Råd och perspektiv om att tvätta bilen så den håller sig bra.

10 inlägg 0 nya
Råd och perspektiv om att tvätta bilen så den håller sig bra.

Hej, skaffade en rätt så fräsch opelnu för första gången. Den är inte någo lyxvariant men jag är väldigt nöjd med den och vill ta hand om den så mycket som jag kan på rätt sätt. En av sakerna var att kolla igenom hur man ska tvätta den, särskilt nu vid vintern med all salt och annat eländigt som kommer på lacken.

Bilen är ju 2015/2016 så dens "rostgaranti" är ju fortfarande kvar, den ska hålla sig 9 år. Jag tänker mig att även om det är nu så med denna garanti att det är bra att hitta ett mönster och ta hand om den ordentligt så fort som möjligt?

Jag har kollat igenom en del källor och försökt lära mig vad man ska tänka på och hur man ska göra det rätt. Källor som https://bilvardskungen.se/tvatta-bilen-hemma-vintern/, svenska youtube videos om biltvätt och även kolla kommentarerna och se vad dem kritiserar. Såg också en video med en amerikan som gjorde denna https://www.youtube.com/watch?v=yTsUSDD0Zzk, dock så verkar en del tycka att hans produkter är överprisade men att det han lär ut är tur nog har värde.

Saker som jag har kommit fram om jag förstår allt jag har kollat igenom. Jag har försökt tänka vad jag kan göra utifrån en gör det själv tvätt perspektiv.

1. Man ska undvika att använda avfettning för mycket och helst ta miljöavfettning. En kommentar jag hittade via nätet var detta som gav den punkten.

"Det som i artikeln kallas miljöavfettning är en form av mild, alkalisk avfettning med högt pH-värde (liknande såpbubblevatten) och är bilen smutsig med sand, damm och jord, alltså "vanlig smuts", läggs denna avfettning på hela bilen när den är torr och spolas av med högtryckstvätt efter några minuter.
Superavfettning är det som även kallas kallavfettning, luktar stark och består för det mesta av petroleumdestillat. Det är främst denna starka avfettning för bl a asfaltsfläckar, som kan påverka rostskyddet och verka uttorkande på gummidetaljer om det används på fel sätt."

2. Mönstret hur man ska spola med högtryck är att det ska vara nerifrån sen uppåt. Vart man börjar är från Upp alltså bilens "tak" och sen neråt. Dock så ska fälgarna lukta som värst så kanske en skönare början om man tar hand om det först sen börjar man från taket?

3. "Röra" bilen så lite som det går. Så kanske bäst att Istället för att ta massa mikrofibersdukar o hinkar, att man tar med sig en lågtrycksspruta, blandar schampot och vattnet enligt det som står i schampot, sprutar, väntar en stund och sedan spolar man med högtryck, sen tar man mikrofiberdukar (som ska ha 20% polyamid för att vara effektiva och runt 350gsm?) och torkar (Ska man t.ex. torka så ska man göra det i raka rörelser så repor blir lättare att ta hand om).

4. Applicera ett skydd efter att bilen är helt ren och torkad, (CarPro Hydr02 lite), spraya och sen använda duken

Sedan har jag gjort en köpslista på saker som är bra att ha och det som behövs.

1. Avfettning https://www.okq8.se/webbshop/bilprodukter/avfettning/okq8-naturavfettning-fardigblandad/
2. Schampo https://www.carlab.se/autoglym-pure-shampoo-500ml?gclid=CjwKCAiAv9riBRANEiwA9Dqv1Rj4F4MBx6d1wHqkbZTm8Ohen_rAvyG8Z5FJuKz0sScRwZF__ULmzxoCOTsQAvD_BwE = 218/ https://www.carprosverige.se/tvatt/kopi-reset-schampo-1l
3. Detailer https://www.autodude.se/produkt/autoglym_rapid_detailer
4. Gummibehandling https://www.autodude.se/produkt/gummibehandling_autoglym_vinyl_rubber_care
5. https://www.ebay.co.uk/itm/CarPro-Hautoglym ydro2-LITE-Ready-to-use-advanced-coating-1L/162835123127?epid=2170372211&hash=item25e9bacbb7:g:AjoAAOSwUM5aTeph:rk:1:pf:1&frcectupt=true
6. Mikrofibersdukar https://carcareproducts.se/produkt/microfiberduk-edgeless-dubbelsidig/ https://vattenfri.se/front-page/mikrofiberduk-40x40cm-380-gsm-2-pack
7. Lågtryckspruta https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/trycksprutor/tryckspruta-15-l-2000030676 eller https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/trycksprutor/tryckspruta-8-l-2000030844 Kanske borde ha en där det står specifikt att den ska kunna skjuta ut skum?

Så det är ungefär vad jag har kommit fram med. Vad tycker ni? Är det en massa overkill eller stämmer detta om man är ute efter att hand om den rätt för många år? Jag har inga problem att lägga tiden här o där men bara att det fyller syftet att hålla hälsan på bilen och gjort på rätt sätt.

FrostOpel wrote:
Källor som

Videolänken tog bort det som skulle stå efter vad som blev citerat. Detta skrev jag "Källor som https://bilvardskungen.se/tvatta-bilen-hemma-vintern/, svenska youtube videos om biltvätt och även kolla kommentarerna och se vad dem kritiserar. Såg också en video med en amerikan som gjorde denna "

Det många använder inkl jag själv om jag skall rengöra bilen ordentligt och länge är två hinks metoden. Man har två hinkar. En där man sköljer av det mesta med smutsen och sedan en andra hink med medel och resten av smutsen sköljs av.
http://www.bilvardsforum.se/index.php?sid=61d98b2ec68f667e1da43f2c3bd6fe9b

Sedan är Autoglym bra medel. Tvätta mindre partier skölj av, gå vidare till nästa. Själv tvättar jag alltid i bilens riktning oavsett tak, dörr eller motorhuv.
För att få en bil att hålla så vaxa och/eller polera är det bästa.

Tvättar gör jag med våffelsvampar.
Torkar av med en mikrofiber duk.

Väldigt ofta räcker det med en avspolning med högtryckstvätt med enbart vatten för att hålla bilen fräsch. Bättre att köra denna variant ganska ofta, än att sällan bara göra en tvätt med olika kemikalier.

Varianten som ibland rekommenderas att högtryckstvätta bilen nedifrån och upp, tycker jag är underlig, för jag gör tvärtom och det fungerar utmärkt. Gravitationen gör ju att vatten och smuts rinner nedåt, så därför är det mest logiskt att spola av bilen uppifrån och ned.

"Hur skulle stigande temperaturer kunna vara ett problem för amerikanerna? Allt de behöver göra för att få lägre temperaturer är ju att byta från Fahrenheit till Celsius."

Glöm inte att spola av bilens underrede - bl a inne i hjulhusen som kan innehålla mycket intressanta saker...:)

Mitt intresse för biltvätt kan liknas vid att se målarfärg torka. Tycker det är så tråkigt, men ett nödvändigt ont. Var fjärde månad ungefär, då tycker jag att min insats är god. Nu har jag investerat i förlängningsslang till min högtryck så jag ska slippa ursäkterna att det är jobbigt. Men något jag funderat på är om det inte finns något tjockare än vax att spruta på bilen?

När man mekar så finns det en kräm man kan klena på händerna, invisible glove. Finns det inget till bilen? Vax i all ära, men efter en tvätt så är det ju i princip borta. När jag köpte min V40 i början av december så var den rekondad, vid första tvätten så blev den inte ren, skiten hade ju fastnat trots att den var vaxad. Nu måste jag nog polera hela bilen för att få den ren igen, efter 2 månader sedan vaxning!

Så finns det inget tjockare än vax man kan lägga på, spelar ingen roll om bilen blir matt, som typ när man lägger på ett tjockt lager vax som får torka. Blir det smuts där på så sitter ju skiten ovanpå denna film som man kan blåsa av med högtrycken och sedan lägger man på ny ”film” igen?

Gladpack....

Eller ett keramiskt lackskydd, då funkar det mycket bättre med en högtryckstvätt

Ja det är ett jobbigt måste emellanåt.

Jag blåser av min bil på moderna macken med olika högtrycks lanser med tvättskum och avfettning och en borst lans med skum några gånger i månaden.
Snabbt enkelt och billigt ( oftast 50-70:-)

Varje vår kör jag bilen till Syrien killarna som kör en stor asfalt och total rengöring av bilen invändigt och utvändigt.
Bilen i nyskick både i lack och invändigt för en femhunka.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Grejen är ju att bilen blir hemskt repig om man tvättar den mekaniskt denna årstiden. Skulle funnits nått tjockare än vax att lägga på som inte lossnar av regn men släpper ihop med skiten när man drar på med 160bar.

Jag har alldeles för lite tid över att lägga på biltvätt så jag kör genom automaten med fulltvätt och spolvax några gånger på vintern.
Däremellan kan det bli avspolning med högtrycket på gräsmattan några gånger.
Jag köper det billigaste vaxschampot som finns på Biltema, Rusta eller Jula och sprutar ut några slingor direkt på skiten innan jag börjar spruta.
Helt rent blir det sällan, men tillräckligt.
Man kan ju om man har tid och lust lägga ner hur mycket jobb som helst på rengöring, när man kört ett par mil märker man hur bortkastat jobbet var.
Ungefär lika fånigt som att skotta snö!
Just nu är det suveränt +4 och sol, den vidriga snön försvinner snabbt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.