Byta spindelleder Mazda 6 - 07

31 inlägg 0 nya
Byta spindelleder Mazda 6 - 07

Hej,

Fick backning på besiktningen idag, tätningarna till spindellederna var skadade.

1. Fram vänster undre, bakre skadad
2. Fram vänster undre, främre skadad
3. Fram höger undre, främre skadad.

Betyder detta att spindellederna till båda framhjulen måste bytas? Isf hur mycket bör detta kosta, och någon som har tips på var man kan göra det hyfsat billigt i Malmö.

Tacksam för hjälp!

Letarefterbil

Kan ju lägga till att jag hade den på service för inte så länge sedan, och då sa servicekillen att spindellederna såg bra ut och inte behövde bytas trots spricka i damasken ...

Letarefterbil

Den verkstan skulle inte jag besöka igen om de tycker en spricka i damasken är OK. Kontakta en allbilverkstad i närheten. De brukar vara vettiga i prissättningen, framförallt om du köper delarna av dem.

Kan man inte bara byta damask?

Xanthopteryx wrote:
Kan man inte bara byta damask?

Nej.

Är det vissa modeller som det inte går på?
Finns ju damasker att köpa löst...

Xanthopteryx wrote:
Är det vissa modeller som det inte går på?
Finns ju damasker att köpa löst...

Styrleder lär vara svåra att dela för damaskbyte,du tänker nog på drivkmutsdamasker va?
Där finns iofs delningsbara halvdana..

Jovisst går det att byta enbart damaskerna, men eftersom de endast säljs monterade på de nya spindellederna är det ju ganska dumt att inte byta även dessa!
Kontakta en allbilsverksad med gott rykte så fixar de problemen!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

http://m.vwimporten.se/typ1/chassi/framvagn/framvagnar-mm/damask-spindelled-ovre

Xanthopteryx, det kände jag inte till.
Vad kan det vara för mening med ett sådant byte, när damasken pajat har ofta mycket skit kommit in i lagret och då är det bättre att byta rubbet.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej jag vet inte. Men finns gör det ju så därav min fråga.
Jag gillar när det går att reparera saker istället för att byta. Bättre för miljö och ibland ekonomi. =)
Men just spindelleder har jag aldrig pillat med i någon högre grad.

Det har jag och jag vet att damasken är paj är även lagret paj.
Det var skillnad för länge sedan när det fanns smörjnipplar på alla leder, då hade man bättre koll.
Ofta krävdes smörjning var 100:e mil!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Jovisst går det att byta enbart damaskerna, men eftersom de endast säljs monterade på de nya spindellederna är det ju ganska dumt att inte byta även dessa!
Kontakta en allbilsverksad med gott rykte så fixar de problemen!

Kan du länka vart man köper damasker till Mazdan,jag hittar inga.

Hade samma problem på en bil, ledrena var hela armar som kostade över 1500:- st
Åkte till Biltema med skjutmåttet, mätte på allt som fanns, och hittade leder av enklare modell till en annan bil förr 119:- st, köpte dom, tog damaskerna, slängde lederna.

Ska kunna byta damskyddet på drivknutarna med då krävs en vanligvis trykkluftopererad "utvidgare" ser lite ut som en avdragare ned 3 axlad"fingrad" sim expanderar dammskydd så att gå över "knutar" fabriksklämmor ska også finnas dom dras ihop med tång i motsats till skruvade som tar mer plats.
Har bytt hundratals utomlands på så "borde" finnas på en riktig verkstad!
PS.
Det är ju faktiskt jobbet som tar tid ovavsätt men på tanke med Sveriges verkstadskostnader högst i europa så forstår man varför man inte vill andvända dom "fina" utan hitta en mindre där Du inte behöver betala för andras "lyx".

Jag hittade det här online:

https://www.skruvat.se/Kulled-Spindelled-P84048.aspx

Kan man köpa 2 sådana och be någon verkstad sätta in,eller är det bättre att verkstaden får fixa det också?

MVH

Letarefterbil

Jag tror du ska räkna med att arbetet blir dyrare om du kommer med egna delar. Det är inte säkert att verkstan tar mer för grejorna än du skulle betala hos Skruvat, men köper de själva har de garanterat rabatt på listpriset och kan tjäna några kronor där också. Dessutom får de ansvaret för att rätt delar köps in så man slipper betala för att ha en bil på verkstad för att Skruvat har fel i sitt system.

Enklast är väl att fråga några verkstäder om pris för att byta om du har med delarna kontra om dom fixar rubbet. Då vet du. Sen har ju Mäkinen en poäng i det där med ansvaret för att rätt delar köps in...

Helt rätt, försök inte ha med dig egna delar till en verkstad, även om det är rätt grejer kommer du att få höra att de inte passade och så får du betala materialet två gånger!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Såg nu också i besktningsprotokollets noteringar, att det står ett utropstecken på krockskyddet, låg batterispänning. Detta var inget de sa något om. Kräver detta också åtgärd innan ombesiktning? Och oavsett, vad kan det bero på och vad gör man åt det?

MVH

Letarefterbil

Kontaktade Mekonomen, och de sa att det skulle kosta 10 000. Antar att de är mycket dyrare än andra, ska leta efter någon annan verkstad. Har ni någon uppfattning på vad det borde kosta?

En annan fråga, kan man få skjuta upp ombesiktning ett par veckor eller så? Ska uppåt i landet om ett tag och där känner jag en bilmekaniker som nog kan fixa det billigt, men då blir det strax efter ombesiktningsperidonen. Eller vad händer om man ombesiktigar bilen för sent?

Letarefterbil

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.