Vi Bilägares forum

Byta bromsbelägg bak på Peugeot 308 SW

Byta bromsbelägg bak på Peugeot 308 SW

Har en Peugeot 308 SW (2015) med elektronisk handbroms som behöver nya belägg bak. Någon som vet ifall detta inte är några problem att göra själv eller blir datorn galen och tänder en massa lampor som man sedan måste släcka på verkstad?

Har tidigare bytt beläggen bak på en passat med elektronisk handbroms utan problem (med verktyg som skruvar och trycker in kolven då självklart).

Uppdaterat: 2020-02-11 22:35

Kommentarer

Enligt manual skall skall parkeringsbromsen sättas i demonteringsläge med Diagbox.

Uppdaterat: 2020-02-12 08:35
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På en verkstad så är det ju självklart så man gör på alla bilar med elektronisk handbroms, även på en passat. Går ju klart snabbast.

Frågan var ju ifall man gör det mekaniskt, kommer då datorn att tycka att något är fel när den skall dra parkeringsbromsen igen och tända varningslampor? Enda sättet den kan märka att något är fel är att det tar lite längre tid att dra parkeringsbromsen eftersom man tryckt/vridit in kolven hela vägen. Passaten brydde sig inte om det utan den körde bara in bromsen tills det tog stopp och så var den nöjd.

Uppdaterat: 2020-02-12 08:56

Det kan bli felkoder.

Uppdaterat: 2020-02-12 10:27
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det "kan" bli....baserar du det svaret på att du gjort det och fått felkoder eller att du tror man kan få felkoder?

Ifall du tror det kan ge felkoder så skulle jag vilja veta ifall någon här faktiskt gjort det manuellt och vad resultatet var?

Finns ju massor av videor på nätet där det görs både manuellt och genom att koppla in 12v till motorn och köra in den men hittar ingen på just min bil.

Uppdaterat: 2020-02-12 17:09

Jag har gjort det på C4 Picasso med samma sorts bromsar, använde då Diagbox.
Det jag kan tänka mig är att nåt kan gå sönder i oket om man inte satt det i rätt läge eller att bromsen ligger på, finns ju en anledning varför tillverkaren säger att det måste sättas i demonteringsläge. Ett annat alternativ är att den ser att justeringen tar stopp för tidigt och lägger felkod.

Men prova du, jag säger bara att det finns risk att nåt pajar.
Kom dock ihåg att sätta jacket i kolven i linje med piggen på belägget.

Ett tips är ju annars att skaffa Diagbox eller nåt vettigt diagnossystem som kan göra sådana här saker.
även hemmapulare behöver det om man skall skruva i nåt som är nyare än -99

Uppdaterat: 2020-02-12 17:28
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På C5 med elhandbroms bak går det bra att byta vrida och trycka in kolven, den har central motor och vajrar till bakoken ,C5 3. Inga felcoder kom upp

Uppdaterat: 2020-02-18 09:18

Tack. Hittade info på ett internationellt forum som hade gjort det på min exakta modell.

Metoden är att lossa motorn (finns en motor direkt på oket) och sedan kan man skruva in kolven för hand med en T40 medurs där motoraxeln satt. Efter det kan pressa in kolven som vanligt. Inga felkoder skapas.På detta sätter finns det ingen risk att något går sönder eftersom man gör precis samma sak som elmotorn gör.

Uppdaterat: 2020-02-18 09:29