Vi Bilägares forum

Moderna dieslar lika rena som moderna bensinare

Moderna dieslar lika rena som moderna bensinare

Jag har nu läst en artikel i en konkurrerande blaska (AMS nr15) och där konstaterar man att en modern diesel nu är lika ren (eller oren om man nu ska vara korrekt) som en modern bensinare. Man har testat en radda bilar i veklig trafik och jämfört mad vad lagen föreskriver. 6 dieslar och 6 bensinare.

Om man tittar på min egen dieselrova (som till min förvåning fans med - C300d med 245 hk), så konstaterar man att den har NOx-värden i klass med de bensinarna och att värdet ligger på en mindre än en 10-del av vad lagen föreskriver (Euro 6d-Temp). Partiklarna låg på en 1000-del av lagkravet. Faktum är att motsvarande bensinare (C300 med 258 hk) hade 20 ggr höger partikelutsläpp än dieseln.

F.ö. släpper C300 ut mer NOx än C300d i motorvägsfart. Kanske dags att stryka den moderna dieseln från listan över dåliga ICE?

2019-07-17 18:23
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

C220d går enligt tyska motororganisationen ADAC att köra med noll utsläpp av NOx, tyvärr har det gått politik i frågan så då är även förhållandevis rena dieslar förpassade till stupstocken.

2019-07-17 18:49

Det stämmer ser jag att diesel är rena men säljer i fortsättningen för stor, tungt bil men blir det inte att komma tillbaka golfklassen och småbil för det mesta bensin i fortsättningen.

2019-07-17 18:53
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ja det är väldigt tråkigt att inte bensinbilars partikelutsläpp har kommit upp i skottlinjen.
Sedan när det gäller utsläpp och då CO2 så är det trots allt så att omloppstiden för biobränslen inte fungerar som en hållbar lösning på lång sikt utan vi måste ner radikalt med alla våra CO2-utsläpp. Atmosfären fylls på dagligen, oavsett om vi kör på HVO och den tid det tar för nya träd att ta upp det igen är väldigt lång.

2019-07-25 23:23
*Robban

Sedan 1 september 2018 gäller miljöklassen Euro 6d-TEMP för alla nya bilar som säljs och sedan dess krävs partikelfilter även på samtliga sålda bensinbilar för att klara kraven.

Det är inte bara träd som tar upp koldioxid, utan även all växtlighet samt haven. Men givetvis måste utsläppt koldioxid även om den kommer från förnyelsebar källa bindas i ny biomassa för att halten av koldioxid inte ska stiga i atmosfären och haven fortsätta försuras.

2019-07-26 01:19
"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar eller hissar segel."

Det stämmer väl att bensinbilars partikelutsläpp inte diskuterats så flitigt. Utrymmet i den allmänna debatten är ju trots allt begränsat. Som tur är så är ju problemet välkänt och bensinare omfattas ju de också av utsläppskrav så det är förståeligt att det inte varit något hett diskussionsämne.

2019-07-27 10:38

Framför allt är det ganska konstigt att det krävs så lite för att en bensinbil ska framstå som ett miljöföredöme. Jag tänker exempelvis på den populära Mitsubishi Outlander som klarar att köra ut ur villaområdet på laddad elektricitet och sedan är värdelös ur miljöhänseende.

2019-07-27 10:50

Misubishin tillhör ju numera de som går längst på el och dessutom går att ladda snabbare än de flesta andra plug-in.

2019-07-27 12:28
junkers skrev:

Misubishin tillhör ju numera de som går längst på el och dessutom går att ladda snabbare än de flesta andra plug-in.

Ja den har nu en riktigt bra drivlina i en annars medioker bil.

2019-07-27 14:03
Guran

Ja så dålig är ju inte Mitsubishin, om man aldrig laddar dvs. Kan ju lika gärna säga att den går hela tiden på el, om är det körmönstret föraren har.

2019-07-27 14:07