Min nästa nya Peugeot 308 SW gick oväntat sönder.

35 inlägg 0 nya
Min nästa nya Peugeot 308 SW gick oväntat sönder.

För några veckor sedan gick min Peugeot 308 SW 2016 helt plötsligt mycket dåligt för att lite senare packa ihop totalt. Det blev bärgning till närmaste Peugeot verkstad. Lyckligtvis täcktes kostnaden av Peugeot road side assist program. Felet visade sig var en trasig electro valve (vet inte vad det heter på svenska). Vad jag förstår är det en del av turbosystemet. Är det någon som vet vad en electro valve har för funktion? Efter reparationer går bilen faktiskt ännu bättre än innan den började krångla. Den turbo lagg som fanns tidigare är helt borta. Den går verkligen som ett skott nu.

Hej Peter, en elventil som styr wastegaten, inget ovanligt fel tydligen.
https://www.ebay.com/itm/TURBO-SOLENOID-ELECTRO-VALVE-FOR-PEUGEOT-307-308-407-807-EXPERT-1618X2-2-0-HDI-/361680870310

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det som händer kommer oftast första halvåret oavsett fabrikat.
Lycka till med snygg bilen ;)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hoppas inget mer pajar. Otroligt skön och bekväm bil att köra.

Alla bilar går sönder mer eller mindre.
Sedan är det ju olika hur man som bilägare upplever fel, det finns de som är så märkesblinda att de accepterar nästan allt som en bagatell och märkeshatare som gnäller även över en bagatell.

Jag har haft flera franska bilar och jobbat med ännu fler, den första som jag minns var en Renault Juvaquatre 1946 (tror jag, det var den första bil jag gjorde en helrenovering av motorn på), men jag vet inte hur det är nu för tiden, men som mso 1000 skriver, så händer nog det mesta första halvåret.

Det är många gånger tekniska lösningar på franska bilar som gör att man kliar sig i huvudet och undrar hur i hela friden man gjort så här när det går att göra saken enklare, men ofta finns en klurig baktanke, som ibland är onödig, men ganska rolig!
Även om man svurit över vissa lösningar, så är en fransk bil ofta lite intressantare (första gången!) att skruva på än andra just för att de är annorlunda.
Men de från senare tid är mer normala.

Var nöjd så länge det inte är som det var på engelska bilar under 1960-70, efter ca ett års skruvande hade man färdigställt bilen till det skick den borde haft vid leverans och då blev det riktigt bra bilar!
Men så försvann också de flesta engelska biltillverkarna och det var synd för det var många bilägare som tvingades lära sig bli duktiga mekaniker.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.
Den som skruvat i franska bilar vet det du säger.
Som när inte generatorn fick platts back in the days på 60 talet och då sätter man in två extra remskivor som brythjul och sätter generatorn bakom motorn i 90 graders vinkel mot remskivan.
Och man ser än i dag tendensen på vissa modeller där motorn är instyrd under vindrutan som också är framdragen lite extra och en mekanikers mardröm.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

saabnisse wrote:
...en elventil som styr wastegaten...

Det tycks inte vara många delar i en modern motor som har svenska namn (apropå ”vet inte vad det heter på svenska” i ursprungliga frågan, och nu wastegate)!

Moderna motorer är inte direkt min hemmaplan, men läget tycks likna det inom datorsystem och programvara (som är mer min arena): väldigt många begrepp finns inte alls på svenska, eller bara i rätt krystade översättningar?

Denna del finns till alla möjliga fabrikat, är tydligen en förbrukningartikel.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2322090.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XDruckwandler+f%C3%BCr+Turbolader.TRS0&_nkw=Druckwandler+f%C3%BCr+Turbolader&_sacat=0

Alla bilar har ju sina bökiga moment, oavsett fabrikat. Mer utrustning, mycket design som ödelägger åtkomsten, det hittar man överallt.
Jämför hur tomt det är i motorrummet på en 70-talsbil jämfört med idag.
Dessutom byggs ju allt fler bilar för att man ska byta "enheter" istället för enstaka del. Inte separat hjullager, utan hela navet. Inte enbart en spindelled utan hela bärarmen, osv.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det går ofta åt rätt håll med utväcklingen.
Nu går det oftast att byta ett framhjuls lager på en framhjulsdriven bil utan behov av verkstadspress med 10 tons press tryck.
Förvisso med rätt nycklar som ofta kan vara halv special med M7 och M9 eller så.
Lite kul att öppna huven på octavian och 1,0 trepipen som verkligen ser liten ut, mer motorutrymmet än i gamla Volvo 144an och b18

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

ToRy wrote:
saabnisse wrote:...en elventil som styr wastegaten...
Det tycks inte vara många delar i en modern motor som har svenska namn (apropå ”vet inte vad det heter på svenska” i ursprungliga frågan, och nu wastegate)!
Moderna motorer är inte direkt min hemmaplan, men läget tycks likna det inom datorsystem och programvara (som är mer min arena): väldigt många begrepp finns inte alls på svenska, eller bara i rätt krystade översättningar?

Omlänkningsventil =)
Tyda.se är rätt bra att börja med i dylika lägen.
Mycket bra ord egentligen eftersom det beskriver tydligt vad som sker:
En ventil om omlänkar något, i detta fall styr om luftflödet och ventilen som ventilerar ut.

xanthopteryx, jag garanterar att om någon pratar om "omlänkningsventil" är det ytterst få som vet vad som menas och de flesta som jobbat med motorer anser nog att den personen är lite knäpp och pratar i nattmössan.
Wastegate däremot är något som är väldigt välkänt även om de flesta inte har en aning om vad det är!

Det är ganska märkligt förresten vad teknikutvecklingen ställt till med under hundra år!
För hundra år sedan kunde alla bilägare, utom de väldigt välbeställda, utföra många reparationer på sin bil och det var inte långt till någon som hjälpte till med det som inte klarades med slägga och spett.
För femtio år sedan hade man fortfarande utbildning i bilens uppbyggnad i körskolorna och det kunde förekomma frågor på bromsfunktion och chassiuppbyggnad vid teoridelen av körkortsprovet.
Idag är det många färska körkortsinnehavare som inte har en aning om vad som finns under huven på nya bilar!
De behöver inte veta, dels verkar intresset vara nära noll och dels kan de inte göra något även om de ville. Bilarna har helt enkelt blivit för komplexa!
Även om slägga och speltiden är över sedan länge är det ju inte så länge sedan man kunde utföra en hel del jobb med relativt enkel verktygslåda.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bara hitta var man fyller spolarvätska kan vara en halv vetenskap, för att inte tala om att byta en säkring - var de nu sitter...

Wastegaten är en pcv, aka tryckregleringsventil.
Eller om man vill,en avgasbypassventil..

Jo, men där har ju faktiskt biltillverkarna hjälpt till något genom att ha de delar gulfärgade som även de tekniska analfabeterna ska kunna hitta.
Ja inte säkringarna förstås, då gäller det ju att försöka läsa i den där boken som ligger längst ner i hanskfacket, boken som aldrig blivit öppnad!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min spolarvätskegrej är blå... :-p
Det mesta är i övrigt dolt under plastsjok och lock i plastsjoken.
Någon oljepinne finns inte.

Morfars gamla Mercedes hade faktiskt en sådan där plupp för oljepinnen!
Plupp alltså.. inte pinnen... den har de tydligen på verkstaden, för sådant skall du inte kolla själv...

Det mästa blir bättre men att slopa oljestickan är väl vansinne även om man set nivån på vissa skärmar.
På många är det bara ok som visas.
Och som beg bil köpare ger det en viktig status indikation.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har digital sticka. Alltså inte bara ok eller inte ok.
Inte helt ense med mig själv om vad jag tycker om det ännu.
Fördelen är ju att man slipper kladda och att bilen själv håller reda på när det är tillförlitligt att mäta (nyligen körd, plan mark och allt sådant).
Nackdelen är ju att man får lita på tekniken.
Å andra sidan så gör väl många det i dag ändå - hur många glor på pinnen? (undantaget bilnördar här)
Kanske bättre då med en digital pinne att titta på?
Hur många vet ens hur man får upp motorhuven på bilar i dag...

Men att ha som mercan där pluppen fanns men inte pinnen - DET är ju rena galenskapen!

Vill man kolla oljestatus får man la lätta på påfyllnadslocket och kika.

Magnetventil är det vedertagna uttrycket för denna ventil. Den jobbar med pulsviddsmodulering, eller pid-reglering. Det är alltså en magnet som öppnar/stänger med en frekvens vars längd styrs av ecu'n. Pidreglering betyder att ecu'n arbetar med dåtidsinformation för att kunna förutse nästa steg.
På gamla tiders Volvo och Saab kunde man lura turbon att ladda lite mer genom att pysa ut lite av styrluften och på så sätt få turbon att öka laddtrycket, med en sk. pysventil.

En riktig oljesticka kan ju ge den som är lite bilintresserad lite mera info än en "virtuell" sticka. Och väldigt många bilar idag varnar väl för låg oljenivå även om dom har en vanlig sticka - eller ?

Det ska vara en oljesticka i motorn, den blir det inga fel på i första taget......kladdar man, hur bär man sig åt då?

Pi wrote:
En riktig oljesticka kan ju ge den som är lite bilintresserad lite mera info än en "virtuell" sticka. Och väldigt många bilar idag varnar väl för låg oljenivå även om dom har en vanlig sticka - eller ?

Jo åtminstone vag bilar har både sticka och lågnivågivare sedan typ 10 år minst, kanske 15.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.