Hjälp med Seat Ibiza

12 inlägg 0 nya
Hjälp med Seat Ibiza

Hej,
Jag har nyligen köpt en Seat Ibiza 1.2 TSI. Ibland rycker den till på jämn normal gas. Kollade felkoder och fick fram P0270 Cylinder 4 injektor circuit low. Och P2147 Fuel injector group suppleant voltage circuit low. Nu på hemvägen ryckte den ganska mycket på gasen och då tändes antispinn. Vad kan tänkas vara felet? Mycket tacksam för funderingar!

https://www.obd-codes.com/p0270

https://www.obd-codes.com/p2147

Lämna tillbaka hos återförsäljare som du nyligen köpt och prata att det är båda felkoder och be verkstad reparation/byte med garanti!

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Tack för länkarna! Tyvärr köpte jag den privat, så det blir nog svårt. Min fack-engelska kunde varit bättre. Men om jag inte har helt fel innebär det att jag troligtvis behöver byta den fjärde spridaren? Bilen är en 2014 modell. Så rostiga kontakter är nog inte så troligt. Känns det troligast att det är det som är problemet? Lite konstigt att intispinn- lampan började lysa!?

Att antispin sätts ur funktion kan bero på att antispin använder sig av att förkorta spridarpulsen för att häva slirande hjul genom lägre motoreffekt. Denna funktion kan ju utebli om en spridare inte fungerar till 100%. Hur långt har bilen gått? Servad enligt bok? Maskinskada på försäkringen?

7500 mil skulle servats för ca. 1000 mil sedan. Maskinskade-försäkringen kanske skulle kunna funka! Borde inte Motorlampan lysa?

Vad skulle ungefär ett spridarbyte kosta på verkstad? En spridare ligger på 1300:- ungefär. Någon som vet?

Kanske ska börja med att serva bilen, då kan dom också ge tips.
Kolla med K.W bilservice om du bor i Stockholmsområdet, bra priser och trevlig personal.
Vet att det fanns en uppdatering på de tidiga 1.2 TFSI motorerna för att ta bort en viss ryckighet eller misständning vid tomgång. Men det kan ju vara något helt annat.

Vid en närmare eftertanke borde du nog verkligen serva bilen asap, skulle den servats för ca 1000 mil sedan så kan du i värsta fall ha kört runt 4000 mil på samma olja, inte idealiskt.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Dessa motorer ska hellst servas med halva föreskrivna intervallet då kamkedjesträckaren är beroende av ren kvalitetsolja för bibehållen funktion. Maskinskada kan du nog tyvärr glömma om bilen passerat intervallen med 1000 mil.
Jag hoppas du fick bilen billigt..

Jodå, fick den hyfsat billigt.
Jag ska serva den direkt jag får delarna. Har beställt från Tyskland.
Har även beställt en ny spridare. Gick över alla sockerbitar ner till spridarna och tryckte på dem. Märkte inget direkt, men sen dess har jag kört 10 mil utan något ryckande och den har inte heller satt någon ny felkod. Nollade dom när jag gick över kablarna. Men det var inte ofta den ryckte till innan heller. Så antingen kommer felet inte ofta eller då va det en lös sockerbit. Men så tur har jag nog inte!
Tack för tipps, men bor utanför Göteborg.

På tomgång har jag inte märkt något. Ryckningarna har kanske dykt upp 3 gånger på sammanlagt 40 mil.

På tomgång har jag inte märkt något. Ryckningarna har kanske dykt upp 3 gånger på sammanlagt 40 mil.

Såg också när jag gick igenom hela bilens felkoder att det satt en: u101f00
SCI Engine ECU Faulty DCT
Har inte hunnit kolla vad det kan vara.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.