Nytt rekord i momentdragning

46 inlägg 0 nya
Nytt rekord i momentdragning

Köpte en bil nyss och skulle byta till vinterdäck när jag kom hem med den.
Skruvarna satt som h----ete och fälgkorset gick rätt av när jag tog i.
Gick över till grannen för att låna mutterdragare. Fick med mig en elektrisk och en tryckluftsdriven, båda gick bet men jag blev två hylsor fattigare.
Fick låna en "manuell mutterdragare" av en annan granne, samma resultat.
Fick till slut loss dem med 1,5m förlängning.
Så här såg de ut. Den övre är en icke sönderdragen att jämföra med de två undre.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Ja, det var förskräckligt! Att dra så hårt att skruvarna sträcks som de två undre på bilden tyder på att det är en person som monterat dem som inte har en aning om tillräckligt moment.
Det är ju tur att de inte gått av!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fälgkors har jag nog inte använt sedan 80-talet. Jag tror inte jag har sett det i nån av mina bilar sedan en 240 från 82.

Jaja, fälgskruvnyckel...
En sån där halv svastika.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Det hade nog inte behövts mycket mer för att skruvarna skulle ha gått av.

Fälgkors är ofta ganska klena. Antingen kröker man dem eller också släpper svetsen. Jag brukar lossa med ett teleskopskaft och sen kör jag med korset för att få ut skruvarna snabbare. Om jag inte drar fram skruvdragare, förstås.

En anledning till varför jag vill skifta hjulen själv. Litar inte däcksfirmornas motordrivna hjulbultsdragare... Det kan bli omöjligt att byta till reservhjul vid ev punktering i obygden.

Vilket reservhjul?
Jag har inte haft det på de sista 4-5 bilarna.

Ja jag vill också byta själv. Nu är de alla i alla fall dragna med armbågsmoment, vilket troligen också är lite för hårt. Jag kommer i alla fall få loss fälgarna utan problem till våren.
Alla tjugo satt lika jävligt.

Nytt rekord i momentdragning

BMW kallar den rätt och slätt för vev på svenska, lug wrench tool på engelska och Kurbel på tyska.
Den gick rätt av precis bakom "hylsan".

It's a very good idea to leave a sinking ship

Ja just den nyckeln hade säkert inte använts vid montering av hjulen. Skruvarna var säkert dragna med en dragare avsedd för lastbilshjul med skruvar som kräver högt moment.
Man bör helt klart ta reda på vilket moment skruvarna ska dras med, i det här fallet är det en väldigt stor överbelastning när de blivit så sträckta.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

JohanE wrote:
Ja jag vill också byta själv. Nu är de alla i alla fall dragna med armbågsmoment, vilket troligen också är lite för hårt. Jag kommer i alla fall få loss fälgarna utan problem till våren.
Alla tjugo satt lika jävligt.

BMW kallar den rätt och slätt för vev på svenska, lug wrench tool på engelska och Kurbel på tyska.
Den gick rätt av precis bakom "hylsan".

Köp en momentnyckel, https://www.bauhaus.se/momentnyckel-wisent-wil-40-210nm-1-2.html
Jag har den samma momentnyckel och den är från Germany toppkvalitet!
Kolla på din bil instruktionsbok och hur mycket åtdragningsmomentet Nm på däck.
Köp ny mutter och slipper problem den gamla är dålig.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Inte fasiken behöver man momentskaft för att byta hjul på bilen. Ett vanligt fälgkors räcker utomordentligt för jobbet och ett förlängningsskaft om man är för klen för att lossa bultarna. Använd huvudet och dra åt. Det krävs inte mer än sunt förnuft, för att det ska bli rätt.

Momentnyckel har man till topplock där man ska dra moment i olika omgångar och ordning. Hjul drar man inte med momentnyckel.

Visst kan man och man bör, använda momentnyckel till hjulskruvarna.
Rätt åtdragningsmoment står i de flesta instruktionsböcker.
För Saab gäller 110 Nm.
Dessutom anges att skruvarna ska dras korsvis.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

FXX wrote:
Momentnyckel har man till topplock där man ska dra moment i olika omgångar och ordning. Hjul drar man inte med momentnyckel.

Instruktionsbok på Fabia 2019 står "Kontrollera åtdragningsmomentet på hjulbultarna snarast möjligt. Det föreskrivna
åtdragningsmomentet är 120 Nm."

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Sen återstår 10.000kr frågan, skall skruvarna vara anoljade eller torra när dom dras åt för att rätt få åtdragningsmonent ?

Ja för att inte tala om lite rostiga nav, fälgar med eller utan färg.

Snälla någon. Man monterar inte fälgarna med momentskaft, om man nu inte en riktigt putsbög.

Jag lägger på lite grafitfett (MoS2) på gängorna på mina, kopparpasta skyr jag som pesten. Drar gör jag på känn trots att jag har en momentnyckel.
Börjar det sen klonka när jag kör så stannar jag och efterdrar. Detta har fungerat under alla år.

Om grejorna är direkt från fabrik så gissar jag att de inte är infettade med något.

It's a very good idea to leave a sinking ship

JohanE wrote:
Jag lägger på lite grafitfett (MoS2) på gängorna på mina, kopparpasta skyr jag som pesten. Drar gör jag på känn trots att jag har en momentnyckel.
Börjar det sen klonka när jag kör så stannar jag och efterdrar. Detta har fungerat under alla år.
Om grejorna är direkt från fabrik så gissar jag att de inte är infettade med något.

Lycka till.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Är man så osäker på hur hårt man ska dra fast hjulen så man behöver en momentnyckel så kanske man ska överlåta det till verkstaden. Vi är alla olika, vissa måste rulla in på verkstaden när vänster framljus slocknar, andra löser ett glödlampsbyte själv. Det är bara att acceptera att vi alla har inte samma förmågor.

Varför tror ni att biltillverkarna föreskriver ett visst åtdragningsmoment?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är väl inget fel i att vara noga och använda momentnyckel. Tvärtom.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.