Golf variant 1.6 dör hela tiden/vill inte starta

16 inlägg 0 nya
Golf variant 1.6 dör hela tiden/vill inte starta

Hej!

Jag köpte en Golf Variant 1.6 2001 för två veckors sedan. Den gick perfekt tills den började plötsligt dö hela tiden och inte ville starta alls ibland. Motorlampan började också lysa och det stod "EMISSION WORKSHOP", felsökte och stod att det var fel på lambdasondan?

Bilen vill inte starta i vissa tillfällen alls och andra vill den starta. Ibland går det att köra några timmar i sträck utan problem och sen nästa dag vill den inte alls starta. Jag vågar inte ge mig ut på vägarna eftersom den dör, för några dagar sen dog den på motorvägen och på något sätt fick jag igång den och åkte hem. Trodde först att det var fel på batteriet av det var dåligt och gammalt, men köpte nytt och problemet återstod fortfarande. Bilen ville inte starta med ett helt nytt batteri.

Jag märker också att bilen skakar lite när man kör i hastigheter vid 80-90km i timmen, man känner lite när man sitter i bilen. Kan det bero på avgaserna och att lambdasonda är dålig? Det har hänt också att den inte vill starta med startkablar uppkopplade! Kan tändstiften vara dåliga?

Har köpt en ny lambdasonda och ska testa att byta ut den och se om problemet återstår. Nu ställer man sig frågan är det i främre eller i bakre kat som ska bytas isåfall?

Vad kan allt detta bero på? Vad kan felet vara på bilen?

Om du köpt en ny sådan lambdarackare så vet du vad du ska söka efter. En likadan som sitter inkopplad i bilen. På Youtube brukar man hitta klipp som beskriver hur man byter saker och ting. Det har hjälpt mig många gånger.

https://www.youtube.com/watch?v=fi_5Z2UvjwY

6.15

Tack! Dock funderar jag själv är det verkligen problemet till att den startar och dör hela tiden?

Nä, lambda gör inte att motorn stannar. Du har nått större problem, som i sin tur ger felaktiga avgasvärden, som då larmar med felkoder

Vad kan det vara? Jag vet inte vad jag ska kolla, eftersom den dör ibland från ingenstans och vill inte starta alls.

De där Golfarna kan jäklas något helt oerhört. Det finns massor av möjliga fel. Tändspolar, spjällhus, spräckta slangar, lambdasond, EGR-ventil... Med mera. Steg nummer ett måste vara att läsa av felkoderna. Om du inte gör det får du byta delar på måfå i en evighet utan att ens vara säker på att slutligen hitta rätt. På en bilverkstad läser man koder för några hundringar (om man har tur). Andra alternativ är en yrkesskola eller kanske inköp av en VAG-specialiserad felkodsläsare från Biltema. Den lär du få för samma pengar som en enstaka avläsning hos en bilverkstad. Som sagt - felkoder är ditt enda logiska nästa steg.

Oj det visste jag inte. Jag hade en vän över med vag com (VCDS) som felsökte bilen det kom upp ett antal fel, men den som fångade upp mitt intresse var att den gav felkod på lambdasond? Resten var elhissar och centrallås, får felsöka igen så får jag titta exakt på vilka felkoder som kom upp. Kan det vara något?

Kan det inte vara något relä som sitter och strular? Eftersom bilen startar när den vill och dör hur den vill och därefter inte startar alls.

Jag ska felsöka igen och återkomma med felkoderna.

Om lambdasonden (den främre) är trasig så ska bilen starta och gå perfekt när motorn är kall eftersom den då går utan lambdastyrning. Samma sak på fullgas, då körs motorn utan att regleras av lamdastyrning. Tyvärr så kan det vara annat som strular som gör att Lamda visar felkod. Du får kolla vad felkoden heter exakt för att vi ska kunna hjälpa dig.
Den bakre sonden är bara en diagnossond för att kontrollera att katalysatorn fungerar.
Ett vanligt fel brukar vara LMM på Volkswagen, den sitter direkt efter luftfiltret och mäter hur mycket luft motorn får i sigoch anpassar bränsle efter detta. Men som sagt, notera felkodernas nummer så brukar man snabbt kunna tyda vad som är fel.

Felkoder på centrallås och elhissar skulle kunna vara "spökkoder". Felkoder som registrerats någon gång (en kall dag?) när systemet verkligen haft problem med dessa funktioner. Att radera rubbet för att sedan läsa felkoder ännu en gång när motorlampan tänts bör kunna ringa in det verkliga problemet på ett bra sätt utan "brus" om dörrar och fönster.

Hej! Jag har nu felsökt och fick följande felkoder:

10 faults found

16555 - Fuel Trim; Bank 1
P0171 - 35-10 - System Too Lean - Intermittent

16486 - Mass Air Flow Sensor (G70)
P0102 - 35-10 - Signal Too Low - Intermittent

17923 - Intake Manifold Valve (N156)
P1515 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

17523 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating: B1 S1
P1115 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

17525 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating Circuit: B1 S2
P1117 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

17843 - Secondary Air Pump Relay (J299)
P1435 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16654 - Fuel injector #4 (N33)
P0270 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16648 - Fuel Injector #2 (N31)
P0264 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16645 - Fuel Injector #1 (N30)
P0261 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16651 - Fuel Injector #3 (N32)
P0267 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

Vad bör jag göra och vad måste bytas ut för att lösa mitt problem?

Short to ground är ju kortslutning. Men i och med att felet är intermittent och verkar ligga inom samma komponentfamilj så kan man gissa på nån form av relä eller liknande. Man kan även få jordfel om spänning saknas. Har du kollat över jorden ordenligt? Mellan batteri-kaross, motor-kaross osv.?

Vanligt på Golfarna är att kopplingsplinten som sitter på batteriet smälter, då kan det bli många konstiga fel.

Sen hade man dåliga kablar ett tag oxå, isoleringen på kablarna runt motorn ramlade bort av sig själv. Möss som gnagt på kablar förekommer oxå.

Jaha, vilket typ av relä är det då? Tror själv att det då måste vara 409? Under ratten sitter flera relä och vid batteriet. Hur kollar jag över jorden på snabbaste sätt?

Kopplingsplinten? Vad lokaliserar jag den och hur ser den ut?

Gissar ni på att pga kortslutningen stängs bilen av? Kanske något relä som är dåligt och måste bytas ut? Får ta en titt på kablarna runt motorn..

Jag har nu tittat runt om i motorutrymmet, hittade inget skumt eller som det såg meckat ut. Alla var på sin plats, ingen kabel hade brunnit upp eller skarvat. Kablagen till lambdan såg ok ut inga fel där heller. Kollade riktigt ordentligt runt om i hela motorutrymmet hittade ingenting alls, kollade dessutom vid batteriet att ingenting såg skumt ut där. Därefter kollade jag alla säkringar som var ok, sen rev jag ner under ratten kollade på relä 409 rengjorde inget resultat. Samma med boxen i motorutrymmet tog bort kåpan rengjorde både relä 100 och de andra minns inte vilket nummer det hade.

Bilen hade också varit tänd i 10 min och det bildades ungefär en blöt cirkel ungefär som en vattenpöl vid slutet av avgasröret borde vara pga av lambdan? Sen har jag lite tankar omkring radion som är installerad i bilen? Det är en Pioneer, kan inte den kanske bero på kortslutningen att bilen stängs av under färd?

Vet inte vad jag ska göra? Kollat allt, återstår och byta ut relä 409 kanske, ringde till VW original relä 409 kostade 1000 spänn? Hjälp!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.