Buick Park Avenue problem vid start, samt dör efter en tid under låga var eller tomgång.

6 inlägg 0 nya
Buick Park Avenue problem vid start, samt dör efter en tid under låga var eller tomgång.

Har försökt hitta en tråd eller annat med svar på till mitt problem, men inte hittat något specifikt. Hoppas Ni kan hjälpa mig.

Buick 1991, Park Avenue, automat, 173Hk
Problem:
Bilen dör kort tid efter start, oftast vid låga varv/tomgång, dessutom går den inte alltid att starta från början. Då kan det vara helt dött eller ett återkommande klickljud när man vrider nyckeln. Den går ibland att starta med en gång, men ibland får man vänta en stund. När den inte startar med en gång så händer ingenting när man vrider om nyckeln. Inget ljud, ingen rotation på startmotor och inga lampor som lyser. Bilen verkar vara då helt död. Jag upplever att den startar lättare om man kopplar från batteriet i några minuter och sedan startar igen.

Utförda tester/annan info:
Batteriet är ganska nytt, ok värden.
Generatorn laddar batteriet, har mätt under drift.
Vad jag kan se, inga dåliga kontakter från batteri/generator.
Mätt strömkablar och finner inga dåliga kontakter.

Det är inte så enkelt att det är tändningslåset som är kasst?

Tänker bara på att den dör just i låga varv? Hur skulle jag kunna testa detta isf?

Den här modellen har väl mekanisk matarpump för bränslet? Om det är kan det förklara att motorn dör vid låga varv då inte pumpen hinner med den kan vara sliten och då är det ju enklast att byta till en elektrisk.
Kolla med en ny billig Biltemapump.
Startproblemet kan mycket väl vara det Guran föreslår, alt. startmotorsolenoiden eller kolen i startmotorn.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är batteriet ordentligt jordat? En startkabel från minuspolen på batteriet till en (icke målad) punkt på motorn eller karossen borde avslöja ett sådant fel. En mekanisk pump gissar saabnisse. Jag tror han har rätt. Då behöver det inte nödvändigtvis vara fel på pumpen. Bilen är tillräckligt gammal för att ha dåliga gummislangar i bränslesystemet. Kanske finns en liten läcka som drar in tjuvluft. Kanske finns ett veck på en slang där pumpen bara orkar dra förbi soppan när det är full snurr på soppapumpen.

En Buick från 1991 borde ha ett antal vacuumslangar som slingar sig kring motorn. Om en sådan läcker eller går av kan kanske resultatet bli att bilen stannar på låga varv.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.