Jag har en qashqai årsmodell 2017 och det är dags för årliga servicen. I serviceboken står det att vid 80000, dvs nu, så ska nån rem eventuellt bytas eller nåt.
( serviceboken är på finska så jag vet inte vad den heter på svenska)
Nån som vet vad det är frågan om? Vill inte bli blåst och göra nåt som är onödigt, då det är rätt kostsamt.
Kommentarer
Vi behöver veta viken motor din bil har för att kunna hjälpa dig.
Bensin eller diesel och motorns storlek.
Frågade chatgpt vad det hette på svenska och fick följande svar:
**Apulaitehihnasarja** är finska och betyder på svenska **"hjälpremssats"** eller **"remhjulssats"**. Det är en sats med remmar och remhjul som används i en bilmotor för att driva olika hjälpaggregat som till exempel:
* Generatorn (alternatorn)
* Servostyrningen
* Vattenpumpen
* Luftkonditioneringen
Apulaitehihnasarjan (hjälpremssats) innehåller ofta en kilrem eller fläktrem, spännare och ibland rullar. Den är viktig för att alla dessa delar ska fungera smidigt tillsammans och motorn ska gå som den ska.
Det är en bensinmodell 1,2. Troligtvis har den en kedja.
Är väl det som man ”förr” kallade för fläktren.
Den heter väl multirem.
Dom kollar väl status på remmen och byter om den är torr och sprucken.
Jag med vant motoröra brukar lyssna, man brukar höra ganska tydligt om nått lager i rullarna är dåliga, ett skärande ljud.
Gnisslande/ kvittrande så kan själva remmen vara sliten.
Vid misstanke lossar jag remmen och känner på rullarna, gå de lätt med ett susande ljud är det dax att byta, ett bra insmort lager har lite tröghet och går helt tyst.
Om jag inte hör eller ser nått får de gå till nästa service.
Men en verkstad idag byter nog bara för att det står i boken.
Å andra sidan, går remmen av blir man ståendes på platsen, dagens bilar går inte utan rem, och går inte som förr att ersätta med en ihop knuten nylonstrumpa.
Men nu lär det vara en kedja sägs det.
Det är två olika saker.
Rickard och jag beskriver multiremmen som sitter utanför motorn och driver generator, AC-kompressor och kanske vattenpumpen.
Det du avser är kamkedjan som driver kamaxlarna. Det är nått helt annat.
Ja, ni ser. Jag vet ingenting om sånt.
Lätt o blanda ihop om man inte är insatt.
En motor har alltid nått som driver kamaxeln, rem eller kedja. Remmen byts med vissa intervall som varierar med tillverkaren, kedjan ska hålla motorn ut normalt sett.
Dessa sitter inbyggda och kan inte ses utan demontering.
Sen har alla motorer en rem som driver det vi skrivit ovan, oftast kallad multirem då den driver flera saker.
Om den går av så går inte bike att köra vidare, iaf inte nån längre sträcka, men det händer vanligtvis inte nått annat, en ny rem och man kan åka vidare.
Om kamremmen eller kedjan går av havererar motorn.
Om du sköter servicen med oljebyte i motorn, ska du aldrig behöva oroa dig för kedjan.
Tack Rikard för pedagogisk förklaring :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.