Opel Meriva vänster drivaxel

5 inlägg 0 nya
Opel Meriva vänster drivaxel

Hej,

Jag har en Opel Meriva -05 som extrabil. Den har haft en dålig inre främre vänster drivknut, med klassiskt medföljande knackande ljud vid rattslag.

Jag tog och köpte en hel drivaxel för att det blir mindre pill att byta och den gamla såg sliten ut. En meyle vilket brukar hålla ok kvalitet.
Däremot så förhastade jag mig lite på längden. En oem är 590mm och denna är 584. Jag tänkte att det lilla spelet ska vara lugnt så jag monterar.

Men när jag fått allt på plats så märker jag att den är säkert 1.5cm utdragen när jag fått på bulten. Kändes lite väl mkt, och ja likförbannat har jag kvar knackande ljud på samma Axel vid fullt rattutslag. Inte alls lika illa som innan men tydligt.

Så jag har två frågor:
Ett: Tror ni att ljudet beror på att den har för lite spel kvar eller är defekt?

Två: Om det beror på spelrum funderade på om jag bara kan byta sida på brickan, alltså sätta på insidan hjulet istället. Se bild: https://imgur.com/a/PhEbaZo

Tacksam för hjälp, har precis börjat meka själv.

Mvh Nils

En fråga till: Kan det där knackande ljudet bero på nånting annat än en drivknut? Det är ju väldigt karaktäristiskt.

Spelet på 6 mm borde inte ha nån betydlse alls.
1,5 cm. En drivknut få ju aldrig bottna, och det finns ju några cm per knut, så 1,5 cm låter inte alvarligt.

Men det finns ett problem med ljud i bilar, jag hade tex ett hjullagerljud, och var själv säker på att det var höger fram, men jag konsulterade en kompis som åkte med i bilen, vi var båda säkra på höger, inget av hjulen kändes/lät konstigt om man hade hjulen upphissade.
Höger byttes utan framgång, det var väster lager.

Tack för svar. Ja alltså 1.5cm var på en höft, det kan likaväl vara 2.5cm. Och ska väl tilläggas att det är i rakt läge. Det känns som att man i det läget vill ha den ganska neutral. För vid fullt rattutslag så lär den ju nästan bottna som det är nu. Funderar på att testa byta plats på brickan i helgen och bara testköra lite för att se om det påverkar.

Kolla bara så brickan inte är för stor utvändigt. Drivaxeln ska ju bara ligga mot inre lagerbanan.
Sen kan de ju bli problem med tätningen där, den går ju mot en kant på drivaxeln.
Men du kan ju prova för att se om det gör nån skillnad.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.