Golf 7 1.4 tsi bränslepump?

17 inlägg 0 nya
Golf 7 1.4 tsi bränslepump?

Har ett problem med Golfen när tanken är halvfull eller mindre. Startmotorn måste gå runt onormalt länge innan den startar, typ 3-4s, när den stått stilla i några timmar. 3-4s kanske inte låter särskilt länge men det känns som en evighet när man ska starta bilen. När tanken är full så tar det inte ens 1 sekund.

Ibland så startar den med en tomgång på väldigt låga varv och då kan startmotorn börja gå runt igen trots att motorn är igång. Detta händer dock bara när den är på reserv. Då har den en lite ryckig tomgång och då blir den även lite ryckig under acceleration. Det hjälper att jag håller nere gasen innan jag startar.

Har inga problem öht när tanken är full och jag kan höra bränslepumpen klart och tydligt när jag vrider nyckeln innan jag startar. Kan den ändå vara dålig? Vad kan det annars vara? Bränslepumpen är lätt att komma åt under baksätet, hur kan man kontrollera om den fungerar som den ska? Tacksam för svar

Några varningslampor har aldrig satts på. Har felsökt bilen hos en kompis som jobbar på en vag-verkstad men den visade inga fel. Den ska in på service snart och planerar att göra en felsökning igen.

Att du hör pumpen klart o tydligt kan betyda att den börjar ge upp.

Har haft samma problem på st Volvo V40, efter pumpbyte fick jag anstränga mig för att höra pumpen.

Till Volvon fanns komplett armatur för 2.500:- och lös pump för 800:-
Jag köpte lös pump, och det var 5 min extra arbete att byta den, jämfört med komplett.

Givetvis byter du filter först, om du inte redan gjort det.

Rikard wrote:
Givetvis byter du filter först, om du inte redan gjort det.

Jaha okej det visste jag inte.. Har inte bytt filter, som jag förstått det så ska den aldrig bytas. Någon idé om vart den kan ligga?

På Octavia kör pumpen 2-3 sekunder när förardörren öppnas, är det inte samma på VW? Den hörs nog men inte precis klart och tydligt. Vill minnas att det var så även på 1,4. Blev aldrig aktuellt att byta bränslefilter på vår förra 1,4 TSI så jag kan inte säga var bränslefiltret sitter men kanske vettigt att byta det först, "börja felsökning i billigaste ändan".

L West wrote:
På Octavia kör pumpen 2-3 sekunder när förardörren öppnas, är det inte samma på VW? Den hörs nog men inte precis klart och tydligt. Vill minnas att det var så även på 1,4. Blev aldrig aktuellt att byta bränslefilter på vår förra 1,4 TSI så jag kan inte säga var bränslefiltret sitter men kanske vettigt att byta det först, "börja felsökning i billigaste ändan".

Nä på min bil hör jag den när jag vrider nyckeln till läget innan den startar. Hörs också i 2-3 sekunder. Får börja med att byta filtret då.

http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=11934

Det är förvisso en GTI, men här står det att filtret är integrerat i pumpen och inte går att byta separat. Finns en bild längst ner i länken

Kollade runt lite, men hittar inget filter till aktuell bil. Vet att en del bilar har filtret i/vid pumpen.

Ett sånt här borde finnas lättillgängligt undertill.

Golf 7 1.4 tsi bränslepump?

När pumpen är slut (efter ca >20.000mil) så byter man den tillsammans med filtret

L West wrote:
Ett sånt här borde finnas lättillgängligt undertill.

Har varit i kontakt med VW, finns inget sådant filter på Golf 7. Har beställt en ny pump, filtret sitter i pumpen.

Eftersom den är lättare att starta när gasen hålls ner kan det evt vara läckande spridare som gör motorn lite sur när den bara stått en stund,spridarrensning i bränslet.

hans.antnas

Hans Berglund wrote:
Eftersom den är lättare att starta när gasen hålls ner kan det evt vara läckande spridare som gör motorn lite sur när den bara stått en stund,spridarrensning i bränslet.

Fast det förklarar inte varför den är surare ju mindre bränsle det är i tanken och att det startar normalt när den är fulltankad

Spontant låter det som om pumpen håller på att ge upp. Se till att mäta hur mycket tryck den orkar ge.
Nu vet jag inte om systemet övervakar trycket, fast om det görs borde en felkod dyka upp.
Kan även vara filtret som inte släpper igenom tillräckligt.
Är det skillnad om bilen är kall eller varm?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Spontant låter det som om pumpen håller på att ge upp. Se till att mäta hur mycket tryck den orkar ge.
Nu vet jag inte om systemet övervakar trycket, fast om det görs borde en felkod dyka upp.
Kan även vara filtret som inte släpper igenom tillräckligt.
Är det skillnad om bilen är kall eller varm?

Är rätt säker på att det är något med pumpen. Startmotorn går runt länge bara om den har stått i några timmar, inte om jag har kört och stängt av den i tex 30 min. Den ryckiga tomgången/gången under acc kommer dock oavsett om den är varm eller kall, dvs om det är lite bensin i tanken. Fulltankad är det inga problem med detta heller.

Har nu bytt pumpen, tog mig ca 30 minuter. Kört ca 2 veckor sedan dess och alla problem är borta!

Mjaha, spännande. Jag hör inte min pump över huvud taget. Full som "tom"... startar alltid direkt. Tomgången varierar från gång till gång men inget utöver det normala.
Hur många mil höll den gamla pumpen?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.