Passa på att byta v-pump vid 4700 mil? Passat 2016

10 inlägg 0 nya
Passa på att byta v-pump vid 4700 mil? Passat 2016

Hej!
Har ett missljud från kamremmen som VW ska åtgärda på garanti. Då de troligtvis behöver ta bort kamremmen frågade de mig om jag vill köpa ny rem (1200kr) eller om de ska sätta tillbaka gamla (om det inte är remmen i sig som skapar missljudet för då står VW för den)
Tyckte det lät helt ok att bara stå för materialet för nya remmen, trots att kamremsbyte normalt görs vid 21 000 mil.

Men vid ett kamremsbyte byts väl även vattenpumpen så jag frågade vad det arbetet skulle kosta mig i samband med åtgärden, fick pris på 3500kr för det, så totalt 4700 kr för ny rem och ny vattenpump. Billigt för ett kamrem/v-pump byte, men en kostnad man egentligen inte ska ta vid 4600 mil och börjar kännas lite saftigt när det snart är dags för dsg plus motorolja (8000kr)

Ett alternativ är ju såklart att låta dem åtgärda missljudet och sätta tillbaka gamla remmen och låta det kosta mig 0kr

Remmen ska ju som sagt inta bytas för än om 16000 mil och så länge har vi nog inte kvar bilen...

Hur hade ni gjort? Motivering tack!

Jag hade bett dem byta både rem och pump. Även om bytesintervallet är mycket längre hade jag tyckt att det känns bra att veta att det är fräscha prylar monterade.

L. Mäkinen wrote:
Jag hade bett dem byta både rem och pump. Även om bytesintervallet är mycket längre hade jag tyckt att det känns bra att veta att det är fräscha prylar monterade.

Ja det är av samma anledning jag ens överväger det.
Men samtidigt känns det märkligt att betala för att byta när det gått 25% av beräknad livslängd

Bilen har ju gällande motorförsäkring tills ca 15000 mil eller 10 år så om du byter bil innan dess skulle jag iaf inte kostar på ny rem / vattenpump. Skulle något fallera inom dessa mil / tidsgräns betalar ju försäkringen skadorna minus en självrisk på några 1000 lappar.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Jag skulle inte bytt och tagit kostnaden när normalbytet är 20t mil.

Det är ju också som stoor säger med försäkringen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Sådana frågor får man för att verkstaden ska kunna tjäna pengar av kunden, på nått som ska vara gratis.
Skulle också väntat.

Viktigt följa instruktionsbok om olika kemi och färg glykol innan häller annan glykol då kan skadat smörjmedel för vattenpumpen.
Bra att läsa om "Glykol – så väljer du rätt sort till din bil"
https://www.expressen.se/motor/guider-2/glykol--sa-valjer-du-ratt-sort-till-din-bil/

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Dom hade fått byta vad dom ville. Men det skulle inte få kosta mig en krona. Vattenpump och rem vid 4600mil, är ju fullkomligt bortkastade pengar att byta det.

Lutar åt att jag låter dem åtgärda felet och sätta tillbaka gamla grejerna. Som någon sa så har jag ju maskinskadeförsäkring som gäller tills bilen är 8 år (Länsförsäkringar) gammal vilket är ca 4,5 år till, och så länge är jag osäker på om vi kommer ha bilen. Man hinner nog bli sugen på ny till dess ändå

Osäker på om andrahandsvärdet skulle öka för att kamrem och v-pump är bytt vid 4600mil? Snarare skulle man dra öronen åt sig varför den är bytt så tidigt..

Rätt slutsats xorken.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.