Bilar som drar mycket olja

31 inlägg 0 nya
Bilar som drar mycket olja

Vad gör man med en bil som är bra men som tar en större mängd olja.
Kanske en liter på 100 mil.
Skulle man bli tokig och sälja skiten eller kanske lura på någon annan bilen.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Jag har aldrig ägt en bil i modern tid som jag fått fylla på olja någon gång.

Skulle jag köpa en sådan bil?
Nja visste jag om det och bilen är fin så skulle jag pruta ner priset ordentligt men jag vet egentligen inte.

Men jag skulle vilja ge folk som råkat ut för detta ett råd och att skulle jag hamna i detta senario så skulle jag skippa oljebyten och bara byta filter nån gång och kolla runt var jag köpte billigaste oljan på 20 liters dunk.

Skippa allt vad dyr fin olja heter.

Jag är säker på att man hittar olja för långt under 25-50:- litern på stor dunk och med dagens bilar som har lågnivå larm som larmar när det är dax för fyllning så är det egentligen ingen big deal och kanske ingen katastrof utan mer ett mindre besvär med att hälla om lite olja från stor dunken till ett litersmått eller flaskor för fyllning.

Tänkte bara ett tipps från mig som är inte är drabbad och tror att jag bara skulle gilla läget och köra vidare om jag någon gång skulle hamna i det läget.

Någon fler som har tankar om detta.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Mon BMW drar en svätt då och då, det är bara gilla läget och fylla på när man får en varning på panelen, den saknar sticka så jag kan inte kolla själv.
Byter årligen oavsett körsträcka, och kostar inte på några stora pengar till olja. Bättre byta billig olja ofta är dyr sällan är min filosofi.
Sen rymmer BMWn mycket olja, en liter är en 6e del av oljemängden,,det är värre närcdet saknas en liter på en bil som rymmer 3 liter.

GamSaaben tar ca 0,7 liter /1500 mil, den går aldrig mer än 1500 mil mellan oljebyten, nu efter 21000 mil och det är den första Saaben jag ägt som enbart förbrukar olja, tidigare Saabar har haft en kombination av förbrukning och läckage, vissa läckte nog mer än motorn förbrukade.
Den har sedan födseln enbart fått Mobil 0W-30, helt enligt instruktionsboken och det är ju en dyr olja, men utslaget per mil blir det försumbart.
Den värsta oljeförbrukaren jag haft var en Ford Viktoria Tudor med B-motor som ledigt drack 0,2liter/mil!
Det var på den tiden man kunde köpa spillolja för 5:-/fat.
Det som inte var så bra med den bilen var också bensinförbrukningen som låg mellan 1,5-2,5l/mil!
Jag gjorde mig av med den , tyvärr!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man vet att bilen drar mycket olja ska man nog kolla ofta på oljestickan om en sådan finns. Och såklart fylla på vid behov, man lär sig intervallen. Att vänta tills varning för låg oljenivå (om bilen har sån) tror jag kan vara riskabelt, då är nivån verkligen låg.

Om man toppar upp oljan innan larmet går kan för vissa bilar larmsystemet komma i otakt och inte larma vid undre gränsen om oljenivån sjunker dit!

Vilka bilar då?

Jag har redigerat mitt inlägg och lagt bokstaven o till till ordet takt för att göra inlägget begripligt!
För ca 10 år sen blev vi varnade för detta i en BMW.

På BMWn går det att kolla nivån i menyn, det är 4 markeringar som totalt är 1 liter, och det går att fylla på en halvliter om det tex är 2 markeringer fyllda.

Vore intressant att få veta vilken mätmetod BMW använder. Nån som vet?

Läste om oljepåfyllning på Mercan i våras.
Där stod det att man skall fylla på först när det varnar och det skall fyllas på 1 liter.
Läste då jag skulle kolla vilken olja som skulle användas då jag kollat på oljestickan (ja det finns en sådan) och det började närma sig nedre markeringen. Så det blev ingen påfyllning och det minskade inget mer.

Det förekommer mest på nya motorer att kan behövas 1 liter på 2000-3000 mil brukar minska efter 6000 mil helt normalt och ingenting att få hjärnsläpp för, det är ju ganska enkelt att fylla lite olja i en motor.

hans.antnas

Hans Berglund wrote:
Det förekommer mest på nya motorer att kan behövas 1 liter på 2000-3000 mil brukar minska efter 6000 mil helt normalt och ingenting att få hjärnsläpp för, det är ju ganska enkelt att fylla lite olja i en motor.

Exakt så och inget onormalt i det.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Hans Berglund wrote:
Det förekommer mest på nya motorer att kan behövas 1 liter på 2000-3000 mil brukar minska efter 6000 mil helt normalt och ingenting att få hjärnsläpp för, det är ju ganska enkelt att fylla lite olja i en motor.

Exakt så och inget onormalt i det.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Mot råd från början var nog för dom stackare som får fylla en liter per 100 mil eller t.o.m. oftare. :(

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Min förra bil drog, enligt oljeförbrukningstest, 0.3 l olja / 100 mil. Alltså enligt VW:s "spec" och inget de var villiga att göra någonting åt. Oljeförbrukningen var en av anledningarna till att jag sålde bilen. Dock inte den enda. Var missnöjd med en hel del andra aspekter också. Hade jag varit nöjd med bilen i övrigt så är det möjligt att jag hade behållit den trots oljetörsten.

Det är lika viktigt att motorn drar olja!
Går det åt mindre än 0,5l/1000 mil kan det vara något fel, alla motorer måste dra olja, om det inte är en elmotor förstås, annars kan det vara smörjproblem.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab. Jag har sedan typ 20hundra haft ca 7-8 vag tdi dieslar med miltal mellan 20 och över 50000 mil på mätarna.
Bytt olja höst och vår oavsett mil med allt från 1200-2000 mil mellan bytena och det har oftast bara sjunkit nån mm på stickan.
Har även haft tre nya 1,6tdi och likadant där att det bara minskat nån mm på stickan mellan bytena.

Jag har inbillat mig att dieslar är tätare på kolvringarna än bensinare.
Eller är det bara inbillning.

Min nya 1,0 tsi ligger nog uppskattningsvis på ca 0,3dl på 1000 mil gissar jag.

Men visst kan man ha fel på motorerna.
Vissa spär in bensin/diesel så nivån ökat och andra Pricis tvärt om.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Min bil Fabia årsmodell 2019 med 1.0 TSI 95 hk sjunkit ca 1-2 millimeter i motoroljestickan som gått 1500 mil och aldrigt fylla på olja efter jag köpte fabriksnytt som gått 1 mil. Jag kollar motoroljestickan en gång per månad eller mellan 150 - 170 mil :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

mso 1000 - kan du verkligen avgöra en oljeförbrukning på 0,3 dl per 1000 mil - eller menar du 0,3 l/1000 mil ?

Nä ursäkta pi.
Matte och decimaler är inte min starka sida.
Nu när jag ser oljestickan utan att veta var den stod när den var ny så kan det nog tusan vara 2-3mm på ca 700 mil.

Bilar som drar mycket olja

Bilar som drar mycket olja

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.