Vi Bilägares forum

Sent ska syndaren vakna

Sent ska syndaren vakna

Nu börjar till och med Toyota inse att de behöver utveckla sina erbjudanden på plug-ins. Det gör väl ont i plånboken att se kunderna välja andra alternativ.
http://www.autonews.com/article/20160516/OEM05/305169921/planting-a-new-crop-of-plug-ins

Uppdaterat: 2016-05-18 08:21

Kommentarer

Bättre länk:
http://insideevs.com/major-fuel-cell-supporters-honda-toyota-hyundai-turning-to-plug-ins-instead/

Uppdaterat: 2016-05-18 09:14

Är nog vettigt, inte minst för att det ju gäller att ha modeller med PHEV för att kunna förbättra dom. Annars blir man efter.

Dock tror jag marknaden för laddhybrider är ganska begränsad än så länge och tekniken förhållandevis omogen.

Om man ska ge en känga tillbaka till tyska tillverkare så tycker jag man inte satsar på lätthybrider tillräckligt, typ motsvarande Toyota HSD. Alltså att man återvinner bromskraften och har ett mindre batteri. Men möjligt att elektrisk överladdning kommer ändra på det framöver. Audi verkar ju t.ex. satsa en hel del på det. Så en dieselbil med elektrisk överladdning och bromskraftsåtervinning tror jag är ett bra första steg och nåt som jag tror massmarknaden nu är mogen för. Laddhybrider är fortfarande en smal produkt.

Uppdaterat: 2016-05-18 09:45

Intressant - och inte minst kommentarerna till den sista artikeln. Förstår som sagt inte hur vissa skribenter här kan vara så saliga över främst Toyotas vätgas-satsning. Varför dom satsar är nog främst beroende på regelverket i Kalifornien (CARB credits - mycket märkligt att vätgasbilar ges så stora fördelar framför elbilar) och sen kan man inte komma ifrån tanken att det även har ett samband med petroleum-industrin så att dom även får avsättning av sina produkter fortsättningsvis - men då via vätgas. Även om inte plugin-hybrider är det bästa för miljön så är det nog ändå en vettig kompromiss för att kunna öka mängden "el-mil" men ändå ha en bil som även fungerar för längre färder - och det redan idag och till, trots allt, inte alltför hög anskaffningskostnad.

Uppdaterat: 2016-05-18 09:52

Pi, jag tror Toyotas vätgassatsning är helrätt och förstår inte vad du har emot den. Tror både vätgasbilar och elbilar kommer behövas om man vill få personbilar fossilfritt.

Uppdaterat: 2016-05-18 10:17

Möjligt Vidstige - men fortfarande är det en omväg till att skapa el och en lösning med tämligen låg total energieffektivitet. Samt med en hel del problem även avseende transport och lagring - frånsett att infrastrukturen är obefintlig och inte så enkel att bygga upp. Sen har vi ingen aning om livslängden på bränslecellerna. Antar att du då också applåderar E85 - det är ju trots allt en lösning med befintlig infrastruktur och som kraftigt nedbringar behovet av fossilt bränsle. Har kört E85 tidigare utan problem men numera är ju urvalet av bilar för E85 relativt begränsat - i kombination med en beskattning som mer eller mindre dödat det bränslet.

Uppdaterat: 2016-05-18 10:28

Pi, jo vätgas är inte utan problem men det gäller ju likväl elbilar.
Och ska du ha en bil som drar tungt släp kan vätgas vara bättre, så användningsområdena kan variera.

E85 är jag mindre förtjust i av flera skäl. Ett är ju helt enkelt att det inte är fossilfritt. 15% bensin på sommaren och 25% på vintern...

Uppdaterat: 2016-05-18 10:32

Jo - men om man vänder på det så är E85 som sagt 85 % fossilfritt på sommaren - och det finns en infrastruktur på plats. Synd att det beskattats sönder. Sen kommer det inte att finnas ett enda bränsle för alla behov och där är vi nog överens.
Fördelen med el är att för väldigt många av oss bilister så finns infrastrukturen redan på plats och inte minst ute på landsbygden där det knappt ens finns bensinmackar längre - och än mindre vätgasmackar och det kommer helt säkert heller aldrig att finnas sådana där det inte är väldigt tättbebyggt.

Uppdaterat: 2016-05-18 11:05

Pi, E85 beskattas väl inte sönder? Är ju extremt mycket skatterabatt, ändå säljer den inte. Grundproblemet är att oljan är för billig för att det ska vara intressant. Är ju också ett sämre bränsle än bensin.

Nej, inte mycket för E85 som miljöbränsle men möjligen ett alterantiv när/om oljan blir riktigt dyr.

Uppdaterat: 2016-05-18 12:21
Vidstige skrev:

Pi, E85 beskattas väl inte sönder? Är ju extremt mycket skatterabatt, ändå säljer den inte. Grundproblemet är att oljan är för billig för att det ska vara intressant. Är ju också ett sämre bränsle än bensin.
Nej, inte mycket för E85 som miljöbränsle men möjligen etteslut alterantiv när/om oljan blir riktigt dyr.

Jo E85 har beskattats extra högt genom ett EU- beslut, men det blir upphävt nu.
Men det hjälper inte. Eftersom de allra flesta hellre ser till den egna plånboken än till miljön måste det skilja minst fem kronor litern till B95 för att det ska vända och E85 åter ska bli intressant!

Uppdaterat: 2016-05-18 20:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre