Problem med att atarta bilen varm, Mercedes w201-86

19 inlägg 0 nya
Problem med att atarta bilen varm, Mercedes w201-86

Bilen går utan problem och startar alltid kall. Men grejen är att stänger jag av den när den är varm startar den inte sen. Får vänta ca 15min sen startar den igen. Några ideer på vad de kan vara som spökar? Då man inte behöver vänta flera timmar tills bilen är kall utan går att starta efter bara 15min o då är ju motorn fortfarande varm. Startmotorn går runt men inte en tillstymmelser till att gå igång.
Tack på förhand

Vad är det för motor?

En bensinare, 190E 2.0 med 122hk

Du får nog ett ånglås i bensinröret och det kan bero på att matarpumpen börjar krokna.
Men det kan också bero på ett igensatt bränslefilter, men det är mindre troligt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Prova med att koppla ur kallstartsventilen. Den ligger nog "till" hela tiden och ger då en alldeles för fet blandning vid varm motor. Du behöver bara dra loss elkontakten till densamma (till att börja med).

Saabnisse, vad menar du med att matarpumpen börjar krokna? Låter ju logiskt... Audi A5 SB: har testat det för var också en tanke jag hade så kopplade väck kallstartsventilen men var ingen skillnad..:(

Gissar att bilen har nån typ av K jetronic.
Vanligt fel på den tiden när men pysslade med dom var styrtrycksventilen, den brukar sitta nere på motorblocket.
Man måste ha bränsletrycksmätare men en 3 vägsventil för att kunna mäta upp den, och även en bok om hur man gör.
Ventilen styrs av motorns värme, elvärme, vacuum och av laddtryck på turbobilar.
Jag hade tidigare både mätare och bok, men nån bussig typ som fick låna grejerna, lämnade aldrig tillbaka dom =(

Jag sätter nog mina sekiner på kallstartsventilen. Är den mekaniskt defekt (Du kopplade väl bara bort den elektriskt?) så får du det fenomenet du beskriver. F.ö. kan Rikard ha en poäng, men det felet är väl inte temperaturberoende? Och jag tror att insprutningen är en KE Jetronic... eller t.o.m. en L Jetronic.

En bekant hade en Merca av liknande årsmodell som trådstartaren. Den bilen uppförde sig på EXAKT samma vis. Jag har för mig att det löstes för småpengar genom byte av en temperaturgivare på motorn.

Världens vackra... wrote:
En bekant hade en Merca av liknande årsmodell som trådstartaren. Den bilen uppförde sig på EXAKT samma vis. Jag har för mig att det löstes för småpengar genom byte av en temperaturgivare på motorn.

Och den givaren styr kallstartsventilen...........

Tusen tack för svaren. Det är K jetronic på bilen. Mätaren i bilen kommer bara upp till 50grader så bytt en kylvätsketemp givare och en till tempgivare kommer nog trilla ner i brevlådan imorgon. Tror någon av dom varit defekta men trodde inte det skulle påverka detta fenomen men då kanske de löser sig när jag byter den imorgon. Jättetacksam för svar, återkommer när jag bytt den givaren!

Alla tempmätare är bytta, så nu funkar temperaturmätaren i bilen också. Bytt rotor och flera vakuum slangar o testade starta och köra lite med den, stängde av den o lät den stå i 3-4min för att sen starta igen men helt stendöd..

Testa att stanna bilen i nerförsbacke och slå av motorn. Kör runt den på startmotorn. Om den inte startar, så låter du tändningen vara på och rullar igång den på 2:an. Startar den då omedelbart sätter jag mina hattar på att det är kallstartsventilen som strular mekaniskt.

I övrigt så har du nog sett detta: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=45777

Lycka till och glöm inte att återkoppla oavsett resultat!

Brorsan hade BMW med samma sprut med liknande fel. Vill minnas att det var nån bränsleaccumulator som tappade trycket och detta orsakade att den var svårstartad varm. När motorn är kall så sprutar väl en separat injektor in extra soppa i insuget. Men med varm motor så ska det redan ligga bränsletryck i och med accumulatorn. Sitter väl nått membran i denna som inte håller tätt och man får gnida på starten innan den går igång segt.

Man kan ju koppla 12 volt till kallstartventilen och slå på när den inte startar. Går den då är det bränslebrist. Blir den ännu tjurigare får den för mycket.

Jag har kört ett par bilar med en återfjädrande brytare att använda vid kallstart. Det var enklare än att få K-jetronic att fungera som tänkt.

Audi A5 SB: har testat rulla igång den på 2an en gång när det hände, den var lika stendöd då. Efter jag hade kört på startmotorn nu när den inte gick igång aå tog jag ut ett tändstift och kollade, det var snustorrt. Så känns ju som de kan va att den inte för soppa eller nått, man hör bensinpumpen tydligt men kan ju vara att det blir en ånglås i bensinröret någonstans som någon nämnde. FXX: okej, ska kolla upp de, tack för hjälpen!

Har märkt nu att detta händer inte alltid, ibland startar den varm, idag gjorde den det flera gånger..om den nu tappar brändletrycl så är ju frågan var. Bränslepump/ tryckacumulator jämte bränslepumpen, eller bränsletrycksregulatorn i motorutrymmet. Snordyra grejer stt köpa så först hade man ju velat vara säker. Eller kan det va OVP reläet som strular eller bränslepumpsrelät? Annars får jag lämna in den till nån som felsöker känns de som..

Kan evt vara läckande insprutare prova med rengöringsmedel i bränslet startar den bättre med fullt öppet gasspjäll kan det vara det felet

hans.antnas

hey, i was also facing the same issue. thanks all for your responses!!
best regards!!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.