Byta Xenonlampor? Audi - 06

10 inlägg 0 nya
Byta Xenonlampor? Audi - 06

Tja, har en Audi A3 2,0T FSI quattro sportback från 2006. Har börjat få felmeddelanden om "dipped left headlight", samtidigt som ljuset blinkar tills det senare lägger av helt. Detta upprepar sig varje gång man kört bilen i några minuter. Kollade idag och jag har "D1S" xenon i bilen, och pga pris att lämna in hos Audi vill jag göra det själv.

Min fråga är nu - är det möjligt att göra det själv hemma utan en lift etc? Kollat på lite youtube klipp (dock har jag inte hittat något på min specifika modell) och där verkar det som att de klarar av det. Vill dock gärna veta innan jag börjar skruva om det är möjligt eller ett evighetsjobb.

Någon som har erfarenheter av att byta xenonljus själv?

Jag har själv bytt D1S-lampor på min Octavia RS -06 och det var inte speciellt svårt. I praktiken bara att lossa några torxskruvar och kabelanslutningen.

EDIT:
Jag förutsätter att det är lika enkelt att ta loss hela lampinsatsen på Audi som på Skoda, annars blir det nog lite besvärligare...

Vad jag vet ska man helst koppla bort batteriet för det är väldigt hög spänning där xenon-lamporna sitter och de kan dessutom explodera om de hanteras fel.

Man byter väl knappast lamporna med strömmen på och explosionsrisken tror jag är betydligt överdriven. Använd samma sunda bondförnuft som när man byter t.ex halogenlampor så är det ingen fara. Verkstäderna vill nog gärna byta för en rejält tilltagen summa...

Mitt råd är att ha gummihandskar eller plasthandskar typ operation eller bomullsvantar för att inte fetta ner glaset på lampan. Detta kan nämligen inverka menligt på lampan.

Tack för svar alla! Uppdaterar er på söndag hur de blev ;)
Förresten, kör med 4800K lampor nu tror jag, men ska byta till 6000k... kommer besiktningen ha något emot detta eller är det omöjligt för dom att se att jag bytt?

Tror inte att det märks speciellt mycket om du inte har en av varje monterad eller två bilar med olika lampor bredvid varandra att jämföra med.
Även jag kommer att byta på vår ena bil nästa vecka, man ser ganska tydligt att den ena inte har lika vitt ljus. Antingen är den på slutrakan av livslängden eller så har förra ägaren bytt någon av lamporna och fått fel färgtemperatur... Har haft 4300K från förr men nu byter jag till 6000K för första gången så det ska bli intressant att se eventuella skillnader.

AdamWernlund wrote:
Tack för svar alla! Uppdaterar er på söndag hur de blev ;)
Förresten, kör med 4800K lampor nu tror jag, men ska byta till 6000k... kommer besiktningen ha något emot detta eller är det omöjligt för dom att se att jag bytt?

Nej, besiktningen lägger sig inte i färgtemperaturen så länge den är vit, att den är blåare är inte deras sak, däremot får vi hoppas att det passar dig, alla gillar inte 6000K.
Som L West skriver så byter man ju inte lampor med strömmen på, det räcker ju att veta att ljuset är släckt, batteriet behöver inte kopplas bort. Du behöver inte heller ha några handskar eller vantar, det blir bara krångligare att jobba då.
Men ta inte i glaset, enbart i metallen! Och tappa inte lampan, den nya är för dyr och den gamla exploderar och slänger omkring glasbitar.
Men du bör ändå ha glasögon, för om det ska djävlas tappar du lampan och då är det bäst att det är den gamla!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Över 5500K är jobbigt i längden, det blir som mitt-på-dagen-ljus hela tiden vilket vi människor inte hanterar på ett bra sätt.

*Robban

Nej det är riktigt Robban, men det är som med jättefälgar med vulktejp runt, man kör med det för att det är häftigt.
För några år sedan var det ju vanligt med blåljus i halv/helljuset.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.