Volvo V70 Etanol, Diesel???

5 inlägg 0 nya
Volvo V70 Etanol, Diesel???

Ska byta bil efter sommaren och min högsta prioritet är säkerhet. Jag är ganska påläst i detta område och utgår från euroncap och IIHS (usa) hårda tester. Har nu kommit fram till att en Volvo V70 är det bästa valet för mig och min plånbok. Min budget är max 120k och för dessa pengar får man en etanol alt en diesel. Vad ska jag välja? Litar inte riktig på luriga etanolmotorer som surplar mycket soppa och vill gärna uppsöka verkstäder. Har jag fel? Vilken etanolmotor är bäst? Alternativet är en diesel men då snackas det om dyra partikelfilterbyten. Hjälp mig välja rätt.

…måste tillägga att jag är intresserad av Volvo V70 II 08-

Mycket beror på hur mycket du kör och hur körcykeln ser ut.
Dieseln mår inte bra av korta körningar, den bör bli ordentligt varm vid varje körning och det tar längre tid än för B95/E85.
Kör du långa sträckor blir dieseln billigare och partikelfilter på V70 ( beroende på motor) behöver normalt inte bytas före 15-18000 mil och har man tur kan man köra ännu längre.
Kör du korta sträckor och under 1500 mil om året är bensin/etanol bättre, men räkna med att prisskillnaden mellan B95 och E85 måste vara minst fem kronor för att etanolen ska vara billigare.
Sedan är det ju upp till var och en att värdera miljöaspekterna.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Mycket beror på hur mycket du kör och hur körcykeln ser ut.
Dieseln mår inte bra av korta körningar, den bör bli ordentligt varm vid varje körning och det tar längre tid än för B95/E85.
Kör du långa sträckor blir dieseln billigare och partikelfilter på V70 ( beroende på motor) behöver normalt inte bytas före 15-18000 mil och har man tur kan man köra ännu längre.
Kör du korta sträckor och under 1500 mil om året är bensin/etanol bättre, men räkna med att prisskillnaden mellan B95 och E85 måste vara minst fem kronor för att etanolen ska vara billigare.
Sedan är det ju upp till var och en att värdera miljöaspekterna.

I nuläget pendlar jag till jobbet och det är 8 mil t.o.r på motorväg. men jag har alternativet med kollektiv pendling med lite krångel:) Oavsett pendling så kör vi nog minst 1500 mil per år. Det känns dock surt att köpa en diesel som gått 12-13.000 mil och sedan står man där efter ett år och får pynta massor av pengar på partikelfilter. Enligt vissa behövs inte detta på 2.0D, 2.4D och D5:an utan endast på 1.6 Drive.

Din körcykel talar för en diesel. Byte av partikelfilter kommer att behövas vilken motor det än gäller, men med vissa går det att köra avsevärt längre.
Undvik 1,6 Drive, även om den är snål vilket de större 5-cyl inte är, det är ju gamla motorer som konstruerades för att hålla länge hellre än att gå snålt.
Hittar du en V70 med stora dieseln som gått 12-13000 mil kan du köra lika långt till innan det är dags för byte om du har tur.
Men väljer du diesel, försök hitta en med automatlåda, manuell är inget kul.
Men räkna med att servicekostnader blir betydligt dyrare på dieseln än vid bensindrift, vid etanoldrift krävs ett oljebyte mellan ordinarie service.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.