Mazda 6 startar inte. Motorolja runt tändstiften?

22 inlägg 0 nya
Mazda 6 startar inte. Motorolja runt tändstiften?

Hej,

När jag skulle köra iväg och hälsa på päronen idag så fick jag inte igång bilen. När jag vred om nyckeln hostade bilen till en gång men startade inte. När jag öppnade huven på bilen såg jag att locket till oljepåfyllningen hade hoppat av och när jag körde senast hade väl en del olja bubblat ut och lagt sig precis nedanför där tändstiften sitter (brilliant design!). Jag torkade upp oljan runt om så gott jag kunde och fyllde på ny olja, men det hjälpte inte att få igång bilen.
Vad gör jag nu? Är det tändstiften som fått olja på sig tror ni? Min tanke är att öppna upp och plocka ut tändstiften sen torka av och sätta tillbaka. Låter det rätt? Någon som vet hur man kan få loss tändstiften på lättast sätt? Jag har inte ett helt garage av verktyg, men vanliga nycklar, skiftnyckel, skruvmejsel mm har jag.

Tack på förhand!

Det verkar som du inte känner till särskilt mycket om motorer, är det så?
Har du bensin i tanken? Har du någon kompis som känner till något om bilar?
Om inte ska du nog vända dig till en verkstad som kan ta hand om det här och hjälpa dig.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kan nog mer än genememan, men jag är inte precis mekaniker heller. Självklart har jag bensin i tanken. Inga jag känner i mitt närområde har möjlighet att hjälpa mig med detta, och ska den till verkstad blir det nog dyrt eftersom den i så fall behöver bärgas dit (30km bort).

Ok, jag provaded att få igång den idag igen, men nu har den andra symptom. Fjärrlåset fungerade inte, och kunde inte låsa bilen med nyckel heller. Vred nyckeln i tändningen och det bara klickade från instrumentbrädan med en blinkade röd lampa med en nyckelsymbol, så problemet verkar snarare vara elektriskt. Inte säker på om det är batteriet, generatorn eller startmotorn som krånglar. Ideér?

Om du haft en rejäl nedkladdning med olja finns risken att generatorremmen fått sig en ordentlig dusch. Är den insmord med olja kan den slira utan att det hörs särskilt mycket. Då uteblir batteriladdningen. Kolla hur generatorremmen ser ut.

Kan du slå på halvljuset och det fungerar ? Om inte (eller att det slocknar när du försöker starta bilen) så känns batteriproblem som det närmaste. Visst - dålig laddning ger ju så småningom tomt batteri men testa med ett annat batteri eller startkablar ifrån en annan bil som första åtgärd.

Skogsmulle85 wrote:
Ok, jag provaded att få igång den idag igen, men nu har den andra symptom. Fjärrlåset fungerade inte, och kunde inte låsa bilen med nyckel heller. Vred nyckeln i tändningen och det bara klickade från instrumentbrädan med en blinkade röd lampa med en nyckelsymbol, så problemet verkar snarare vara elektriskt. Inte säker på om det är batteriet, generatorn eller startmotorn som krånglar. Ideér?

Det kan vara så enkelt att batteriet i nyckeln är slut. Studera annars denna tråd om det finns nån lösning där:
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/fel-problem-och-gor-det-sjalv/bilen-startar-inte

Ja, man glömmer gärna det uppenbara, Rutger...:) Men finns det 2 nycklar så är det väl bara att testa med den andra.

Batteriet i nyckeln påverkar inte startmöjligheten.
Har du kollat det som Pi föreslog?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Batteriet i nyckeln påverkar inte startmöjligheten.

Gör det inte? Ska det inte ske en handskakning med startspärren? Eller är den mekanisk?

6.15

Dåligt startbatteri, mät upp det / byt.

@pinjong #9 i tråden Rutger refade till

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, jag orkar inte läsa en hel tråd utan får väl stå för min gissning. Även om den är fel.

6.15

Jo, det är ju en jättelång tråd...:)

En sak jag fastnade för i den tråden var jordflätan. Dålig jordning kan ju orsaka många problem. Kolla upp den också!

pinjong, du behöver bara läsa #9.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
pinjong, du behöver bara läsa #9.

OK, jag är med.

6.15

Gick ner och tog en titt igen på bilen, ser inga större oljespill under huven förutom just där tändstiften sitter, som jag har torkat bort. Inga kletiga remmar eller så.
Skillnad idag är att bilen inte reagerar på någonting jag gör. Inga blinkande lampor eller halvljus, ingen radio. Vrida om vredet för att starta gör inte ett smack.
Kan det vara så att mitt batteri plötsligt slutade fungera och snabbt förlorade all laddning? Jag köpte bilen begagnad för ett år sedan så jag har ingen aning alls hur gammalt batteriet är. Kanske kan kontakta min närmaste verkstad och släpa ner batteriet och få det kollat. Det hade varit skönt om det var så lätt att jag bara behöver ett nytt batteri, och startmotor/generator är i gott skick.

Ett nytt batteri kostar mindre än felsökningen på närmsta verkstad. Bara att byta och se vad som händer.

En skitig/ärgad pol på batteriet kan ställa till med plötsligt strömavbrott. Det blir sämre så sakteliga utan att bilägaren märker något då det vid ett startförsök når en kritisk punkt där kontakten blir så dålig att bilen inte går att starta. Kolla hur pol-skorna verkar må. En massa grönblått snusk brukar berätta att det är dags för rengöring och infettning senast i förra veckan.

Är ju inget ovanligt arg et batteri pajar.
Köp nytt på Biltema och montera, klart och bilen lär starta

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.