Vi Bilägares forum

Mercedes C-Klass 2015 - Problem med skeva bromsskivor

Mercedes C-Klass 2015 - Problem med skeva bromsskivor

Tjenare,

Köpte mig en C220 CDI årsmodell 2015 för cirka 5-6 månader sedan och har inte haft annat än problem.

Det hela började med att bilen började vibrera vid inbromsning efter bara 1-2 månader. Bilfirman (auktoriserad Mercedes handlare och verkstad) tog in bilen, konstaterade att bromsskivorna fram var skeva och bytte båda på garanti.

Efter ytterligare 1-2 månaders ägande började bilen vibrera i högre hastigheter, precis som om det var obalans i fälgarna. Jag åkte in till verkstaden igen, de konstaterade felet men kunde inte hitta orsaken. De balanserade om framfälgarna och påstod att alla vibrationer var borta. Kör några hundra meter och konstaterar direkt att det är marginell skillnad från tidigare, skiten vibrerar fortfarande.

Bokar tid för att byta till vinterdäck (på samma fälgar som sommardäcken) eftersom sommardäcken var tokslut. I mina ögon kunde detta ev. vara en orsak till vibrationerna. Informerar återigen verkstaden om att deras senare försök att laga bilen inte gjorde någon skillnad. Efter bytet till vinterdäck blir vibrationerna värre. Åker in igen dagen efter och bokar ny tid för att undersöka varför det är vibrationer, fick en tid 2 veckor senare. Spola fram tiden två veckor. Jag åker iväg för att lämna in bilen men får på vägen dit ett SMS om att tiden är avbokad. Ringer upp för att fråga vad fasen de menar. Killen i luren förklarar att de ska ha ett möte med Mercedes om skeva bromsskivor nästa vecka och att de vill flytta min tid tills efter. Jag får en ny tid två veckor senare.

Ytterligare 2 veckor senare lämnar jag in bilen, verkstaden konstaterar återigen problemet med vibrationer och tar in bilen för undersökning. Dagen därpå informerar de mig om att de mätt bromsskivorna bak och kan se att även de är skeva nu... Denna gången menar de dock att jag ska stå för bytet eftersom det är normalt slitage.

Inom loppet av 5 månader har jag alltså fått 4 skeva bromsskivor på en bil från 2015 som gått strax under 6000 mil. Kan skeva bromsskivor verkligen ses som normalt slitage? Jag har bråkat med verkstaden i en vecka nu men de vägrar ta det på garanti. Min tanke är att gå vidare till ARN, men vill gärna stämma av hur ni ser på saken innan.

Uppdaterat: 2017-11-26 16:04

Kommentarer

Det ska absolut inte inträffa så tidigt! Det är inte normalt slitage, de försöker att slingra sig ur det hela. Eftersom felet inte fixats efter flertalet verkstadsbesök så har du rätt att begära att återförsäljaren ska köpa tillbaka bilen. Felet anses ha funnits vid köp då det visade sig inom 6 månader och eftersom det inte är att anse som normalt slitage(enligt mig) torde du ha rätt att begära återköp om de inte kan fixa bilen.

Uppdaterat: 2017-11-26 17:37

Hänvisning till KKöpL 20a§

Detta är en presumtionsregel till köparens fördel och lättar på köparens beviskrav. Felet ska ha förelegat vid köpet (20 §) och om ett fel visar sig inom sex månader så anses det ha förelegat vid avlämnandet, om det inte är en vara som till sin beskaffenhet normalt försämras inom två månader t.ex. livsmedel.
Det räcker alltså att köparen visar att felet finns för att säljaren ska vara skyldig att vidta åtgärder om han inte kan bevisa att felet inte fanns vid avlämnadet. Detta kallas ibland felaktigt för sex månaders garanti, men det stämmer inte då garantier är ett frivilligt åtagande från säljaren eller någon i tidigare säljled och som är ett mer omfattande skydd då det ger rätt till påföljder även vid fel som uppkommit efter avlämnadet (21 §).

Uppdaterat: 2017-11-26 17:46

Då tänker vi likadant! Aldrig att skeva bromsskivor hör till normalt slitage, allra helst inte på så kort tid. Jag har begärt att de åtgärdar felet, alternativt häver köper så jag kan köpa en fungerande bil. Till och med erbjudit mig att byta till en annan bil i hallen. Kör väldigt mycket med privat bil i tjänsten så detta ställer till stora problem för mig.

ARN har ju ganska långa handläggningstider. Tror ni jag kan åtgärda bromsarna under handläggningstiden och kräva att få utbetalt kostnaden om ARN lämnar rekommendation till min fördel? Vill inte gärna köra runt med skeva bromsskivor i ett halvår.

Uppdaterat: 2017-11-26 18:37

Nja, man brukar säga att återförsäljaren ska få åtgärda felet själv, men ibland om detta tar för långt tid är det acceptabelt att själv se till att problemen löses och därefter fakturera återförsäljare.

Vad lång tid innebär varierar och visst tycker jag 6 månader är långt med tid. Personligen skulle jag dock inte riskera att göra detta då återförsäljaren kan hävda att denne inte fick chansen att åtgärda problemet. I ditt fall har återförsäljaren inte lyckats åtgärda felet trots försök, men det är som sagt alltid riskabelt att själv lösa problemet som återförsäljaren ska göra, återförsäljaren kan exempelvis hävda att du gjort en reparation som var dyrare än nödvändigt vilket kan resultera i att återförsäljaren vägrar betala hela reparationen osv... Man blir förvånad över hur långt företag kan gå för att orsaka problem för civila människor när företagen väl ligger i skiten :)

Uppdaterat: 2017-11-26 18:48

Men ja att anmäla till ARN tycker jag låter bra! :)

Uppdaterat: 2017-11-26 18:51

Kontakta konsumentvägledare som kan hjälpa dig med vad du kan och inte kan göra.

Uppdaterat: 2017-11-26 18:57

Skeva skivor kan bero på spänningar som släpper i godset. Be dom svarva skivorna nu när spänningarna har släppt i dom. Det borde dom kunna göra nu medan man väntar på annan lösning.

Uppdaterat: 2017-11-26 19:05

Är det en auktoriserad MB återförsöljare som sålt bilen hur långt har den gått har den gått som taxi det kanske behöver göras en opartisk undersökning av felet, det luktar lik från garderoben, har den varit krockad

Uppdaterat: 2017-11-26 19:09
hans.antnas

Finns tyvärr ingen konsumentrådgivare/konsumentvägledare i min kommun. Det är Hallå Konsument som gäller och de ger samma svar som Viking.

Det är en auktoriserad Mercedes återförsäljare och verkstad (verkstad och återförsäljare är samma firma). Bilen hade gått 5000 mil när den köptes och ägts av en privatperson tidigare. Har inte varit krockad. Verkstadens motivering till att det ska vara normalt slitage är att det är känsliga bromsskivor på just denna modell som lätt slår sig, och att det i klimat med kalla temperaturer är vanliga att bromsskivorna blir skeva. Skitsnack säger jag.

Uppdaterat: 2017-11-26 22:58

Nån som mins Ford Sierra ?? Den modellen hade enorma problem med skeva skivor, men huvudproblemet var inte skivorna, utan en slapp bussning i framvagnen, så under bärarmen fladdrade lite, det i sin tur gjorde skivorna skeva. Med tiden kom förstärkta bussningar, och skivorna höll lika länge som på nån annan bil.

I Biltemakatalogen stod t.o.m att garantin på skivor till Sierra inte gällde, om man inte samtidigt bytte bussningar.

Vem vet, kanske MB har nått liknande problem ??

Uppdaterat: 2017-11-27 00:36

För att förtydliga.

Det har tidigare varit problem med vibrationer i ratten vid inbromsning. Detta åtgärdades genom att byta bromsskivor fram (på garanti) då de var skeva.

Just nu är det problem med konstanta vibrationer i högre hastigheter, ytterst lite (om något) vid inbromsning. Verkstaden har balanserat fälgar, provat med andra fälgar osv osv. Man konstaterade till slut att bromsskivorna bak var skeva genom att mäta med något trevligt verktyg. Verkstaden menar att det är fullt normalt att bromsskivor blir skeva och tycker jag ska stå för bytet.

Bromsarna är inte slut, de ligger inte på, jag kör som normalt folk och har vett nog att inte tvätta bilen precis efter att jag kört :)

Uppdaterat: 2017-11-27 20:48

Tycker att det verkar vara en hund begraven vilket inte är helt ovanligt med Mercedes.
Problemen som du beskriver är i sig enkla att åtgärda om att det kommer av skivor eller fälg, är däremot bilen svårt skadad och sedan fixad vilket kan ske lite hur som helst bara så att den ser bra ut ja då är det som det är.
Det är kanske därför som dom slingrar sig?
Skeva skivor är inte att se som normalt slitage, jag har haft så med två fordar men att dem var kända för detta och saken ordnades enligt Trastens beskrivning och på den ena Forden så var meken finurlig och gjorde spår i skivan för att släppa på spänningen och jag tyckte nog lite så men att det fungerade.

Uppdaterat: 2017-11-27 21:19

Gav företaget en chans till men fick bara samma svar som tidigare. Skickade anmälan till ARN idag.

Förstår inte hur man kan få skeva skivor till normalt slitage. Att dessutom påstå att det är fullt normalt med tanke på det klimat vi har i Sverige visar bara på vilken nivå deras kunskap är.. Vi får helt enkelt vänta några månader och se vad ARN säger!

Uppdaterat: 2017-11-28 21:18

Uppdatering i ärendet.

Ärendet är nu hos ARN och det är företagets tur att skicka in bevisning. För någon vecka sedan lät jag dem byta bromsarna bak på min bekostnad, och sedan yrka att företaget ersätter mig för detta efter ARNs rekommendation. Tyvärr hjälpte bytet av bromsskivor och klossar bak inte ett skit, samma problem med vibrationer i högre hastigheter och vibrationer vid inbromsning återstår, vilket jag även påtalade för både företaget och ARN i ett kompletterande yttrande.

Nu har företaget svarat ARN och bett om att anstånd till 15 januari för att skicka in bevisning, och att de vill ha in bilen för ytterligare kontroll nu i mellandagarna. Måste jag låta företaget titta på bilen? Jag misstänker att de kommer försöka hitta något för att vända ärendet till sin fördel, jag litar inte ett dugg på dem. Jag vill vänta med att lämna in bilen tills ARN beslutat om det är jag eller dem som ska stå för reparationskostnaderna. Det tjänar inget till att visa bilen för företaget en gång till eftersom det inte alls har med ärendet att göra, ärendet handlar om det är en garantiåtgärd, och vem som ska stå för kostnaden. Nu har de försökt laga bilen 4 gånger utan resultat.

Skulle inte rekommendera min värsta fiende att handla av denna bilfirma...

Uppdaterat: 2017-12-26 17:49

Eftersom säljaren inte kunnat åtgärda felet på 4 försök häv köpet och köp en annan bil

Uppdaterat: 2017-12-27 12:54
hans.antnas

Glapp i drivaxlar?

Uppdaterat: 2017-12-29 13:45