Först tändes ABS-lampan, sedan Bromsvätskenivån och STOP - Vad göra??

18 inlägg 0 nya
Först tändes ABS-lampan, sedan Bromsvätskenivån och STOP - Vad göra??

Citroen Xsara 2003
18 000 mil.

När jag körde senast tändes ABS-lampan direkt efter att jag startat bilen.
Jag körde vidare och uträttade några ärenden.
På väg hem tändes även lampan för bromsvätskenivån (utropstecknet) samt STOP-lampan.

Jag stannade bilen vid vägkanten och startade igen.

Då tändes ABS-lampan men inte de två sistnämnda.
Jag körde hem och parkerade bilen.

Jag kollade nyss bromsvätskenivån och den är strax ovanför MAX-strecket.

Vad kan vara fel och vad bör jag göra?

Hade du rullat några meter med bilen innan ABS-lampan tändes?

Nja, just ABS-lampan tycks nu alltid tändas efter ca 7 sekunder, oavsett om jag kör eller låter bilen stå stilla.

Så visst; första gången hade jag väl hunnit backa ett par meter, men sannolikt hade den även då tänts efter några sekunder, även om jag stod still.

Okej. För ABS genomför en självdiagnos men då måste bilen rulla tror jag för att känna av hjulsensorerna. Detta brukar man känna som en darrning i pedalen om man håller lätt på bromsen precis när man åker iväg efter att ha startat bilen. Men om lampan tänds utan att ha rullat så är det nog ingen av hjulsensorerna. Det enklaste är att koppla en obd-läsare och se vad den säger.

Det kan mycket väl vara en sensor. Har haft det problemet själv. Först kom det intermittent och sedan konstant. Inget kändes i pedalen.
Orsak: Avbrott i sensor.
Felsökes hyfsat enkelt själv.

Tackar så mycket för svaren hittils. Jag har beställt en OBD-läsare nu som ska dyka upp inom ett par dagar.

Jag håller med om att det borde vara en ABS-sensor. Även ABS-ringar brukar gå sönder men då borde inte systemet larma innan bilen börjat rulla. I väntan på OBD-läsaren kan du ju roa dig med att koppla ur varje givare och mäta Ohm. Den givare som har ett avvikande värde tror jag behöver bytas. Ha kul!

Ibland räcker inte det och vissa typer av givare är trickigare. Men det some funkade på den sort jag hade var att mäta givaren när man roterar hjulet med exempelvis ett varv per sekund. Har man bok så står antagligen spänningen man skall få. Annars mäter man alla fyra och avviker en så är den trasig. Kan vara så att du nu fått fullt avbrott och då borde resistansmätning ge nära 1.

Det kan vara ABS-pumpen.
Försök i så fall hitta en på skroten, bildelsbasen, pumpen är inte billig.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har en Xsara Picasso -05 som jag hade ungefär samma fel på. ABS-lampan tändes efter start utan att bilen rullat. Märkte senare att hastighetsmätaren bläddrade lite konstigt, digital typ blädderblock.
Syntes inget i OBD-läsaren. Felet var till en början lite intermittent som kom och gick.
Lång historia med felsökning och eliminering visade det sig att det fanns en skarv på ledningen från givaren till ett av framhjulen. Dålig skarv i hjulhuset (idiotisk plats) och ledaren av koppar var mest grön sörja. Fick klippa bort en del kabel tills någorlunda frisk koppar fanns och löda in en skarvbit kabel på någon decimeter och problemet löst!

Tackar för många svar! :-)
Jag är helt och hållet nybörjare på bilar, så efter OBD-mätningen får jag nog lämna in den nånstans. Jag kan ju meddela här vad OBD:n säger i alla fall.

Bör jag i så fall lämna den till:
A: En Citroenverkstad
B: Firma som pysslar med bilel
C: Valfri generell bildverkstad?

Börja med eventuella koder =)

Jag beställde en Bluetooth OBD-läsare som kom idag.
Jag köpte Torque-appen till Android. Den kopplade upp mot läsaren utan problem och läser värden som varvtal etc.
Dock hittar Torque (och två andrda appar) inga felkoder trots att "ABS-lampan" lyser.

Jag kanske fick nån felande läsare. Men som sagt inga koder :-/
Var bör jag lämna in den?

Inte alltid bilarna skvallrar. Kan du hitta någon som vet var kontakterna till sensorerna sitter, så kan du felsöka dem själv till att börja med.

Tack för alla goda råd allihopa!

Har nyss flyttat till en ny stad där jag inte känner en enda kotte. Har inget garage och inga verktyg. Så den här gången får jag nog krypa till korset och lämna in bilen. :-/

Antingen en citronverkstad för felsökning (om datorn skvallrar bortom vanlig öppen OBD), eller Nisse på hörnet. Man kan ju felsöka på citronen och reparera hos Nisse beroende på pris.
Det är väl att hitta felet som kan vara den knepiga biten men byta delar klarar nog nästan vem som helst.

Franska bilar och felkoder var som ett lotteri fram till upp mot 2010.
Inte ovanligt att koder släcker sig skälv.
Har du kört bilen och läst koder under körning kan vara ett tips.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Citroen har nåt eget analysverktyg som visst heter Lexia, talar väl för att anlita en verkstad som har detta.
Finns ett forum för Cittraproblem , Citroënakuten : http://www.citroenakuten.com/viewforum.php?f=59&sid=f865aeb0a172de21daeab15b853a1bec
Alltid lär man sig något.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.