Koppla underhållsladd

1 inlägg 0 nya
Koppla underhållsladd

Har köpt en Opel Crossland med ”allt på” och för första gången i mitt mångåriga billiv drabbats av batteriproblem. Upprepade gånger, utan att det är något fel annat än att bilens alla finesser drar en massa ström som tömmer batteriet. En ny okul erfarenhet för nån som bara haft trotjänare utan elektronik.
Batteriet är AGM.
Tänker nu montera in fast snabbkoppling (CTEKs) för underhållsladdning men batteriet är helt inkapslat, med undantag för lucka vid pluspolen. Var på detta moderna underverk sätter man de små kabelskorna som ska träs på skruv fästas med en liten mutter??
(Hedin bil vill ha betalt för att berätta detta, tack för den).
Det finns en annan lucka intill där en sladd från pluspolen passerar. Lämplig storlek på skruv, märkt ”plus BAT. Intill finns en likadan skruv där det står ”plus RDB”. Men ingenstans nån liten skruv som elegant kan jorda i karossen - AGM-batterier ska tydligen alltid laddas kopplade mot jord i kaross.
Nån som löst detta och kan berätta?

Olsson

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.