Köpa en ny diesel eller en äldre bensin eller kanske en laddhybrid? Hjälp!

11 inlägg 0 nya
Köpa en ny diesel eller en äldre bensin eller kanske en laddhybrid? Hjälp!

Hej!

Jag har kollat lite men inte hittat nån diskussion som tar upp min fråga riktigt, så jag gör en egen istället.

Jag skall snart köpa en bil och har nu kommit fram till ett viktigt dilemma. skall man välja bensin eller diesel? Jag kommer köra mycket stadskörning och lite motorväg. Jag har hört att bensin är bättre i stadskörning men det finns nästan bara begagnade dieselar för vettigt pris (årsmodell 2013-15, pris ca 150k). Skall då satsa på en ny bensinbil med tanke på utbud och den nya fordonsskatten. Jag kanske är lite dum men är det bara jag som inte förstår den till hundra rikitgt? eller skall man satsa på en laddhybrid? Jag kan säga att om jag köper en begagnad bil så vill jag kunna sälja den om max 3 år men om jag skulle köpa en ny eller ett åt gammal så skulle jag ha den betydligt längre. Kan oxå säga att bilarna jag har siktat in på är olika volvo bilar. helst kombi och suv.

Tack för svar! :) och om ni inte förstår så fråga så skall jag försöka vara mer tydlig.

Har du inte funderat på gasdrift?
Väsentligt billigare än bensin eller diesel och totalkostnaden kan bli lägre än hybrid.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej det har jag inte. men jag vet inte heller om jag skulle tycka om det.

Varför? De flesta som börjat köra med gas är väldigt nöjda, betydligt billigare och många gasbilar har kvar sin bensintank så de får väldigt lång räckvidd.
Men man bör inte välja en bil med gasflaskor i plåt om det inte kan garanteras att de är korrosionsstabila.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kan också rekommendera gasdrivna bilar, som körs på fordonsgas (CNG - natur- och biogas) för det är ett billigare bränsle än bensin och bland det mest miljöanpassade bränsle som finns på marknaden idag.

Men om gasbilar inte är ett alternativ för mig vilket bränsle föredrar ni då?

Bara stad få är det en bensin hybrid eller bäst en ladd hybrid.
Och suv. Varför. Tung hög tar extra soppa .
150 tusen och Volvo, nja det är nog svårt och diesel för dig är inte bra.
Vet inte vad du är ute efter men för den pengen 150t kan du köpa en liten ny fabia kombi (136tror jag med vdäck) som har bagage som en v60.
Eller en liten beg eller ny octavia med nya snåla 1,0 motorn 160-190:- stor som en v90 i bagaget.
Men som sagt någon begad hybrid om det är 95% stad om det är dom pengarna är inte fel .
Sedan råder det delade meningar om detta.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mos 1000 tack för din input. själv tycker jag att laddhybrider är coola men väldigt dyra. dem kommer nog bli billigare om 2-3år men skulle man vilja köpa en begagnad laddhybrid?

Köp en ny Volvo bensin. Eftersom så få köper bensin blir dom eftertraktade som beg = bra andrahandsvärde. Men se till att köpa i tid, så du får den inreggad föra 1 juli 2018, så du slipper Bonus Malus. ;)

Alex98 wrote:
mos 1000 tack för din input. själv tycker jag att laddhybrider är coola men väldigt dyra. dem kommer nog bli billigare om 2-3år men skulle man vilja köpa en begagnad laddhybrid?

.
Budget. Storlek. Behov.säkerhet.
Ny bil får man för 130-330 tusen och fyller samma behov.
Begangnad hybrid, tror dom är driftsäker men om det är samma pengar och man är nöjd med en liten stor fabia som ny med tre års garanti.
Den nya har bättre säkerhet än gamla hybriden och går kanske lika billigt.
Det handlar om slanten och kraven.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu har man på DN debatt i gårdagens nummer börjat inse att man måste tillnyktra och hålla sig till Statens Väg och Trafikforsknings, VTI, nya rön och forskningsresultat avs dieselmotorns vara eller inte. I korthet menar VTI med flera andra namngivna forskare att ”dieselgate” dvs dieselmotorns eventuella skada är kraftigt överdriven och mätmetoderna ifrågasätts tillika. VTI skriver att de ohälsosamma Nox och No2 utsläppen har minskat med över 70% sedan 1990 talet samtidigt som dieselandelen har mångdubblats! Forskarna menar dessutom att de extra kostnader som Nox skapar vida understiger de fördelar som dieselmotorn har på jordens största klimathot.

-Dvs det allra viktigaste att kapa stegrande koldioxidhalter i atmosfären än att minska redan väldigt låga Nox utsläpp menar bl.a. den samlade forskareliten på tex VTI.

Forskarna skriver vidare att av Sveriges totala utsläpp av Nox är drygt 129 000 ton varav blott 18 000 ton kommer från den samlade fordonsparken, bensinbilarnas Nox utsläpp inräknade. En dieselbil i Euro6 klassen släpper ut 0,008 gram Nox per km medan en motsvarande bensinbil släpper ut hela 0,006 gram Nox per km plus mer än 60% extra Co2 utsläpp!!!

Nä, vill man skapa en bättre miljö för oss alla ska du tveklöst köpa en dieselbil som du tillika ska tanka med HVO. Då kapar du Nox utsläppen ytterligare 30% och blir till och med betydligt renare än motsvarande bensinmotor då Co2 utsläppen kapas ytterligare uppemot 93% jämfört med bensinbilen.

Dieselmotorn går en ny äkta renässans till mötes för allas vår miljös bästa!

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.