Vi Bilägares forum

Körde med handbroms i

Körde med handbroms i

Hej! Råkade köra med handbroms i ca 3,5 km. Det är Audi TT -98, körde ca 3-3,5 km, maxfarten 50-60 km.Nu luktar bilen bränt :( Kan bilen ha tagit skada? Tack på förhand för era svar.

Uppdaterat: 2017-11-05 19:43

Kommentarer

Du har troligen pajat dina bromsar bak. Be någon titta på dom.

Uppdaterat: 2017-11-05 19:48

Du har slitit på beläggen och kan ha överhettat skivor/trummor bak. Har man osis kan även ABS-sensorn tar stryk vilket märks om du får felmeddelande.
Annars tror jag jag inte så mycket annat har hänt.

Uppdaterat: 2017-11-05 19:49

Jag tror inte TS behöver vara orolig, jag känner till de som kört avsevärt längre med åtdragen handbroms och det är klart att beläggen slits, men de blir knappast utslitna.
Någon risk för att ABS-sensorn ska skadas finns knappast.
Men släpp ändå handbromsen innan du kör iväg uno.

Uppdaterat: 2017-11-05 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag tror inte TS behöver vara orolig, jag känner till de som kört avsevärt längre med åtdragen handbroms och det är klart att beläggen slits, men de blir knappast utslitna.
Någon risk för att ABS-sensorn ska skadas finns knappast.
Men släpp ändå handbromsen innan du kör iväg uno.

Har själv varit med om ABS-sensor som gått sönder på grund av anliggande broms. Det blir varmt. Jävligt varmt. Sensorn består oftast av kopparlindning runt en järnkärna och permanentmagnet.
Permanentmagneter gillar inte värme. Kopparlindningar gillar sällan värme.
Dessutom kan kuggkransen spricka av värmen om man har osis.
Intresseklubben noterar: På Mazda 626 kostade sensorn 3.000 spänn, för tio år sedan. Men det gick att komma billigare undan med rätt knep.

Uppdaterat: 2017-11-05 21:48

Tror knappast att sensorn påverkas av en anläggande broms, den är ju normalt helt friliggande från bromsen och det måste nog till en avsevärd upphettning för att den ska ta skada.
Jag har fått några sensorer knäckta, men inte har det berott på överhettning och jag har varit med om att skivorna lyst röda av upphettning, jädrans otäckt faktiskt för bromsarna tog helt slut, men sensorerna tog ingen skada.
Kuggkransen kan kanske skadas, men det vanligaste är att den spricker p.g.a. rostsprängning.

Uppdaterat: 2017-11-05 22:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Magneter och kopparlindningar,på en Audi TT -98?

Uppdaterat: 2017-11-05 22:03

Förresten,varma,typ så att även fälgarna var varma.
Eller tom brunna gummin runt kolvarna...

Uppdaterat: 2017-11-05 22:06

Audi TT -98 ? Tvivlar på att det finns äldre än -00 eftersom den lanserades under 1999 och nån -98 lär därmed knappast existera. Så detta är nog en "Uno". F ö måste man haft väldigt dålig handbroms om man inte upptäckt att den varit åtdragen förrän man kört 3,5 km.

Uppdaterat: 2017-11-05 22:13

Uno?
Kom inte TTn -98 ?

Uppdaterat: 2017-11-05 22:27
Pi skrev:

Audi TT -98 ? Tvivlar på att det finns äldre än -00 eftersom den lanserades under 1999 och nån -98 lär därmed knappast existera. Så detta är nog en "Uno". F ö måste man haft väldigt dålig handbroms om man inte upptäckt att den varit åtdragen förrän man kört 3,5 km.

Ta reda på fakta innan du är sådär småspydig:
http://beg.vibilagare.se/test/audi/tt/883

Uppdaterat: 2017-11-06 05:19
saabnisse skrev:

Tror knappast att sensorn påverkas av en anläggande broms, den är ju normalt helt friliggande från bromsen och det måste nog till en avsevärd upphettning för att den ska ta skada.
Jag har fått några sensorer knäckta, men inte har det berott på överhettning och jag har varit med om att skivorna lyst röda av upphettning, jädrans otäckt faktiskt för bromsarna tog helt slut, men sensorerna tog ingen skada.
Kuggkransen kan kanske skadas, men det vanligaste är att den spricker p.g.a. rostsprängning.

Den sitter väldigt nära och på en plats som definitivt hettas upp. Kör du och bromsar hårt så skivorna blir röda en kort stund är inte samma sak som att köra länge med anliggning då värmen hinner spridas. Kan bli så inihelvete varmt så man inte kan ta på fälgen ens.

Uppdaterat: 2017-11-06 05:28

Handbromsen funkar, har testat direkt efter min underbara resan... spelar det nån roll att den inte var åtdragen fullt och antagligen därför syntes inte på skärmen? P.s. Den är från 98, det står tom på nätet ”Audi TT är en sportbil som lanserades 1998 som coupé och 1999 som roadster, cabriolet. ”

Uppdaterat: 2017-11-06 07:05
O_o skrev:

Funkar handbroms en efter denna färd? Isf allt ok. Att det luktar lite bränt är inte så konstigt.

Varför luktar det bränt? Och vad är det som luktar bränt?

Uppdaterat: 2017-11-06 07:06

X - gjorde verkligen ett försök och där står det 1999 - https://sv.wikipedia.org/wiki/Audi_TT

Uppdaterat: 2017-11-06 08:56

Ingen varningslampa eller varningspling för handbroms aktiverad?

Uppdaterat: 2017-11-06 09:40
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Givetvis hättar man upp både bromsvätskan hjullager och annat som clutch och oljan i momentomvandlaren.Nyare bilar är känsliga så om inte annat kolla upp bilen,mät bromsvätskan eller byt den rakt av.

Uppdaterat: 2017-11-06 10:24