Vi Bilägares forum

Frågor om däckslitage

Frågor om däckslitage

Hej! Jag har en Volvo V40 modellår 2015 med 120 hästars bensinmotor (T2). Då detta är min första egna bil är jag inte så insatt i själva ägandet av en bil och undrar därför om er erfarenhet kring däckslitage. Köpte i våras ett sett med 4 st nya sommardäck till bilen, ett par Goodyear Efficient Grip Preformance 205/50/r17. Efter uppskattningsvis någonstans mellan lugna mil 600-700 mil med dessa har framdäcken slitits från ca 8 mm till 6 mm, och bakdäcken ner till 7 mm. Anses detta som ett normalt slitage över dessa milen? Har varit noggrann med att kolla lufttrycket och kan även tillägga att däcken är jämt slitna över slitytan och bilen körs lugnt och fint. Bilen har nu gått 6600 mil och är inne på sitt andra set sommardäck, varav senaste bytet var under min ägoperiod när tidigare däck var nere på under 2 mm fram och ca 3 mm bak(Pirelli Cinturato P7).

Skulle jag jämföra med föräldrarnas V50 så har den rullat närmare 12 000 mil nu och har ca 5 mm kvar runt om på sitt andra set sommardäck. Visserligen är det Michelin Energysavver på 15-tums fälgar mot mina 17-tum, vilket jag är medveten om ska göra lite skillnad.

Tacksam över att får höra vad ni har för erfarenheter och spekulationer kring min lilla fråga!

2019-10-21 19:58

Kommentarer

Nej, det låter inte normalt.
Jag har en historia i ämnet. En bekant använde bilen i jobbet och åkte mycket. Bilen var orginalutrustad med Michelindäck och gick över 7000 mil (3 säsonger för hans del) innan första bytet, det blev Michelin igen och bilen gick lika långt till. Vid nästa byte köpte han däck själv på nätet, läste tester och valde Nokian NRV (300:- billigare per däck än Michelin) NRV var ett däck som fick bra betyg på sin tid (mitten på 00 talet)
Jag hjälpte han att montera däcken på våren. På hösten när vi skulle byta till vinterdäck fick vi nästan en chock, det var under 2 mm kvar på de nya däcken fram och 3 mm bak.
De lite billigare däcken blev mycket dyrare.

Vi Bilägare gjorde även en långtidstest för typ 10 år sen, man monterade olika däck på taxibilar, däcken roterades mellan bilarna med jämna mellanrum, det var allt från lågprisdäck till dyra märkesdäck.
Hållbarheten skiftade mellan 2500 mil till över 6000 mil då testen avbröts. Testens dyraste däck, Michelin, blev billigast per mil, för det hade godkänt mönster kvar när man slutade testen.

Där har du förklaringen varför föräldrarna har bra mönster kvar.

2019-10-21 21:42

Mina Pirelli på Mustangen tog slut efter 1200 mil medan Michelinen har halva mönstret kvar efter 1900 mil.
Dyrt kan vara billigt.
Dock så är min erfarenhet att just Goodyear också brukar ha lång hållbarhet,

2019-10-21 22:16

Jag har haft Goodyear EGP 225/45 17 och dom höll vad jag minns 4 sommrar med "normal" körstil utan problem. Rent allmänt tycker jag mig ha märkt att alla nya däck slits väldigt mycket det första året men det kanske bara är inbillning. Rekordet var Continetal av nån typ, dom var slut efter 2,5 år och bullrade som f-n. Sen dess har jag undvikit Continental.

2019-10-22 06:13

Men 1-2 mm på en sommar är väl inte något anmärkningsvärt?
Hellre att däcken slits än inte, hårda bakelitdäck gör ingen glad...

2019-10-22 08:38
*Robban

Håller med EnannanRobban

2019-10-22 08:42

På en sommar är det kanske inte mycket, men på 600 mil tycker jag det låter som lite väl mycket.

2019-10-22 09:04

Tack för era svar! Personligen var slitaget på mina däck mer än vad jag hade förväntat mig av dem. Fortsätter de i denna takt kan jag köra maximalt 2400 mil på dessa däck vilket jag anser är lite snålt för premiumdäck för totalt ca 5000 kr. Har varit i kontakt med bythjul.se under dagen, där jag tidigare detta året beställde dessa däck. Vid första kontakt via mejl, blev jag påpekad om att jag hade alldeles för lågt lufttryck i mina däck. Jag kör med mellan 2.6 - 2.7 bar i däcken enligt bilens ECO specifikation för just den här dimensionen av däck. Bilen orginalutrustades med 205/50 R17 och är därför också specificerad efter dem. Men enligt denna person på bythjul, gäller inte dessa rekommendationer för optimalt lufttryck, utan man måste kolla upp vad just detta däck ska ha för lufttryck. Denne person hänvisade mig till däckets max tryck på sidan av däcket på närmare 3,5 bar. Kan det verkligen stämma att man ska maxa vad däcket sägs tåla? För läser jag på sidor såsom bensinmackar, Goodyears egen sida och även Bythjul.se sida hänvisar de till bilens rekommendation för optimala däcktryck. Så det för mig vidare, brukar ni gå efter bilens optimala däcktryck (förutsatt att det är av en dimension specificerad i bilens manual) eller går ni på däckets optimala däcktryck (som jag än så länge inte har fått svar på vad det egentligen är)?

Har förövrigt varit i kontakt med en lokal däckverkstad som efter ytlig inspektion av däcken konstaterat att slitaget ser normalt ut, dock inte för endast 600 mil utan snarare det dubbla.

Är iallafall sjukt tacksam över att ni så snällt delar med er av era erfarenheter!

2019-10-22 18:40

Självklart ska du inte ha maxtryck, bilen blir vinglig och du får mycket högre buller samt allmänt sämre komfort.
Är det månne piratkopior, eller så kör du helt enkelt inte så lugnt som du skriver.

2019-10-22 19:38

Jag ser det som ett normalt slitage
Kör du mycket stadskörning så sluta däcken fortare. Rullar man lugnt på landsväg så är slitaget lägre.
Men jag skulle då inte köpa däck av sådana klåpare som rekommenderar Max tryck i däck. Dom slita ju än fortare och blir helt förödande för komforten.
Att behöva däck när vägmätaren passerat 5000mil är väl fullt normalt. Variationen är stor beroende på däck. Gör du en snabb googling på ditt däck + slitage så dyker det upp ganska många träffar där den korta livslängden diskutera

2019-10-22 19:44
Guran

Har under senare år, typ 20 år eller så, aldrig behövt byta sommarhjulen innan jag byter bil vilket brukar vara mellan 8000--10000 mil. Givetvis med vinterhjul vintertid men däcksmönstret har vid bilbytena varit minst 4 mm (ofta krav hos bilhandlaren) så nog tycker jag att TS däckslitage varit väldigt högt på så kort körsträcka. Men det beror ju i allra högsta grad på hur man kör själv också. Brukar hålla det lufttryck som resp biltillverkare rekommenderar.

2019-10-22 19:52

Visst finns ännu idag uppgivet rekommenderat däcktryck på insidan av luckan för tanklocket?

2019-10-22 20:06
L West skrev:

Visst finns ännu idag uppgivet rekommenderat däcktryck på insidan av luckan för tanklocket?

Vissa har väl kvar det där, och vissa har det på dörrstolpen eller annan plats. Kan inte komma ihåg att det varit i tanklocket på mina senaste bilar iaf...
edit: Tesla har det på dörrstolpen såg jag nu. Skumt hur vissa saker man ser varje dag trillar bort...

2019-10-22 20:12
Emil Harrysson skrev:

Men enligt denna person på bythjul, gäller inte dessa rekommendationer för optimalt lufttryck, utan man måste kolla upp vad just detta däck ska ha för lufttryck. Denne person hänvisade mig till däckets max tryck på sidan av däcket på närmare 3,5 bar. Kan det verkligen stämma att man ska maxa vad däcket sägs tåla?

Fullkomligt idiotisk rekommendation av bythjul! Man ska inte köra 3.5 bar i däcken om rekommenderat tryck är 2.6. Du bör följa tillverkarens rekommendation, den är framtagen av chassiingenjörerna som utvecklade bilen. Möjligtvis kan du lägga på 0.2 bar för att kompensera för att trycket sjunker när det blir kallare.

2019-10-23 14:26

Angivet tryck gäller när däcken är kalla, dvs om man har någon km till macken. Har man långt till macken så ska man kompensera med +0,2-0,3 bar.

2019-10-23 14:58

På min BMW ska det vara 2,3 fram och 2,4 bak. Efter 1 mil så är de uppe i 2,5 och 2,6. Efter typ 5 mil 2,6 och 2,7.

2019-10-23 14:59

Hur mycket trycket stiger verkar dock påverkas av yttertemperaturen. I min bil så stiger trycket knappt alls när det är kallt ute om jag inte kör motorväg en längre sträcka.

2019-10-23 15:57

0.2-0.3 stiger det snabbt i mina båda.

2019-10-23 16:53

Efter vidare diskussion med denne person på Bythjul.se fick jag efter långt om länge fram att de rekommenderade mig mellan 2,8-2,9 bar i däcken istället för 2,6 eftersom det är så kallade XL-däck. Extra förstärkta och skulle då krävs ett lite högre däcktryck för att vara optimalt. Dock har jag svårt att finna belägg för detta påstående när jag googlar runt på nätet. Låter det vettigt eller har ni någon invändning mot denne persons påpekande om mitt lufttryck? Konstigt nog hittar jag ingen info över huvudtaget om detta på deras hemsida eller i däckspecifikationen. Om detta nu skulle vara anledningen till att mina däck slits snabbare än förväntat borde inte jag som konsument få denna infon innan eller vid köp kan jag spontant tycka.

2019-10-24 19:50

Emil, slitaget är i överkant av man kan förvänta sig, men nya däck tenderar att förlora mer gummi per mil som nya - än när de har några mil på nacken. Möjligen avtar slitaget med tiden.

Däckstrycket har f.ö. mycket ringa påverkan på slitaget - så länge det inte handlar ojämnt slitage tvärs över slitbanan. Sen är det nog så att det man får i tryck i däcken från däcksverkstaden generellt är alldeles för högt. Jag får vanligtvis släppa ut en del luft i mina däck efter besök hos bl.a. Däckia.

Kurisoa: Jag frågade vilket åtdragningsmoment man hade på sina skruvdragare vid ett tillfälle. Jag hade noterat att man körde sina pneumatiska skruvdragare utan momentbegränsare (en stålstång som sitter mellan skruvdragaren och hylsan). Svaret var "Vi kör med 6 bar". Jag förtydligade mig m.a.p. på momentet och fick svaret "Det är 6 bar". Jag gav upp. På min hobbybil fick jag hämta ett 2 meter långt rör att applicera på fälgnyckeln för att få bort skruvarna (bultarna) när jag skulle fixa en grej.

Sensmoral: Även "seriösa" däcksfirmor är inte i alla lägen så värst seriösa.

2019-10-24 20:33
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Emil Harrysson skrev:

Efter vidare diskussion med denne person på Bythjul.se fick jag efter långt om länge fram att de rekommenderade mig mellan 2,8-2,9 bar i däcken istället för 2,6 eftersom det är så kallade XL-däck. Extra förstärkta och skulle då krävs ett lite högre däcktryck för att vara optimalt.

Det är korrekt information från bythjul. XL-däck ska ha högre tryck än standarddäck.

2019-10-25 15:40

På tal om Audis inlägg om hur bra koll de har vad gäller moment m.m ska det bli intressant när jag lämnar min för byte. Tesla har tydligen ett högre moment föreskrivet än många andra, och får inte lyftas hur som helst heller med tanke på batteriet under.
Jag har skrivit ut utdrag ur handboken att ha med, men ska se om de först själva är pålästa....tycker det är fult att mästra dem redan innan om de faktiskt kan sitt jobb...

2019-10-25 15:44

Eftersom det inte kryllar av Teslor på de ställen man ofta byter hjul så skulle jag vara väldigt förvånad om hjul-bytaren är påläst.

2019-10-25 15:49
Pi skrev:

Eftersom det inte kryllar av Teslor på de ställen man ofta byter hjul så skulle jag vara väldigt förvånad om hjul-bytaren är påläst.

Fast då jag bokat tid innan och angett vad för bil det gäller så anser iaf jag att då borde de, om de inte redan vet, ta reda på det. Eller tycker du inte det är rimligt?
Eller du tycker det är helt rimligt att de drar alla bilar med samma moment? Och då som de oftast gör med för mycket moment?

2019-10-25 15:58

Vad JAG tycker är en sak - vad som sker ute på dessa ställen är en helt annan sak. Sen beror det ju på var du bokat, deras prissättning m m. Men generellt tycker jag att dessa aktörer ofta är lite slarviga med t ex momentdragningen. Fast det gäller ju tyvärr även märkesverkstäderna - när jag skulle byta till sommarhjul i våras så höll "däcksbytaren" inte på att få loss muttrarna ö h t - dom fick ta till ett långt, grovt rör för deras muttermaskin orkade inte. Och då hade min bil varit inne på märkesverkstad några månader tidigare och efter vad jag förstått borde man tagit loss hjulen där i samband med servicen.

2019-10-25 16:38

Jag har mina däck på Mercedes däckhotell och förutsätter att det dras med rätt moment då argumentet för att ha dom där var att korrekt åtdragningsmoment var viktigt då bilen har sintrade bromsskivor. Som förövrigt knappt rostar. Var dock förra veckan och balanserade vinterdäcken på min ”gamla” däcksverkstad där drogs dom nog som ”vanligt” med momentstav utan tanke om vilket moment de skulle dras med. Eller så hade dom koll och valde lämplig momentstav till detta jobbet.

2019-10-25 19:18
Guran
Skodaägare skrev:

Emil Harrysson wrote:Efter vidare diskussion med denne person på Bythjul.se fick jag efter långt om länge fram att de rekommenderade mig mellan 2,8-2,9 bar i däcken istället för 2,6 eftersom det är så kallade XL-däck. Extra förstärkta och skulle då krävs ett lite högre däcktryck för att vara optimalt.
Det är korrekt information från bythjul. XL-däck ska ha högre tryck än standarddäck.

Eftersom mina bilar ska ha XL-däck i originalskick så är självklart biltillverkarens angivna rekommenderade däcktryck angivna för just det.
Deras råd är därför helt felaktigt som ett generellt råd,

2019-10-25 19:40

Många många gånger dom kör däckbytet utan någon moment tanke alls. Påpekar man detta så åker en momentstav fram eller annan maskin.... dock inte per automatik tyvärr.
Detta gäller stora som små firmor.

2019-10-27 06:48

Kolla hjulinställningarna. Min bil slet däck mycket värre när toe in var alldeles för stor. Kollade med snöre metoden.

2019-10-29 21:31
Mikael