Hjulinställning efter byta av hjullaget (HF)

15 inlägg 0 nya
Hjulinställning efter byta av hjullaget (HF)

Precis bytt hjullager på höger framhjul (mazda 6 -07), på Mekonomen. Behöver jag nu göra ny hjulställning efteråt?

Letarefterbil

Nej, inte efter ett lagerbyte, men är det länge sedan du kollade hjulinställningen kan det ju vara ide att göra det ändå!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det tror jag nog. Vad sa Mekonomen?
Förövrigt så är det aldrig fel med en hjulinställning, påverkar bla. däckkontot negativt med felaktiga hjulvinklar.

Är dina däck jämnt slitna, så behöver du inte göra en hjulinställning. Det är pengar i sjön.

Men Ivarson. Har man haft isär framvagnen för att byta hjullager lär ju inte hjulvinklarna vara korrekt. Behövs ju ta isär ganska mycket för att byta lager på en framhjulsdriven bil. Så kan ju bli onödigt dyrt att konstatera att ett däck är utslitet innan man gör den nödvändiga hjulinställningen.

Det är helt beroende på konstruktion.
Helt onödigt på många nyare (typ2010) men absolut ett krav på andra och oftast lite äldre bilar.
Det måste du ha koll på annars blir det däcksbyte i förtid.
Kolla med meconomen som bytte lager.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Det är helt beroende på konstruktion.
Helt onödigt på många nyare (typ2010) men absolut ett krav på andra och oftast lite äldre bilar.
Det måste du ha koll på annars blir det däcksbyte i förtid.
Kolla med meconomen som bytte lager.

Det är aldrig fel med en hjulinställning på en nyare bil med avancerad hjulupphängnig.
Hade en BMW som slet ut ena bakhjulet. Gnällde på BMW verkstaden om att det måste vara fel från fabrik. Men svaret var att det räcker med att köra mot en trottoarkant eller i ett potthål för att ändra hjulvinklarna så att däcken blir snedslitna. Rekommendationen var hjulinställning varje år. Nu har ju BMW väldigt aggresiva hjulvinklar för att få den speciella känslan
Men tror nog att alla bilar mår bra av att få detta justerat. Billigare än att köpa nya däck i alla fall. Och absolut om lagret bytts, hur skall man få ut drivaxel och lager utan att ta isär delar av framvagnen?

Hjulvinklar och dämparinställningar, förändras inte bara för att man byter hjullager.

Jag är helt överens med Ivarsson, men eftersom bilen förmodligen inte är färsk så kan det vara ide' med en kontroll.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men förklara för mig hur man pressar ut framhjulslagren på en Mazda 6 utan att man monterar loss hela hjulnavet? Hur man sedan skall få ihop det hela med samma vinklar är nog ganska så svårt. Är ju delar av millimetrar det handlar om, men klara ni av det så är det säkert helt ok. Jag har har bara bytt bakhjulslager på en passat tidigt 80-tal.

Ja det är ju inte några inställningar som ändras. Det är fasta runda bulthål utan möjlighet att justera infästning.

Ivarson då har du alltså bytt främre hjullager på en Mazda och kan garantera att det är så?
Jag vet inte, men tror att det kan vara på sin plats föra en framvagnsintällning. Men det borde ju dom som bytte ha kunskap om snarare än ett forum.

Jag har bytt framhjulslager och en drivaxel, några bussningar osv. i framvagnar genom åren men klarat mig från både snedslitna däck och framvagnsinställningar. Så länge det inte handlar om styrleder, p-ändar och liknande så klarar man sig för det mesta från framvagnsinställning.

Verkar vara spridda åsikter. Jag har nyligen gjort hjulinställning innan bytet av hjullager, så vill inte göra om i onödan, men jag tar och kollar med Mekonomen. De sa inget om det vid bytet dock.

Letarefterbil

Nej Guran jag har inte bytt på just en Mazda, men en hel del andra bilmärken genom åren. Skulle det nu vara nödvändigt att göra det på just Mazda, skulle Mekonomen behöva och definitivt ta med det i kostnaden för bytet.

I de allra flesta fall, så är hjullager något som inte har något med hjulvinklar att göra, så ett byte görs med fasta bulthål = ingen hjulinställning behövs.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.