Kontrollera Oljan

32 inlägg 0 nya
Kontrollera Oljan

Måste fråga.
En nybil som är uthämtade i April och som indikerar kontrollera oljenivån... Är det rimligt eller skall jag ringa till återförsäljaren o h dess sevice avdelning?

Kostar ju inget att fylla på utan bara en undran när bilen är såpass ny.

Har du inte kollat oljan tidigare och sett att nivån successivt minskat utan kom det som en total överraskning nu ?
Hur långt har den gått ?

Har inte kollat oljan alls.... Jag kör bilar, använder mig av serviceavtal och verkstad *ler*
Ifs så är det 2.000 mil just nu.

Speciellt på nya bilar tycker jag personligen att det finns all anledning att ha koll på oljeförbrukningen - i alla fall de första 1000--2000 milen. Men alla är vi olika...:)
F ö så lär knappast serviceavtal och garanti täcka ev skador av att ha kört med alltför låg oljenivå. Frågan är vad oljenivån ligger på när bilen själv larmar - jag har ingen aning för jag har aldrig kört nån motor så "torr".

Patrik Österberg wrote:
Har inte kollat oljan alls.... Jag kör bilar, använder mig av serviceavtal och verkstad *ler*
Ifs så är det 2.000 mil just nu.

Du borde nog kolla oljan oftare.
Bilen bör ta ca 1 liter på den tiden, tar den inget är det inte bra, det kan tyda på dålig smörjning eller att oljan späds ut, men det är mer vanligt på äldre bilar och var vanligare förr med enklare oljor och slitna motorer.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har sett att det finns tillverkare som anger att deras bilar kan ta 1 lit/ 1000 km utan att de anser det onormalt.
Men det gör jag!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Patrik Österberg wrote:Har inte kollat oljan alls.... Jag kör bilar, använder mig av serviceavtal och verkstad *ler*
Ifs så är det 2.000 mil just nu.
Du borde nog kolla oljan oftare.
Bilen bör ta ca 1 liter på den tiden, tar den inget är det inte bra, det kan tyda på dålig smörjning eller att oljan späds ut, men det är mer vanligt på äldre bilar och var vanligare förr med enklare oljor och slitna motorer.

Bör, beror väl på hur man kör dom där 2000 milen.
Jag kan inte påminna mig att jag fyllt på olja mellan bytena. Och då blev det 3000 mil mellan bytena på mina BMW 520d. Har fortfarande kvar den oöppnad 1l flaska jag fick med till den Audi 2,7 tdi jag körde i 12000mil.
Den förra Mazdan minskade det något på stickan så den var något över min innan service (2000 mil)
Men då kör jag mest långkörning på landsväg.

Okidoki... Bilen larmar när man skall kontrollera oljan och sedan finns det en nivå till som säger oljenivån låg och en sista nivå. Stanna-fyll-på-olja-nu nivå.

Torr är den inte iaf *ler*

Står att det skall vara VW 507 00 och jag minns märket castrol ifrån en bild i motorhuven.
Frågan är om det går lika bra med...
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/motorolja-624106/#tab02

Patrik - menade så "torr att bilen larmar.

Japp det är dagens sanning med mig...

Kolla oljan? Problemet med nya bilar är att de ofta saknar oljesticka...

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor wrote:
Kolla oljan? Problemet med nya bilar är att de ofta saknar oljesticka...

Problem? Är bara att kolla i infodisplayen om man är intresserad av att utföra en nivåkontroll.

Finns oljesticka här på denna bil. Bara en olja läsare med tre delsteg på displayen.

VW 507 00 Är klassningen som vw har. Uppfyller oljan på jula det är det bara och hälla i.

Annars har ju t ex Biltema VW-klassad olja.

Stämmer säkert PI. Fördelen har Jula bredvid OKQ8 gds hall och skall ditt och tvätta bilen, så två flugor i en smäll.

Är det en bil från VAG är min erfarenhet från flera av dessa bilar att man får fylla på med motorolja mellan service.

VAG japp. Olja påfyllt, sensorn för att varna fungerade bra. Var på lägsta nivån för att vara påfyllt.
Läste i manualen att den drar 0.5L/1000mil.
Man lär sig ngt nytt varje dag *ler*

Min erfarenhet av vag tdi i 30-40tusen mil sedan 90 talet är att det brukar vara en förbrukning på ca 1 liter på 2500-3000 mil.
Det har aldrig varit mer än så.

Jag har också tagit förvana att byta olja vid ca 1500 mil bara för att jag köpt ut olja på 20 liters dunk för mindre än halva priset på oljan.
Ett bra tips om man skall behålla bilen länge.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vad står det i manualen rörande kontroll av olja?
Tänker att det sannolikt finns rekommendationer när man som ägare ska göra en kontroll på olika saker såsom olja, kylvätska, däck och andra delar av bilen. Och det gäller nog även med serviceavtal.

När det gäller VW så är min erfarenhet på senare år att dom dra väldigt lite olja, mina 1,4 TSI motorer (gas/bensin och nu bara bensin) har krävt runt en halvliter på 2500-3000mil.

Min gamla 1,2 TSI var törstigare på olja, där gick det nog en liter på runt 1500 mil.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Mina bilar går max 7-800 mil mellan oljebytena, kanske 1000 i undantagsfall. Har inte behövt fylla på olja på nån bil dom senaste 20 åren iaf.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.