13.000 för en glödlampa.

13 inlägg 0 nya
13.000 för en glödlampa.

Vad säger man ?? Saxat från forumet Autopower.

"Hade inne min 320D 2009 E91 LCI på verkstad igår då BMW kallat in den för att se över en kabel. När den ändå var inne bad jag dom kolla/fixa problemet med en trasig blinkers vilket gjorde att alla lampor blinkar snabbt. Fick ett samtal senare på dagen att dom måst ebyta ut hela lyktan höger bak då LED-lampan/lamporna är trasiga. Kostnad drygt 5.000:- Jippi.... MEN inte bara det. Kan även vara så att jag måste byta ut FRM modulen också då den tydligen kan spärras vid x antal spärrförsök (att den försökt tända blinkers med felmeddelande) Kostnad drygt 8.000:-.
En trasig blinkers kan alltså sluta på en kostnad över 13.000:- Helt sinnes..."

Det är bl.a. därför jag inte längre kör BMW.
Vill inte ha en sådan bil när garantin gått ut.

Gissar att BMW inte är ensamma om detta nu när LED kommer på bred front och det tydligen inte finns standardlampor som med tidigare teknik utan alla ljuspunkter tycks bestå av unika enheter.

Har inte piratmarknaden löst sånt där? Jag har inte behövt reservdelar till någon modern bil så jag har ingen koll alls.

Jo det finns på piratmarknaden
Rikard har inte tagit med den delen av BMW-ägarens inlägg. Hur han absolut inte tänkte betala 13.000kr utan köpa komplett baklampa från skruvat för 1245kr och montera själv.
Även så kom et råd på hur man ”resettar” ljusmodulen utan att behöva köpa en ny.
Så märkesforum kan vara bra och spara ägarna sura pengar.

Men för de mera "normala" bilägare som inte reparerar bilen själv utan förlitar sig på märkesverkstan så kan det helt klart bli väldigt dyrbara reparationer. Sen är ju inte heller dagens Canbus baserade elsystem heller att leka med för en glad amatör-reparatör.

Fick massa felmeddelanden efter ett bromsbyte på min gamla E90. Domen efter felsökningen på Mechanum var att styrenheten till esc behövde bytas och det skulle ligga på 18000. Jag visste att esc fungerade och tyckte att det lät helt galet. En annan verkstad bytte bromsbeläggsgivarna på den andra axeln(inte den med nya bromsbelägg) för 500kr så var problemet löst. En vanlig bugg enligt dom.

Kan bli onödigt dyrt med en mekaniker som litar blint på vad en dator säger och en kund som litar blint på vad mekanikern säger

Scotty Kilmer på YT kallar BMW (och Mercedes) för "money pits..."

Är inte alla märkesverkstäder money pits? Läste för något år sedan att 80% av Bilias vinst kom från verkstäderna. 80%!

Man förstår varför BMW-ägare inte sliter på blinkers i onödan. ;-)

Precis, där har ni förklaringen.

Men kabelhärvan i X5 tar väl ändå priset, bokstavligt talat:). Sitter under spolarbehållaren men tål inte spolarvätska. Kan kosta 200,000 att laga:)
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20181129/bmws-skrackfel-kan-kosta-over-200000-att-laga/

Chockerande läsning. :-(

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.