Tanka E85?

22 inlägg 0 nya
Tanka E85?

Efter senaste höjningen av bensinpriset är det klart lönsamt att tanka E85 om man har möjlighet till det.
En bensinförbrukning på 6 l/100km och en merförbrukning av ca 30% vid körning på E85 sparar man ca 1:-/liter av skattade pengar.
Givetvis under förutsättning att man ändå byter olja efter högst 1500 mil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur produceras den E85 som säljs i Sverige nuförtiden? Fortfarande brasiliansk råvara, eller något annat?

Jag tankade bensin senast utan att tänka efter. Nästa tankning blir definitivt med E85. Byter olja var 1000:e mil.

ToRy här är ett par svar: https://m.circlek.se/m/sv_SE/pg1334077246441/ci1334116718583/Foretag/EtanolE85.html
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/etanol-e85/

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det börjar bli dags att ta ut sommaralkisen och "spara" lite pengar.

It's a very good idea to leave a sinking ship

saabnisse wrote:
ToRy här är ett par svar: https://m.circlek.se/m/sv_SE/pg1334077246441/ci1334116718583/Foretag/EtanolE85.html
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/etanol-e85/

Tack! Naturligtvis kunde jag ha rotat runt själv på olika drivmedelkedjors hemsidor, men jag tänkte att någon här kanske redan har en överblick... :-)
Det ser ju bättre ut än tidigare, även om Circle K:s info är rätt fluffig. Litet mer konkret från OKQ8.

Tänkte på det här Kricko skrev i artikeln om Kuga etanol.

" Och oljebytena är det bara att följa det variabla intervallet - den känner själv av, precis som på din Octavia, när oljan börjar bli kass. Har inte märkt att dagarna tickar fortare till följd av etanolen vilket inte heller är att vänta sig då slitaget på oljan främst blir högre vid annat körmönster än mitt"

En del bilar har tydligen nån sensor som känner av oljans skick, min fundering är vad den känner av ?? Jag tänker mig en optisk sensor som läser av partiklar/grumlighet i oljan, och då är frågan om den ser problemet med etanolen, att den spär ut oljan ??

I Krickos fall rörde det sig om en Kodiaq 2.0 TSI som mig veterligen inte är E85 anpassad från fabrik och då är det väl tveksamt om bilen är anpassad för att känna av denna typ av oljeförändringar. Jag vet inte heller hur det fungerar, men är det en optisk sensor som mäter partiklar/grumlighet, som Rikard skriver, så kan den ju rent av signalera behovet av oljebyte alldeles för sent.

Rutger Jönåker wrote:
I Krickos fall rörde det sig om en Kodiaq 2.0 TSI som mig veterligen inte är E85 anpassad från fabrik och då är det väl tveksamt om bilen är anpassad för att känna av denna typ av oljeförändringar. Jag vet inte heller hur det fungerar, men är det en optisk sensor som mäter partiklar/grumlighet, som Rikard skriver, så kan den ju rent av signalera behovet av oljebyte alldeles för sent.

Jag tror som vanligt att det är summan av antalet kallstarter och hur mycket bilen körs i stan med korta intervaller som bil datorn kalkylerar fram oljebytes intervallen.
I bensin Skodans fall max 3000 mil och som sämst 1500 mil vid ogynnsam körning.

På många etanol bilar var det ju 1000 mil oavsett körning.
Dvs en del extra kostnad.

Och att det skulle finnas någon typ sensor som känner av oljekvaliten gissar jag att så inte är fallet.
En till felkälla och en tveksam pryl över tid kanske med fel och strul efter 25000 mil.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Oljekvalitetssensorer mäter konduktiviteten i oljan och talar om när dess sammansättning har ändrats elektriskt. Jag misstänker att även etanolspädd olja har annan ledningsförmåga än ren olja.

mso 1000 - oljebytesintervallet för E85-bilar varierade mellan 1000--1500 mil beroende på tillverkare. Och eftersom många vidhåller att man ändå alltid skall byta efter 1500 mil så är det ju i praktiken knappast nån skillnad mellan bensin eller E85-bilar i det avseendet.

Jag byter olja och filter vid 1000 mil oavsett bränsle. Så där blir ingen merkostnad, eller alltid merkostnad beroende på hur man väljer att se på saken. Rekordet är byte efter 37 mil.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Jag byter vår och höst oavsett mil och köper olja på 20 liter dunk.

MEN har du ny bil så måste bilen lämnas in på verkstaden för oljebyte och få en stämpel i boken för garantin och kör man 2-3000 mil om året och bilen skall in tre gånger per år tror jag att jag väljer en annan bil.

Är du nybilsägare och köper du ny bil frekvent tror jag man uppskattar 2-3000 mils service eller vart annat år.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Jag tror som vanligt att det är summan av antalet kallstarter och hur mycket bilen körs i stan med korta intervaller som bil datorn kalkylerar fram oljebytes intervallen.
I bensin Skodans fall max 3000 mil och som sämst 1500 mil vid ogynnsam körning.
På många etanol bilar var det ju 1000 mil oavsett körning.
Dvs en del extra kostnad.

Oljebyte var 3000e mil är motormisshandel, för att citera Bosse bildoktorn. Visst, kör man 3000 snälla landsvägsmil på kort tid kan det säkert funka.
Etanolbilar har som Pi säger ett oljebytesintervall som varierade mellan 1000 och 1500 mil beroende på tillverkare. Kör man inte mer än så per år så blir det ju ingen extra kostnad. Kör man mycket mer än så bör man nog köpa en diesel. Men för oss som inte har så långa körsträckor per år tror jag E85 kan fungera bra som drivmedel. Observera att jag skriver tror, för jag har aldrig ägt någon E85 bil. Men i valet mellan olika nya bilar/bränslen framöver, med Bonus-Malus, så är det nog det som jag tror skulle passa mig bäst. Det eller en Toyota hybrid...

Det är med E85 som med så mycket annat, det blommar upp och är en helt omogen produkt, det kommer bilar som är anpassade för bränslet och sedan faller allt intresse innan i detta fall bränslet kan göras på ett hållbart sätt. Nu finns bränslet på ett bra sätt, men inga vettiga bilar.
Vi får se om HVO går samma öde till mötes eller om det finns en större uthållighet där, vilket jag tror eftersom det är en intressant lösning för övrig tung transportsektor.

*Robban

Robban, Ford Kuga kommer ju nu med E85 drift. :) Tillräckligt vettig bil som jag ser det. ;) Ett alternativ till den skulle kunna vara Rav4 hybrid, eller kanske en Mazda CX-5 bensin... Men den sista drabbas ju värst av Bonus-Malus...

Rutger Jönåker wrote:
mso 1000 wrote:Jag tror som vanligt att det är summan av antalet kallstarter och hur mycket bilen körs i stan med korta intervaller som bil datorn kalkylerar fram oljebytes intervallen.
I bensin Skodans fall max 3000 mil och som sämst 1500 mil vid ogynnsam körning.
På många etanol bilar var det ju 1000 mil oavsett körning.
Dvs en del extra kostnad.

.
Oljebyte var 3000e mil är motormisshandel, för att citera Bosse bildoktorn. Visst, kör man 3000 snälla landsvägsmil på kort tid kan det säkert funka.
Etanolbilar har som Pi säger ett oljebytesintervall som varierade mellan 1000 och 1500 mil beroende på tillverkare. Kör man inte mer än så per år så blir det ju ingen extra kostnad. Kör man mycket mer än så bör man nog köpa en diesel. Men för oss som inte har så långa körsträckor per år tror jag E85 kan fungera bra som drivmedel. Observera att jag skriver tror, för jag har aldrig ägt någon E85 bil. Men i valet mellan olika nya bilar/bränslen framöver, med Bonus-Malus, så är det nog det som jag tror skulle passa mig bäst. Det eller en Toyota hybrid...

Jo vi från gamla stammen tycker inte om långa oljebyten.
Men det verkar fungera trots allt.

Och är det värt extra kostnaden på en hybrid typ Toyota med marginellt snålare än andra.
Och drog inte du husvagn.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso1000, jo, jag drar husvagn. Valet i detta fall står i så fall, som jag skrev ovan, mellan Ford Kuga flexifuel och Rav4 hybrid 4wd, med någon bensinvariant som 3e alt, t.ex Mazda CX-5 2.0, eller varför inte Skoda Karoq 1.5TSI. ;) Jag har inte satt mig in i prisskillnaderna än... Ännu bara lösa funderingar, som hinner ändras flera gånger.

Jo jag tror att E85 skulle kunna få en renesens i jakten på hållbara och fossillåga bränslen. Men om tillverkarna skall våga satsa så krävs det långa överenskommelser för spelreglerna på marknaden.

*Robban

Robban - Jo, det är väl det som oroar mest, även som köpare... Spelregler som ständigt ändras är inte bra för nån.

En sak som jag blev varse om nyss är att E85 är rätt poppis i Frankrike. Skattefritt som här, kostar däremot 0,6€/l eller lite under!
Kanske subventionerad, det är ju Frankrike, men om en kritisk mängd ska använda E85 här, och det ska vi anser jag som en av många lösningar, så vore det ju bra om man gick plus lite mer på det.

Själv kör jag ändå men är undantag, och byter olja från 20l oljedunk och skiter i att byta filter varje gång...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.