glykolläcka, lite ryckig gång...

10 inlägg 0 nya
glykolläcka, lite ryckig gång...

Hej!

Jag har en Mazda 6 2.0 som har lite problem. När jag kom hem från en längre tur med den i förra veckan så ångade det ordentligt under huven och jag märkte att kylarvätskan var borta, sen fyllde jag på och märkte att den verkade lite ojämn i varvtalen när jag körde så jag tog den till mekanikern, eftersom jag var rädd att det var topplockspackningen. Men när han tittade närmare och hällde i glykol direkt in i kylaren istället för i plastkärlet och då märkte vi att det läckte som ett såll. Han trodde att det var en slang eller tätningen vid termostaten som hade spruckit. Sen när han tittade under kåpan på motorn så låg det en massa olja ovanpå tändstiften som han trodde hade letat sig ned och orsakar problemen med misständningar. Så förhoppningsvis är det bara det som är problemet och inte topplocket.
Nu är problemet att han ska på semester i två veckor och jag behöver gärna ha det fixat innan dess eftersom jag använder bilen i jobbet. Finns ingen annan mek på min lilla ort och jag vågar inte köra bilen längre sträckor tror jag. Han trodde att jag kanske kunde fixa det själv och därav är jag här hos er. Tror ni det är lätt att byta slang / packning för att stoppa läckan och att städa upp oljan och kanske byta tändstift? Kan tillägga att glykolläckan verkar vara på ett dumt ställe att komma åt och jag har inte direkt några specialverktyg för meckande. Bifogar två bilder som visar bättre var problemen är, förhoppningsvis.
Tack på förhand från en (ganska) okunnig.

Tändstiften

Glykolläckan

Först ska du byta mekaniker - viktigast. Sen får du nog byta topplockspackning. En Mazda med hel motor läcker aldrig olja.

Om ingen drullputte nu har spillt olja som exempel.

Xanthopteryx wrote:
Om ingen drullputte nu har spillt olja som exempel.

Den oljan som syns är nog inte från en nyöppnad flaska, om man säger så;-)

Allt är ju svart där och har den legat ett tag så... men jag skulle väl börja med att torka av och se om det fyller på igen. Och se om det sjunker i motorn.

Xanthopteryx wrote:
Allt är ju svart där och har den legat ett tag så... men jag skulle väl börja med att torka av och se om det fyller på igen. Och se om det sjunker i motorn.

Ja, låt oss hoppas så;-)

Tack för svaren,
Jag misstänker att det har varit "många bäckar små" av oljespill när jag fyllt på, vilket jag fått göra rätt så ofta. Har inte använt en tratt så det kommer alltid lite utanför. Byta mek är nog inte aktuellt, eftersom jag inte har någon annan på min ort, och han har varit bra i de tre år jag använt honom.
Men den där glykolläckan är nog det som är viktigast att åtgärda snarast. Är det något som man kan göra som gröngöling?

Oljan är nog mest trolig från packning eller ventilation vid ventilkåpan.Den slangen behøver mestadels tålamod och inga särskilda verktyg om møjligt Du måste ta bort insug?
Borde finnas på UTube bra video annars.

Ta nu Inte ut tändstift innan Du rensat bort,eventuellt med uppriven trasa på änden av en skruvmejsel.Sätt då i nya.Ha koll på kablarna vart dom går sen.

Provtryck kylsystemet kolla och åtgärda glykolläckan ,det brukar läcka mest vid kall motor,glykol vid stift o givare orsakar nästan alltid motorstörningar bland annat om det kommer på öd givaren

hans.antnas

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.