Vi Bilägares forum

Saab 9-3 2006, ingen blinkers ljud och svart skärm

Saab 9-3 2006, ingen blinkers ljud och svart skärm

Hej

Det är nämligen så att jag köpt en Saab och skärmen för radio är helt svart samt att blinkers inte låter. En av de tidigare ägarna har satt in en stereo strax över cigarett tändaren och som har fungerande radio och AUX.

Min fråga är hur kan jag få igång skärmen och blinkers ljud, alla knappar till den panelen lyser samt så har jag kollat "ljud" säkringarna. Har läst att en del pratar om AMP under sätet och när jag kopplar loss den så funkar stereon ändå och hela undersidan var rostig.

Tror ni det kommer funka att byta AMP eller har någon av de tidigare ägarna mixtrat med elektroniken när de koppla in den nya stereon.

Uppdaterat: 2019-10-15 16:03

Kommentarer

"AMP" är väl förstärkaren för själva radion/cd-spelaren och jag misstänker att ägaren som satte in den "nya" stereon kopplade förbi förstärkaren. Kablaget från "nya" stereon går då direkt därifrån till högtalarna. Gamla stereon har sannolikt bara en förförstärkare och behöver då ha kontakt med en effektförstärkare ("AMP") som sen driver högtalarna.

Min teori är att själva huvudenheten (alltså den gamla stereon med tillhörande bildskärm) har gett upp. Därav ny stereo. Att blinkersljudet inte hörs beror på att det kommer från gamla "stereon", via förstärkaren till högtalarna (blinkersljudet kommer alltså från högtalarna, en grej som f.ö. var en av de första som hade och då redan 1994).

Uppdaterat: 2019-10-15 20:36
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

undersökte lite mer idag och som jag skrev innan så lyser alla knappar på huvudpanelen (volym osv) och så hörde jag att högtalarna på sidan gav inget ljud ifrån sig, endast de som finns på taket vid läslampan och de på taket i baksätet.

jag har plockat ut AMP:en och ska undersöka den och ska kolla den nya stereon samt den gamla imorgon och huvudenheten.

Uppdaterat: 2019-10-15 21:50

Idag har jag plockat isär AC och den köpta stereon såg då att fiber optiken inte är sluten. Fiber optiken som gick till cd spelaren är lös.

Min gissning är att jag ska försöka köpa en loop och koppla den till cd spelarens anslutningen för att få en sluten krets samt så misstänker jag att AMP1 är kass.

Uppdaterat: 2019-10-16 11:29

Låter som en bra plan. Lycka till.

Uppdaterat: 2019-10-16 19:21
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.