Hur får man enklast bort detta från lacken

13 inlägg 0 nya
Hur får man enklast bort detta från lacken

Hej! Har en svart bil, sandpapprade på lacken och det blev så här. Nån som vet enklaste sättet att få bort det? Försvinner när lacken blir blöt och kommer tillbaks igen när det torkar.

https://drive.google.com/file/d/16gWFWT1TjjeYrHX7j7JwSXBB7DoUQ52g/view?usp=drivesdk

Mvh Johan

Vadå sandpapprade?
Använde du sandpapper på lacken på bilen??

Våtslipade med 1200 papper.

Enklast är att gå till ngn som vet vad de gör, dvs de flesta större rekonditioneringsfirmor.

Alltså på rostfläckar men kom lite runt om också. Går det bort när man polerar eller är det lackning som gäller?

För det första är det för grovt slippapper du använt, för det andra så finns det bättre metoder för flygrost och för det tredje uppsök en expert som vet vad den gör innan du förstör hela lacken, det kan absolut redan vara för sent så det är omlack som krävs.

Då måste våtslipp med mycket finare papper i flera steg. Slipa ibte på samma ställe då bränner du lacken. Oscillerande slipmaskin om man inte är van.
Goggla runt på det.
Vanligast är att man börjar på 2000 papper och sedan 3000 och avslutar med 4000.

Såg ut som att allt fungerade när det var blött, sen när de torka blev det helt grått :/

Lacken är förstörd med enkla ord. Man går aldrig grovare än 2000 vattenslip. Gärna också dyrare. Då jämnheten på kornen oftas är jämnare.

Köp en sprayburk med svart bättringsfärg på Biltema och lägg på några lager, men läs vad som står på burken först!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det där går nog att fixa till med Patriks metod. Men kör för hand och med mycket vatten. Det kan även underlätta med en aning biltvättmedel i vattnet.
Det finns tunna skumgummidiskar med slipmedel.
https://waxdog.se/for-din-bil/slipa/mirka-abralon-150mm-p3000/
Dessa finns i olika kornstorlek och fungerar väldigt bra.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Tror att lacken går att rädda av nån som kan polera.....
Patrik Österbergs råd är bra men om du inte vet hur du ska göra så lämna till någon annan som vet annars är risken stor för att lacken inte går att rädda....

Tror också på Patriks råd kompletterat med att efter våtslipning tillämpa samma metod med polermedel med successivt olika "grovhet" - alltså från ett lite mera avverkande till ett som avverkar obetydligt. Finns "kit" att köpa från bilvårdsfirmor med lämpliga polermedel.
Men är man ovan så är nog det bästa att följa rådet i inlägg #12 att låta nån kunnig göra jobbet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.