Bakre bromsar - Dags att byta?

14 inlägg 0 nya
Bakre bromsar - Dags att byta?

Hej!
Har en Saab 93-Biopower från 2009. Bilen i sig rullar fint, men häromdagen kunde jag skåda att de bakre bromsskivorna såg minst sagt slitna ut (se bilder). Jag kan inte så mycket om bilar och skulle vara tacksam för all input jag kan få. Är de dags att byta dem tro? Har inte märkt något konstigt när jag bromsar eller så, utan de verkar fortfarande ta bra. Nu är det väl i och för sig så att det mesta av bromsverkan är fram på bilen dock?
Skivorna i sig verkar vara tjocka och inte tunna om det skulle betyda något. Om jag skulle behöva byta, är det några specifika bromsskivor man skall beställa?

Djupt tacksam för all hjälp!



Japp, det är dags att byta. Om du ska beställa skivor måste du mäta ytterdiametern på de gamla då SAAB använde olika storlekar.

Världens vackra... wrote:
Japp, det är dags att byta. Om du ska beställa skivor måste du mäta ytterdiametern på de gamla då SAAB använde olika storlekar.

Misstänkte det. Vet inte riktigt vad föregående ägare hittat på för att uppnå det slitaget...
Någon koll på ungefärligt pris för att lämna in och byta? Är det svårt att byta dem själv? Parkeringsbromsen är manuell så borde förenkla tänker jag.
Tack för hjälpen!

Byt inte om du inte känner något fel.
Rost på skivorna är normalt.

Mina bakskivor ar jag bytt tidigast mellan 15-35000 mil och faktiskt en gång vid 42000 mil då den faktiskt sprack så det var för långt.

Det byts oftast i förtid enligt min mening.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Ta och känn/titta hur mycket material det är kvar på skivan för det är svårt att se på bilden. Kolla klossarna med hur mycket som är kvar på slitytan. Om du ska byta klossar, byt skivor samtidigt.

Jag ser ingen bild i inlägget - kör Chrome...

Dom där skivorna ser ut att behöva bytas.
Fixar väl en liten lokal verkstad för en mindre summa pengar om man inte kan själv.

Det är bedömningsfråga.
Om det blanka slitaget är mer än ett mynt om du lägger ett där och det käns mer då byt.
Annars kör till beläggen är utslitna.

Jag har bytt som tidigast vid 16000 mil och nån gång vid 35000 mil.
Bakbromsar nöts ofta väldigt lite i förhållande till fram.
Och rost blir det alltid.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Rostiga bakskivor går aldrig genom besiktningen!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Rostiga bakskivor går aldrig genom besiktningen!

Är bromsytan blank som på bilden och jämnt bromsvärde/bromsverkan då är det okey på besiktningen.

Men visst kan man byta om man är osäker och vill kasta ut 1500:- eller tretusen på att verkstaden byter skivor och belägg men om man har otur tycker dom man skall byta oken också då man ändå håller på för dom är också rostiga eller ser konstiga ut eller vad som helst.
Det kan fort bli både 5 och 6 tusen när man hissat upp bilen på verkstaden.

Nu kallar vissa mig för bilskojare här på forumet men jag har aldrig bytt en komponent på en bil på 37 år innan besiktningen sagt till :)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Rost utanför beläggens slityta på skivan spelar ingen roll för funktionen. Möjligen irriterande när man ska montera nya belägg.

Tack så jättemycket för all er hjälp! Uppskattas! Saken är den att den gick igenom besiktningen i mars utan anmärkning. Så undrar mest om jag hade tur eller att de bedömt bromsarna där bak som Ok trots allt.

Dina bromsar är inte de sämsta som skådats men bromsverkan blir sämre ju större del av ytan som blir rostig. Dina skivor är alltså inte katastrofala men de "är på gång" så om jag var du skulle jag byta dem och sedan pusta ut i flera år. Du funderade på om det är svårt att byta själv. Inte särskilt men du behöver ha bland annat hylsor, insexnyckel och gärna en bromskolvspress. Hållaren till bromsoket kan sitta förskräckligt hårt fast. Har du inte verktygen skulle jag råda dig att fråga runt efter offerter från några olika verkstäder.

Nej det är inte svårt att byta skivor, men skruvarna till oket är av typ E-torx och använder du en vanlig hylsa förstör du dem.
Och köp aldrig de billigaste skivorna, de är sällan värmebehandlade och blir lätt skeva, men det händer inte så ofta på bakbromsarna.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.