skall testas...

Uppdaterat: 2018-07-07 22:45

Problemet är väl att få in något alls till stället där ljudet alstras.

Uppdaterat: 2018-07-08 10:38

Måste väl ändå betraktas som ett tämligen trivialt problem här i Sverige - om temperatur-gränsen för oljudet är > 25 grader.
Enklast är väl att programmera bort infällnings-funktionen dessa få dagar.

Uppdaterat: 2018-07-08 10:46

Normalt borde du ha rätt Pi, men den här säsongen är inte normal.

Uppdaterat: 2018-07-08 10:48

Jag skulle absolut ringa verkstaden och få det åtgärdat då det är tre års garanti.

Att skicka in någon typ smörja i rörliga plast delar kan förvärra om man inte vet exakt vad det skall vara och som nån sa så måste väl kåpan av för att få in det på rätt rörligt ställe.

För egen del så avaktiverade jag funktionen i menyn och vrider in dom på den kombinerade justerings knappen på dörren vid behov, dvs max en gång i veckan.
Att speglarna skall flaxa 7 ggr om dan i onödan för mig är bara irriterande.

Skulle det gå att avaktivera start/stopp i menyn skulle jag göra det också.

Uppdaterat: 2018-07-08 10:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Silikonfett löser problemet, men för att få in fettet, måste grejerna isär. Spray löser problemet nån dag, sen är det tillbaka.
Flera bilar med dörrstopp i plast har samma problem. Hade Swiften stått med ena sidan mot solen, även om det inte är särskilt varmt, kunde den dörren knarrar, men inte den andra.
Efter ha smort med silikonfett flera gånger försvann problemet, efter service var det tillbaka då verkstaden smort med vänlig olja.

Uppdaterat: 2018-07-08 13:19

Det är en helt riktig reaktion då en lagerbussning av de flesta sorters plast byggs in i en metallkapsling, när temperaturen stiger nyper den kring axeln.
Hade man valt en plastkapsling hade förmodligen aldrig problemet uppstått.
Men egentligen är det ju ett skitproblem som man kan negligera.
Får man inte större problem med sin bil är man nog en turgubbe!

Uppdaterat: 2018-07-08 19:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är väl ett litet problem, men det låter riktigt illa. Tyvärr glömmer jag det när jag sätter mig i bilen och påminns när jag låser den.

Större problem än så skulle göra mig galen på en ny bil.

Uppdaterat: 2018-07-08 21:54

Ett med tiden möjligen dyrare problem är att dimensioneringen av motorn som som driver 'öronflaxandet' knappast är gjord för den större belastning och vibrationer som knarrandet kan medföra. Kostnaden för att reparera skadade ytterbackspeglar kan bli en stor överraskning för den oförberedde.
Garantijobb!

Uppdaterat: 2018-07-09 07:36

Om man säger så, så kommer nog många bilar med onödigt flaxande backspeglar få problem med den motorn oavsätt fabrikat för fjärde ägaren om 15 år och 987000 flax övningar.

Jag rekommenderar med hänsyn till efterkommande ägare att avaktivera funktionen och använd knappen på dörrhandtaget vid behov istället.

Uppdaterat: 2018-07-09 07:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag tycker ju att om funktionen i normalfallet är aktiverad så bör den vara dimensionerad för att tåla det. De flesta funktioner på en bil mår bättre av att användas än att stå större delen av tiden. Nuvarande bilar är tyvärr bredare än måttet som använts när parkeringsplatsernas bredd har valts. Det gör att backspeglarna får törnar av lösspringande barn när bilen är parkerad på offentliga platser. Octavian är bredare än en Ford Granada, exempelvis.

Uppdaterat: 2018-07-09 09:00

Mäkinen.
Små problem i Norrland och landsbygden. ;)

Och det finns återfjädrande funktion nu också,

Och en fet bred Granada dom var stor back in the days.

Och på tal om stor så vissa husvagnar är lika bred som lång numera och en del är 8 meter lång.

Nästan lika sjuk utväckling som på husvagnar som fet suvar. ;)

Uppdaterat: 2018-07-09 09:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tyvärr måste jag in till civilisationen ibland och proviantera. Hemmavid finns inga problem att gå runt fordonen.

Uppdaterat: 2018-07-09 09:17

Det här med dimensionering av P-platser är lite märklig. Trots att bilarna blivit bredare för varje år har nya P-platser oftast samma mått som 1980?
Jag har en kompis som alltid parkerar på linjen om det är möjligt, så han tar upp två platser!
Finns inte två platser bredvid varandra, kan han parkera upp till en km bort!
Trots infällda backspeglar! Men det är de obligatoriska dörruppslagen han är rädd för.

Uppdaterat: 2018-07-09 09:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man nu är så rädd för lite dörruppslag borde man kanske gå någon form av KBT...
Visst, kanske inte det roligaste man kan vara med om, men kom igen - det är för fanken bara en bil.

Uppdaterat: 2018-07-09 09:29

Jag bor mitt i civilisationen och så snart man skall handla även den minst lilla grej så är det en stormarknadsparkering i grannskapet som gäller men jag har ändå aldrig känt nåt behov av att fälla in backspeglarna. Kan vara annorlunda om man har som vana att alltid backa in på parkeringen men med backspeglarna längst fram på framdörrarna så känns behovet inte så stort när man kör in på P-platsen med nosen först. Sen är det en sak att det som finns skall fungera - vilket det tydligen gör även i detta fall även om höga yttertemperaturer tillför ett litet missljud. Men stör det så är det väl inte svårare än att åka in till verkstan och reklamera.

Uppdaterat: 2018-07-09 10:02

Min gammla fars carport är så smal mellan stolparna att det bara är 10 mm kvar till backspeglarna.
Då är det fint att kunna vika in före infart och efter man backat ut.

Uppdaterat: 2018-07-09 10:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - just det fallet köper jag utan tvekan även om det antagligen inte är så vanligt idag. Men har man dessa problem så absolut att funktionen underlättar.

Uppdaterat: 2018-07-09 10:09

Jag har oftast inget behov av att fälla in men gillar den automatiska funktionen då jag lätt ser att bilen låses, samt att jag ser att jag låste bilen. Demensen lurar där bakom mest hela tiden numera. =)

Uppdaterat: 2018-07-09 10:10
Xanthopteryx skrev:

Om man nu är så rädd för lite dörruppslag borde man kanske gå någon form av KBT...
Visst, kanske inte det roligaste man kan vara med om, men kom igen - det är för fanken bara en bil.

Bara en bil? Inte alls, det är en Golf som får större omvårdnad än något annat!

Uppdaterat: 2018-07-09 10:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Xanthopteryx wrote:Om man nu är så rädd för lite dörruppslag borde man kanske gå någon form av KBT...
Visst, kanske inte det roligaste man kan vara med om, men kom igen - det är för fanken bara en bil.
Bara en bil? Inte alls, det är en Golf som får större omvårdnad än något annat!

Bara en bil ja.
Världsliga ting.

Uppdaterat: 2018-07-09 11:36

Dörruppslag är mest en kostnad när man säljer bilen eller returnerar den efter leasingperioden. Även om det bara är en bil så är det någons egendom man sänker värdet på när man slår en dörr i sidan på den.

Självklart backar man in i P-rutor. Det gör både in och utfart enklare.

Uppdaterat: 2018-07-09 13:02

Det beror på... Backa in när man storhandlar är ingen höjdare.

Uppdaterat: 2018-07-09 13:45

Backa in är inte heller nån höjdare om det är mycket trafik så att man stoppar upp trafiken lite längre samt att bilen bakom inte räknar med att man skall backa in och alltså att man behöver några meter till emellan bilarna. Så "självklart" är det definitivt inte och uppenbarligen så lever backspeglarna ett farligare liv när man gör så. Sen är det precis som X skriver när man skall lasta - oavsett om det är i bagageutrymmet eller i baksätet så är det struligare när man backat in. Så jag kör definitivt in med framändan först - sen har jag en hel del hjälp av back-kameran när jag skall backa ut.

Uppdaterat: 2018-07-09 14:29