Laddhybrid VS bensinbil förbrukning 2019

17 inlägg 0 nya
Laddhybrid VS bensinbil förbrukning 2019

Så här ser mina två fordons förbrukning ut för 2019.
1. Laddhybrid storlek V90 men Kia på nästan 2 ton
2. V8 450hk bensin på nästan 2 ton

Månad för månad 2019, gissa vilken som är vilken!

Jag saknar en kolumn för "smiles per mile".

Men sedär Junkers, det kan ju inte stämma då vi blivit ordentligt matade här med att laddhybrider bara är bra på pappret, i verkligheten drar de ofantliga mängder soppa.....;)
Det inte många förstår är att rätt sak för rätt behov så är de helt kanon! Vi har en projektledare som kör Passat GTE med jättefina siffror med.

Jag är nästan mer imponerad av förbrukningen på din Mustang. Runt litern milen för en bil med en 5-liters V8 är grymt bra.

Apex: Det är lite myt som levt kvar att V8 alltid drar massor, det gjorde de inte ens innan om man visste hur man skulle köra dem. Åkte man V8 "på vridet" så har de alltid gått mycket snålare än vad folk trott. Jag hade rätt länge en Cheva Starcraft Van med 350 och 700-lådan, alla trodde att den drog hur mycket som helst.

Fast laddhybrider kan, om dom används på fel sätt och man inte klurat på behov, vara en dålig affär för både miljön och plånboken.
Detsamma gäller ju en dieselbil, den kan vara direkt dålig mot miljön och plånboken om man inte klurat på behov innan och använder den på fel sätt.
Det är därför jag aldrig kommer förstå mig på generella argument där man hävdar att det ena eller andra är bättre utan att ha vägt in några behov överhuvudtaget.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Henrik M, de som hellre lyssnar på ngn som aldrig ägt en laddhybrid får skylla sig själva.
Dessa siffror är från verkligheten, tankning mot trippmätare, alltså inte lyckofärddator som vissa bilar har.
Mustangens färddator är numera kalibrerad så den visar rätt dock och Kian har alltid visat rätt. Min tidigare Toyota Auris hybrid visade ca 10% för låg förbrukning och förbrukade i min ägo nästan dubbelt så mycket som Kian om man bortser från elförbrukningen.
Kian har dragit ca 1kWh per mil utöver ovanstående bensin.

En laddhybrids bränsleförbrukning beror helt på vilket körmönster man har. Tex kör frun en Volvo V60 TE D6 AWD, diesel, sedan snart två år tillbaka. Hon kör ca 10 mil om per arbetsdag dvs till och från jobbet plus div helg och semester / nöjeskörning. Totalt har bilen hitintills rullat strax över 6 000 mil. Tittar man på bilens färddator sedan nyköp står den på 0,24 liter per mil som verkar stämma väl överens med den ”vanliga” färddatorns mätning som man kan använda mellan tankningarna så brukar det bara skilja några få cl från mätning vid pump. Volvon laddas varje natt. På sommaren kommer man strax under 5 mil per tank medan på vintern kommer man mellan 3,5 till knappt 4 mil. Kör man full motorvägsfart förkortas sträckan rejält. Då batteriet är tomt fungerar Volvon som en vanlig hybridmotor och drar strax över 0,5 liter per mil i blandad körning.

Jag har en kollega vars Mitsubishi Outlander i bästa fall går knappt 3 mil på el och därefter drar den långt över litern med bensin per mil. Han är inte nöjd med bilen!

Men på totalen spelar inte någon dl extra bränsleförbrukning hit eller dit någon större roll iaf inte ekonomiskt eftersom det är värdeminskningen som är mest kostsam. Utöver det väger kanske design, image, komfort, köregenskaper, krocksäkerhet etc än mer än om bilen förbrukar en halv, 2 eller 3 dl mer bränsle eller inte.

I mitt fall är komfort, säkerhet, design, köregenskaper utöver att det känns gott i lilla hjärtat att jag tar mig råd att skapa svenska arbetstillfällen i Göteborg / Sverige och därmed stärka svensk välfärd viktigare än extremt låg bränsleförbrukning därför har vi köpt två nya Volvos, en Volvo V60 TE D6- 17 samt en Volvo XC60 B5 -20. Båda har självklart dieselmotorer som tankas med klimatsmart HVO100.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

På tal om laddhybrider.
I vibils test av superb/passat och Volvo så gick bensin tyskcheckerna på ca 0,5 med tomma batterier på landsvägskörning.
Är väl helt okey om man samtidigt kommer dryga 5 mil på enbart batteridrift före det.

En tanke som slår mig.
Kan man välja att omg med fulla batterier välja hybridläge och bensinmotorn går direkt om man tex har 50 mil framför sig?
Nån som vet.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

På flera laddhybrider finns det ofta möjlighet till ett "Save Battery"-läge.
Kika lite på videon här: youtu.be/XnsNyjE7A2Y?t=418

Power to the people

Ja då, i de Peugeot jag testade så var det bara att ändra till hybridläge så fungerade den som en betydligt bättre hybrid än Toyotas då den faktiskt även körde på batteridrift längre sträckor. Men så klart finns betydligt bättre strömreserver i en laddhybrid än en hybrid.

Funkar i Kia, kör man i hybridläge fungerar den som en bättre Toyotahybrid och behåller laddningen.

När man redovisar förbrukningar borde det vara tre specat kan jag tycka.
Batteridrift. Med tomma batteri. Landsväg på långväg i hybridläge.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

I vår Volvo V60 D6 Twin Engine finns också en "save" knapp men ärligt talat vet jag inte om man tjänar så mycket bränsle på att använda den funktionen eftersom den gör bara att motorn laddar upp batteriet så att man kan köra i "pure" läget i stan. Då batteriet laddas upp med motorn stiger bränsleförbrukningen tämligen mycket varför jag undrar om man verkligen har igen det vid stadskörningen. Jag är tveksam.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor,
Det man sparar är väl energi i batteriet och inte bränsle?

Jovisst men genom att ladda batteriet med ’saveknappen” laddas batteriet som gör att man kan köra extra mycket i stadstrafik på enbart el vilket gör att man sparar HVO diesel eftersom en förbränningsmotor drar tämligen mycket just i stads eller kökörning.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Men samtidigt går det åt en hel del extra bränsle att ladda upp batteriet med motorn vilket gör att jag är tveksam till ’saveknappens’ totala bränslebesparing.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.