Tveksam om rena elbilar är bäst för miljön

42 inlägg 0 nya
Tveksam om rena elbilar är bäst för miljön

Artiklen om Mercedes nya "tungviktare" EQC fick mig att tänka på om dessa stora batteripack verkligen är det bästa för miljön. Att producera dessa släpper ju, som bekant, ut en hel del koldioxid. Har skrivits en del rapporter om detta, där andemeningen är att elbilen trots allt blir bättre för miljön i slutändan. Men alla dessa studier bygger på antagandet att den traditionella bilen körs på fossilt drivmedel. Men hur mycket bättre blir elbilen om man kör på HVO istället?

Hittade ett par rapporter med siffror för tillverkning av elbil jämfört med en vanlig, här är en av dem:

https://www.lowcvp.org.uk/assets/workingdocuments/MC-P-11-15a%20Lifecycle%20emissions%20report.pdf

Här är också en annan intressant rapport där man talar om Wheel-to-well utsläpp för olika drivmedel:

http://www.gronabilister.se/drivmedelsfakta-2014.pdf?cms_fileid=c5916af12d9051dd7b2ae4a49e7c6f37

Enligt den första rapporten så släpper tillverkningen av en elbil ut 8.8 ton CO2 och av dessa kommer 43% från batteritillverkningen. Så 3,78 ton kommer från batteriet, vilket om man räknar med 150 kg CO2 per kWh ger ett 25 kwH batteri. Om vi istället "stoppar in" ett 80 kwh batteri i bilen så skulle tillverkningsutsläppet bli 17 ton (8.8*0,57 + 80*0,15).
Så även om man kör på helt koldioxidfri el, så ligger ändå elbilen på 17 ton CO2 innan den rullat en meter.

Hur ser det då ut för en vanlig bil? Tillverkningsutsläppen är enligt samma rapport 5.6 ton CO2. Enligt rapport 2 från grönabilister så WTW utsläppet för HVO 100, 25 g/km. Om man kör bilen i 15000 mil skulle detta alltså ge ett totalutsläpp på 3,75 ton CO2. Totalt skulle alltså en sådan bil släppa ut 5,6 + 3,75 = 9,35 ton CO2.

Räknar man vidare, så kommer man fram till att det är först vid batteripack mindre än 29 kwh som elbilen släpper ut mindre koldioxid totalt än en bil som körs på ren HVO.

Vet inte om mina beräkningar är helt snurriga, eller om data jag utgått från är helt fel, men om siffrorna stämmer så känns det som att det bästa för miljön kanske borde vara en plug-in hybrid med ett mindre batteripack och en HVO-klassad dieselmotor. Då skulle man kunna köra på el i stadsmiljö där NOx utsläppen påverkar mest och på diesel på långsträckorna.

Fast då kommer den där otrevliga verkligheten som de frälsta helst inte vill se..
Över 80% av elkraften globalt produceras av fossilt bränsle, företrädesvis kol. Kalkylen spricker då.
Och visst kan man ladda på solel men då måste någon annan (i vårt fall Polen) producera mer kolkraft för att ersätta den solel som går till billaddning. Så länge vi inte inser att kärnkraft är det enda realistiska sättet att producera el i någon större omfattning blir det bara en lokal vinst med rena elbilar. Hybrider kan dock ha en poäng då de kan köra på el där fossilmotorn är mycket ineffektiv och även kan ge krafttillskott så att man kan klara sig med mindre förbränningsmotor.

Man får tänka tidsperspektiv. Och där faller väl dom flesta resonemangen och det finns bara en väg att gå, bokstavligt talat, ställa bilen och gå, typ. Om jag äger en skog och träden växer upp i samma takt som jag avverkar dom och värmer mitt hus så är jag klimatneutral, typ.
Så länge man tillverkar saker av järn och metall som är en ändlig resurs så kan det aldrig bli klimatneutralt.
Jag tror tyvärr att vi har kommit över kanten, det finns ingen räddning. Vi har inget material som vi kan tillverka fordon av som har samma tillväxttakt som förbrukningstakt. Möjligtvis en kanot i trä isf. Så länge vi använder ändliga resurser som inte kan återvinnas till 100% så är vi på väg mot vägs ände, tyvärr.

Det är just det, återanvända och återvinna. Järnet i bilen kan återvinnas i stort sett helt. Metallerna, plasterna etc i batterierna går i dagsläget knappt att återvinna.
Byter man dessutom ut plasterna i bil, och allmänt i vår vardag, mot biomaterial och återvinningsbara material blir det ännu bättre.

Därför är det så viktigt att återvinna Allt! Från kapsyler till kylskåp och flygplan. Sköter man återvinningen rätt hemmavid som exempel och väljer lite smartare val så räcker en soptunna av normal storlek lätt ett år för en familj på fyra.

När kommer den klimatsmarta bilen där man skryter med att mer än 90 procent är återvunnet material?

Ja men då har man energiaspekten som det kostar att återvinna också. T.ex. aluminium kräver enorm energi för att smälta ned och återvinna.

Framställningen av aluminium är mycket energikrävande, men när aluminium återvinns sparas 95 % av den energi som annars skulle behövas vid nyproduktion. Motsvarande siffra för stål är 75 %.

John2008 wrote:
Framställningen av aluminium är mycket energikrävande, men när aluminium återvinns sparas 95 % av den energi som annars skulle behövas vid nyproduktion. Motsvarande siffra för stål är 75 %.

Det visste jag inte, bra där John!
Men vilka otroliga mängder energi det går åt för att utvinna aluminium!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aluminium

Ja det är ju tveksamt om elbilar är det bästa för miljön om man ser till hela stegen, alltså från ax till lampa.
Men jämför man med alternativen blir det ju inte lika illa.
Men jag tycker att produktutvecklingen har gått helt snett, tillverkarna försöker överträffa varandra med så lång räckvidd och så höga prestanda som möjligt trots att de flesta brukare bara behöver ca 50 km per dygn!
För mer än hundra år sedan fanns tillverkare av batteribilar som hade insett hur den normalt brukades och byggde upp utbytesstationer där man skiftade till ett laddat batteripaket var 80e km!

Jag tror att det enda vettiga vore att bygga bilar för en kortare körsträcka och skifta standardiserade batterikassetter då de blir urladdade.
Det är ett avsevärt vettigare system än att bygga snabbladdningsstationer med enorma transformatorer och energiförsörjning till dessa.
Jag vet att ide'n provades för flera år sedan med Zoe, men det var för tidigt och det var bara ett märke!
Det måste till en gemensam batteristandard som alla biltillverkare ansluter sig till för att det ska bli genomförbart.
Det gick med Philips kompaktkassett, det dick med JVCs VHS-system och gemensam standard för elektronik i övrigt så det borde gå med batteribilar också.
Men det är naturligtvis inte lika imponerande som att ta fram en bil som gör 0-100 på 2 sekunder och toppar 400 km/t och har en körsträcka på 100 mil!
Vem sjutton som nu behöver det?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

BMW i3 har väl marknadsförts som tillverkad av delvis återvunnet material och att den går att återvinna till stor andel? i-fabriken skulle väl dessutom drivas av förnyelsebar energi? Kanske en bidragande orsak till att bilarna är dyra..

saabnisse wrote:
Ja det är ju tveksamt om elbilar är det bästa för miljön om man ser till hela stegen, alltså från ax till lampa.
Men jämför man med alternativen blir det ju inte lika illa.
Men jag tycker att produktutvecklingen har gått helt snett, tillverkarna försöker överträffa varandra med så lång räckvidd och så höga prestanda som möjligt trots att de flesta brukare bara behöver ca 50 km per dygn!

Håller med om att elbilsutvecklingen inte går åt rätt håll. Jag inser att det kanske är orealistiskt att ersätta all fossil diesel med HVO, så elbilar behövs nog också, men jag tror inte att dessa enorma batteripack är någon framtidslösning. Om man inte lyckas komma fram med någon tillverkningsprocess som släpper ut avsevärt mindre CO2. Den bästa lösningen vore kanske något som nya London Taxin. Ett mindre batteripack som klarar att köra utsläppsfritt i innerstan, komplementerat av en liten förbränningsmotor som bara ger ström till batteriet. Om man då låter förbränningsmotorn gå på HVO 100 så borde utsläppen bli mycket små.
Tycker hela elbilsmarknaden som den ser ut idag är oerhört märklig. Antingen är det framhjulsdrivna småbilar som Nissan Leaf, konstiga bilar som BMW i3 eller prestandamonster som Teslorna. Om jag skulle vilja ersätta min X3:a idag med en motsvarande elbil så går det inte. Det närmaste är väl Jaguar I-pace eller Volvo XC60 T8, men dessa är ju svindyra och har dubbelt så mycket effekt som jag behöver.

K_Klabbe wrote:
BMW i3 har väl marknadsförts som tillverkad av delvis återvunnet material och att den går att återvinna till stor andel? i-fabriken skulle väl dessutom drivas av förnyelsebar energi? Kanske en bidragande orsak till att bilarna är dyra..

i3x tror jag är ett steg i rätt riktning om den bara fick en vettigare kaross.
Med ett mer konventionellt utseende hade den säkert kunna säljas mer och till ett lägre pris.
Som det är nu tror jag inte många pyntar över 100k för en stadsbil!
Och om man är ute efter en stadsbil behövs kanske inte en massa dyrbar extrautrustning.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

”Mackar” för battery-swap är ingen realistisk framtid. Möjligen för vissa enskilda områden, typ ett åkeri eller ett taxibolag.
Världen konsumerar nästan 14 miljarder liter olja per dygn - ca 60 GW.
Det blir många batteripack som ska förvaras på mackarna.

Håller helt med Swemba. Och som jag redan upprepat många gånger - vem vill riskera att få ett betydligt sämre ack-paket än det man själv vårdat ömt. Sen lär det inte heller gå att ha ett fåtal batteripaket-storlekar som skall passa många olika bilmodeller så den idén kan nog läggas ner omgående.

Swemba wrote:
”Mackar” för battery-swap är ingen realistisk framtid. Möjligen för vissa enskilda områden, typ ett åkeri eller ett taxibolag.
Världen konsumerar nästan 14 miljarder liter olja per dygn - ca 60 GW.
Det blir många batteripack som ska förvaras på mackarna.

Fast detta resonemang bygger ju på att ingen laddning skulle ske hemma. De flesta körningar är som tidigare sagts kortkörningar och då är det inga problem att ladda hemma (för folk som bor rätt till). Ska man ut på långkörningar tycker jag att saabnisses ide är vettig.

Jag håller förövrigt med om att bilarna som finns nu inte är helt vettiga. Som med Tesla, varför ska man hela tiden släpa omkring på 700 kg batterier när det är ytterst sällan man utnyttjar maximal kapacitet?

Tillägg: Funderar på att köpa nyare bil nu, el skulle kunna vara ett alternativ, men på dagens marknad är det inget som lockar, antingen för tråkiga (Golf, Leaf osv), eller för konstiga (BMW i3, vill inte ha en bil med karmlösa sidorutor igen och får inte dra släp) eller för dyra och tunga (Tesla och Jaguar I-Pace). Så det lutar åt en Alfa Romeo Giulia, med diesel.

Pi wrote:
Håller helt med Swemba. Och som jag redan upprepat många gånger - vem vill riskera att få ett betydligt sämre ack-paket än det man själv vårdat ömt. Sen lär det inte heller gå att ha ett fåtal batteripaket-storlekar som skall passa många olika bilmodeller så den idén kan nog läggas ner omgående.

Givetvis går det att ha en batteristandard med olika laddstorlek somm skulle passa alla, man betalar för den energi man behöver.
Vadå vårdat ömt? Du betalar batteripacket, sedan byter du det och betalar enbart för energin.
Batteripacket har kanske en begränsad livslängd, men det är ju inget man behöver bry sig om, det går ju automatiskt till återvinning när det är dags.
Det går ju att jämföra med Sodastream där man köper kolsyreflaskan och byter till en fylld när den är tom, man får ju aldrig samma flaska tillbaka.
Jag tror att det kommer en helt ny typ av bilåka i framtiden, man kanske enbart hyr bilar för längre eller kortare bruk.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - tyvärr ingen relevant jämförelse. Ett batteri kan misskötas och tappa kapacitet eller så sköter man det minutiöst och har betydligt längre livslängd och får ett större energi-innehåll vid laddningen. I en Sodastrem-flaska får du exakt samma innehåll varje gång men det får du inte när du byter ett batteri.

Pi, jag tror inte du förstår vad jag menar.
När du byter ditt batteri betalar du för 20,30 eller 40 kW, precis som när du tankar bränsle idag.
Konditionen på batteripacket är inte din sak att bry dig om.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är väl en lösning där batteriet inte ägs av bilägaren.

Ja, då börjar ju lösningen påminna om den som Renault haft även om laddning inte ingår där. Men jag tror inte heller på den lösning du beskriver, saabnisse. Hur hanteras det när jag 95 % av körd sträcka laddar hemma, saabnisse ?
Sen kommer det ju alltid att vara en relativt komplicerad process att byta batteri jämfört med att t ex snabbladda.

Tesla model S är ju förberedd för batteribytesrobotar, det tar ca 90 sekunder och det finns video på Youtube...
https://youtu.be/HlaQuKk9bFg

Observera att detta visades för ett par år sedan och bytesstationen har varit uppe i testverksamhet.

Jag tror dock inte att detta är realistiskt i stor skala.

junkers wrote:

Jag tror dock inte att detta är realistiskt i stor skala.

Exakt !

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.