Start-stop

30 inlägg 0 nya
Start-stop

Har precis fått hem en BMW 118d från 2013. Bilen har start-stop funktion som man dock kan avakrivera med en knapp vid tändningen. Den är per default alltid på när man startar bilen. Min fundering är nu vilka fördelar start-stop har, på riktigt. Det marknadsförs ju som en bränslesparande funktion, men det drar ju alltid mer bränsle precis när man startar. Kör mycket motorväg, i princip noll rödljus och max 3 stoppskylt att längs vägen till jobbet. Är det lönt att ha det igång öht?

Å andra sidan - finns det nån orsak att alltid koppla ur funktionen i din bil när den används så lite som du beskriver ?
Speciellt för dieslar i mindre bilar tycker jag personligen att det är skönt när motorn stannar vid t ex rödljus.

Vissa rödljus kan man stå någon minut vid och så mycket bränsle som det sparar med avstängd motor kan man aldrig bli av med vid en start av motorn. Är det verkligen självklart att det går åt mer just vid start av motorn? För att generatorn går trögare en stund?

15 sekunders stopp brukar man räkna med som break-even på förbrukningen

*Robban

Om det stämmer med 15-sekunder, så borde ju de flesta system bidra till ökad förbrukning. Få stopp som är så långa där start/stopp går in.

Men visst finns det olika system, som fungerar på rätt olika sätt. De flesta är väl bara en kraftigare startmotor dvs. "vanlig" motorstart. Mildhybrider har ju inbyggd startmotor i drivlinan, kanske går lite lättare. Visst fanns det något ännu smartare system som t.ex. Mazda körde med?

Om det stämmer med 15-sekunder, så borde ju de flesta system bidra till ökad förbrukning. Få stopp som är så långa där start/stopp går in.

Men visst finns det olika system, som fungerar på rätt olika sätt. De flesta är väl bara en kraftigare startmotor dvs. "vanlig" motorstart. Mildhybrider har ju inbyggd startmotor i drivlinan, kanske går lite lättare. Visst fanns det något ännu smartare system som t.ex. Mazda körde med?

EnannanRobban wrote:
15 sekunders stopp brukar man räkna med som break-even på förbrukningen

Var kommer förbrukningen ifrån vid uppstart?
Nog står man väl längre än så vid vanliga trafikljus? Min telefon brukar undra om jag vill recensera Hedin Bil efter att jag stått vid rödljuset utanför en av deras bilhallar.

Kan väldigt lite om bilmekanik, detr därför jag funderar lite. Den används så lite så rent praktiskt spelar det ingen roll för min del, det är mest att man inte vill luras att tro att det gör skillnad om det egentligen inte gör det.

L. Mäkinen wrote:
EnannanRobban wrote:15 sekunders stopp brukar man räkna med som break-even på förbrukningen
Var kommer förbrukningen ifrån vid uppstart?
Nog står man väl längre än så vid vanliga trafikljus? Min telefon brukar undra om jag vill recensera Hedin Bil efter att jag stått vid rödljuset utanför en av deras bilhallar.

Både att man "snapsar" några droppar extra plus strömmen till batteriet som måste återgäldas om jag fattat det rätt.

*Robban

K_Klabbe wrote:
Visst fanns det något ännu smartare system som t.ex. Mazda körde med?

Ja, ett riktigt bra system där jag väljer själv om jag vill slå av motorn eller inte. Ett lätt tryck på bromsen, men så att bilen står stilla = motorn är fortsatt igång. Hårdare pedaltryck = motorn stannar ( om den inte regenererar partickelfiltret, då slår den inte av) även om man har ratten åt något håll, som när man har förberett att svänga ut så slår inte motorn av, oavsett hur mycket man trycker på bromsen.
Kluriga dom där Japanerna och ger många möjligheter för föraren att påverka bilens funktion, som så även på säkerhetssystemen.
Blev ganska trött på systemet på min BMW, så fort bilen slutade rulla så slog motorn av.

Nja är det inte så på alla bilar.
Lätt tryck på broms då går motorn.
Hårdare då stängs motorn.
Så var det på min tidigare tdi och även på min nuvarande 1,0 tsi/dsg.

Men som sagt så är start/stop ett tveksamt system och kan väl hålla med om att en diesel kan vara skön att slippa höra i rödljusen men en bensinare hörs ju inte alls ändå.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Att starta bilen, särskilt varm, drar inte särskilt mycket energi. Många ampere, ja, men under en mycket mycket kort stund.
Visas även lätt på en sådan här liten rackare, starthjälp i iniformat.
Testvinnaren kunde göra 18 startförsök, och kapaciteten uppmättes till 12,5 Ah på den. Då skall man också veta att du inte kan nyttja allt detta för att starta.
Vad tar det att starta? Låt oss säga för enkelhetens skull 1 sekund (går snabbare dock, åtminstone i vår bil).
En startmotor, vad drar den? Låt säga typ 200W och batteriet ligger på sådär 13V kan vi låtsas då, så vi hamnar på 3.000W effekt.
Då har vi nog tagit i lite, men skit samma.
3kW under en sekund blir inte ens 1Ah. Det vill säga ungefär vad ett dåligt AA-batteri klarar av att prestera.
Ett halvlljus, glödlampa. Vad ligger det på? 4-5Ah typ? Du har två, plus övriga ljus, plus rövvärme, plus fläkt, plus bränslepump, plus massor av mera saker...
Den där inte ens 1Ah så du gör av med (högt räknat!) lär inte ens märkas för motorn. Så det lär gå plus minus noll eller vara en besparing, och lokalt för miljön är det definitivt en besparing. Tänk er 20 bilar vid rödljuset, varje gång det blir rött, som tillsammans Inte puttrar i 30 sekunder vardera. Det är 10 bilminuters tomgångskörning. Puttra din bil i tio minuter i garaget så...

Kallstartgnöta i en halv minut däremot, då börjar det betyda saker, särskilt vad gäller batteriets förmåga att avge hög effekt under kort tid.

På firma Forden har det slutat fungera sen flera månader.
Det funkar om jag tvingas stanna för nått när jag ska ut på stora vägen, 200 meter efter start, men sen är det dött, en figur med överkryssad funktion tänds när man stannar ( samma som när man stängt av funktionen)
Har provat olika åtgärder, som tex avstängd AC mm utan framgång.

Hjälpbatteriet är kanske trött?

Ja jäklar. Drog ur laddaren till skruvdragaren som alltid sitter i 12 voltsuttaget, då började det att funka !!

Men laddaren bor de väl inte dra nått särskilt utan batteri i ??

Hjälpbatteriet, mindre variant, är det som håller igång många saker i bilen när motorn stannar.
Är det trött så vill den inte.
Din laddare drar garanterat något och det kanske räckte för att bilen skulle ogilla läget?
När byttes det?
Startbatteriet kan också påverka såklart. Är det trött blir de också ovilliga att stanna.

Hjälpbatteri ? Var f-n hittar med det ? Har bara lyckat lokalisera ett batteri av normal storlek....

I vår Volvo sitter det i motorrummet. Tämligen anonymt dock utseendemässigt.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180112/f81c71bcc485e110d76c7d91420af370.jpg

Under nummer 1. Plast, sladdar, kylfläns,... Finns inget som skvallrar om ett batteri där.
Kanske finns startstopp utan stödbatteri? Men i så fall känns det som att lampor, radio etc borde dippa vid starten?

Visste inte att det fanns.
Är det så på alla bilar?

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Bra fråga. Ögnade lite i instruktionsboken på Octavian och där nämns inget sådant, Men!, det är särskilt förfarande för laddning/starthjälp av bilen om den har start-stopp. SÅ något hyss är det ju även där. Kan det vara ett hjälpbatteri som inte nämns och som bara verkstad byter? Eller något annat mysko?

Byttes ?? Bilen är 8 månader gammal.
När värmaren inte funkade i vintras pratade verkstan om hjälpbatteriet, på vissa bilar hade man helt enkelt byglat batteriet med det stora.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.