Vi Bilägares forum

Nya miljövänliga köldmediumet r1234yf ger fler problem?

Nya miljövänliga köldmediumet r1234yf ger fler problem?

Hej!
Lämnade idag in vår bara fyra år gamla Peugeot 308sw på verkstan för koll och åtgärd av A/C:n som slutat kyla.
När jag hämtade ut den hade de dels varit tvungna att byta två ventiler vars packningar inte längre höll tätt, dels fylla på systemet.

Jag gnällde förstås över bristande (fransk) kvalitet men fick då tillbaka från mekanikern att jag skulle vara glad att jag inte behövt fylla nytt "r1234" tidigare!

Sedan fick jag en förklaring och utlägg att bilen har ett nytt, miljövänligare läkemedel som heter r1234yf. Men att det tydligen har visat sig vara mycket vanligare med problem med läckage mm med det nya medlet än det tidigare, inte så miljövänliga, vad det nu hette. Nåt om att r1234yf är mycket mer lättflyktigt och därmed läcker mycket enklare.

Sen kanske Peugeot ändå har gjort något mindre lyckat i A/C:n...

Men kan det stämma att det är större risk för problem med r1234yf-medlet än tidigare ämnen?

Uppdaterat: 2019-05-27 22:49

Kommentarer

Tillägg: dyrt som tusan att fylla på var det också.

Tillägg 2: ser att rättstavningen ändrade "köldmedel" till "läkemedel" i första inlägget, som tydligen inte går att redigera. Nåväl, hoppas det är begripligt.

Uppdaterat: 2019-05-27 22:57

På http://www.bilsport.se/artikel/miljovanligare-acbrandfara-vid-krock/ står följande

"Sedan 2011 måste alla nya personbilar som typas in använda ett nytt köldmedia med beteckningen R1234yf i bilens luftkonditionering. Från och med 2017 gäller det alla bilar som tillverkas, även om de typgodkänts innan 2011."

Det något lustiga och samtidigt felaktiga är att man skriver att ett byte av köldmedia gjorts p g a miljöpåverkan, när det i själva verket handlar om att klimatpåverkan, mätt som Global warming potential (GWP), är väsentligt mycket mindre med det nyare köldmediet R1234yf än tidigare använda R134a (båda är dock fluorerade köldmedier).

Däremot verkar R1234yf betydligt värre ur säkerhetssynpunkt om det börjar brinna för då kan det utvecklas karbonylfluorid, som är närbesläktat med stridsgasen fosgen som användes under första världskriget. Dessutom är R1234yf mer brandfarligt än R134a (som inte sägs kunna brinna).

Men att det nu använda R1234yf skulle läcka mer än tidigare köldmedia, tycker jag låter märkligt och jag hittar inget om det på nätet. Man kan ju provtrycka ac-systemet innan påfyllning, så då borde problemen vara ur världen.

Läs mer på https://www.utkiken.net/forum/dokumentarkiv/arbetsmiljö-afs-arbete-arbetstid/operativa-risker/4283-brandfarligt-och-giftigt-köldmedia-i-bilars-ac-anläggningar

Uppdaterat: 2019-05-28 00:05
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Lite intressant att Peugeot skyller på köldmediet när de i så fall uppenbarligen inte lyckats bygga ett system som klarar av att hålla kvar mediet i systemet om det då läcker ut...

Uppdaterat: 2019-05-28 08:34
*Robban

Känns som ett typ exempel på Peugeot 308. Vi har en likadan. 15 årsmodell. Men där la Acn av förra året. Precis innan 3 års garantin, de påstod att de var läckage i kompressorn? Så de bytte allt på garantin till slut, tog 2 månader då delen var restad i hela Europa, så du är inte ensam.

Uppdaterat: 2019-05-28 13:25