AdBlue i dieselmotorer

18 inlägg 0 nya
AdBlue i dieselmotorer

Allt fler köper bilar med dieselmotorer där AdBlue måste användas för att reducera utsläpp av kväveoxider.
Jag har en BMW F11 (520 d X-drive Touring 2017 och idag, efter 2370 mil, premiärfyllde jag 15 liter AdBlue, alldeles själv från en tank vid Gävle hamn (Colabitoil). BMWs instruktionsbok anger att normen 22241-1 måste uppfyllas och det gör väl alla andra tillverkare av både personbilar och tunga fordon också. Bavaria i Gävle kunde fylla på denna mängd för knappt 1.000 kr!!! För mig kostade kalaset 88:50 kr, dvs ca 800 kr sparade kronor! :-)
Påfyllningen tog ca 5 minuter för man måste trycka lite lätt för flödets skull på påfyllaren.
Detta är ett gott tips till alla dig personbilsägare som har AdBlue till din Euro 6-motor.
F ö går motorn perfekt på ren HVO, så det känns mycket bra att begränsa utsläpp av såväl fossil koldioxid som kväveoxider!



Bra pris helt klart! Exempelvis Granngården har på dunk, även det prisvärt, om man nu inte har nära till pump. Knappa hundringen för tio liter.
Att ta tusen spänn för det där är Ocker. Ren och skär Ocker. Bedrägeri snudd på.

Biltema tar också knappt hundra för 10l (90:-).

1000l för 3380...
https://sijab.com/shop/adblue/adblue-1000-l-bulk/

En kubik, i en personbil...hmm...räcker nog ett tag.

Den måste vara snål på AdBlue din BMW, jag har hällt i 35 liter, 5 liter nyss, så det blir 30 liter på 2.900 mil, på min firma Ford, den drar väl å andra sidan lite mer bränsle (0,82 i snitt) så då går det väl åt mera.

Jag måste säga att jag är imponerad av er som kör nya eller nästan nya bilar på HVO100, trots att bränslet inte är formellt godkänt av tillverkaren. Det är någon på forumet som kör en ny V60 diesel-laddhybrid på HVO100 också t ex, om jag minns rätt. Respekt! -:)

ToRy:
Det är bl.a. jag som kör min helt nya Volvo V60 dieselladdhybrid på enbart HVO100. Jag körde Toyotan också på bara HVO100. Problem? Inte ett enda bekymmer alls. Det går utmärkt att köra ALLA dieselmotorer på HVO100 trots att bilfabrikanterna ej har formellt hunnit godkänna dem ännu men certifieringen är bara en formalitet och har på inget vis med att motorerna tar skada. Dock kan man INTE köra alla dieselmotorer på ren RME eftersom där måste man ha resistenta bränsleslangar men det behövs ej med HVO100 som är en exakt kemisk kopia av den vanliga dieseln med den skillnaden att den väger ca 4% mindre än vanlig diesel därav måste man certifiera om dieselmotorerna men som sagt den viktminskningen påverkar ej motorerna negativt.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Tror inte han menade att motorn skulle ta skada. Däremot så om något sönder, oavsett orsak, så kan tillverkaren vägra garantireparation då du använt ett bränsle som bilen inte är godkänd för. Liten risk såklart, både att råka ut för något sådant fel öht och att tillverkaren ska klaga. Men visst finns den och för vissa räcker det.

@Klabbe: du läser mina tankar! :-) Helt rätt tolkat. Försäkringsbolag kan också tänkas krångla kanske. Men, som sagt, all heder åt biobränsleförarna!

Själv kör jag (eller snarare vi) bensin (Yeti) just nu, men jag funderade ett tag på att byta mot en äldre dieselbil och köra HVO100. Problemet är att äldre dieslar ofta har högre deklarerade CO2-värden (säg 170 g/km) än nyare dito, och det blir så hög skatt på dem nuförtiden. Minst 4-5 kkr per år. :-(

ToRy wrote:
@Klabbe: du läser mina tankar! :-) Helt rätt tolkat. Försäkringsbolag kan också tänkas krångla kanske. Men, som sagt, all heder åt biobränsleförarna!
Själv kör jag (eller snarare vi) bensin (Yeti) just nu, men jag funderade ett tag på att byta mot en äldre dieselbil och köra HVO100. Problemet är att äldre dieslar ofta har högre deklarerade CO2-värden (säg 170 g/km) än nyare dito, och det blir så hög skatt på dem nuförtiden. Minst 4-5 kkr per år. :-(

Rätt tanke med begdiesel men jag tror att du skall avsakta tills man vet vad nya beräkningen blir innan du byter bort yetin.
Och beakta att dieslar tar en del vid ej optimal körning vilket sällan nämns.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fast redan registrerade bilar påverkas ju i princip inte alls skattemässigt av de nya skattereglerna.

Pi wrote:
Fast redan registrerade bilar påverkas ju i princip inte alls skattemässigt av de nya skattereglerna.

Ja så var det nog, Man drog tillbaka det förslaget på gammla bilar tillsvidare.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - vet inte om det förslaget ens funnits för det var i så fall helt orealistiskt. Här vill man ju styra nybilsförsäljningen och de som redan är sålda är ju inte mycket att göra åt.

Finns inget sådant förslag mso utom i SD's fantasimanifest.

Jodå, förslaget drogs tillbaka!

junkers wrote:
Jodå, förslaget drogs tillbaka!

Så det finns alltså inget sådant förslag utom i SD's fantasimanifest.

Det fanns ett nytt skatteförslag på att redan sålda bilars skatt skulle höjas kraftigt men i sista stund omarbetades detta till att enbart gälla nyförsäljning, förstår inte vad du menar. Det handlar alltså om bonus-malussystemet.

Hatar allt vad politik heter i ett bilforum för övrigt, förbjud det i reglerna som många andra forum gör....

Skall vi börja dra upp allt som diskuterats i de politiska korridorerna men inte blivit skarpa förslag så har vi nog hur mycket som helst att diskutera så beträffande bonus-malus tycker jag att vi nöjer oss med slutresultatet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.