HVO 100 testresultatet är öppet

37 inlägg 0 nya
HVO 100 testresultatet är öppet

Så här går det om man tankar HVO100 i en icke godkänd bilmotor:

http://elbilsnytt.se/lasaren-som-redan-kort-tusentals-mil-pa-hvo-sa-gick-det/

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Föga förvånande om ni frågar mig.
Skulle gärna tanka HVO om jag bara slapp köra massa omvägar för att göra det, men i sinom tid så utökas nog antalet pumpar.

En motor är inget test. En förare är inget test. En bilmodell är inget test.

Alla PSA-motorer. Alla lastbilsmotorer. Alla som provar men inte syns i media.

Finns det någon som ens har uppgifter om skador på grund av HVO?
Det var ju likadant med etanol - det skulle skada hit och dit, men bortsett från igensatta bränslefilter i början av användningen så har då inte jag hört om några masshaverier på grund av att man kör högre etanolhalt än vad motorn är specad för.
Och det intressanta här är ju faktiskt att om densiteten bara var snäppet högre på HVO100, så skulle den rymmas in i nuvarande klassning för diesel och därmed vara okej. Det är inga stora saker som skiljer liksom.

Xant: helt rätt! Jag kör också min Toyota på HVO helt utan problem. På jobbet körs också alla dieselbilar oavsett bilmärke på bara HVO sedan flera år tillbaka helt problemfritt. Sedan är det klart att HVOn inte räcker till alla världens dieselbilar precis som gasen, etanolen eller elen, batterierna, heller inte räcker till alla värdens gas, etanol och elbilar. Alla alternativa bränsle / energibärare behöver utnyttjas för att nå ett bättre klimat. De fossila bränslena måste helt enkelt fasas ut ASAP.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Du har säkert nämnt det någonstans (men minnet är ju lite som en teflonpanna - inget fastnar) men vilka märken och modeller har ni på jobbet?

Xant:
På jobbet kör vi "säljarbilar" som säljkåren använder såsom Mercedes, Toyota, Volvo, VW, Ford, KIA, Subaru, Audi, BMW, Peugot mfl. På arbetssidan körs VW, Caddy, Ford, Hi ace, Mercedes, Toyota, utöver lastbilar och bussar av alla möjliga fabrikat. Totalt köper vi in 3 500 000 till ca 5 000 000 liter HVO per år eller i snitt ca 4 000 000 liter enligt ekonomistyrningskontoret / inköpsavdelningen. Vi köper in främst HVO från Preem resp Coliabitoil AB. Vidare spelar det inte någon roll varifrån man tankar HVO eftersom den har en viss standard oavsett leverantör likt dieselns EN590 standarden.

https://www.colabitoil.com/

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Eftersom både vi och föräldrarna har Volvo så är det extra intressant =)
Vet du vilka modeller och motorer samt hur långt de har körts på ren HVO?

Säljarbilarna körs drygt 5000 mil per år och firma kör på HVO100 dvs ren HVO sedan 2014. De Volvo modellerna som vi har är allt från vanliga V70, S80, V40, XC70, XC60 samt S och V90. Bilarna byts ut vart tredje år och då har de rullat från 15 000 - över 20 000 mil var. Jag har kör min Toyota på ren HVO diesel sedan ett drygt år tillbaka.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Det enda som kan vara intressant om man kör på HVO är hur motorn mår. Att köra sina företagsbilar på HVO kan inte vara någon bra reklam i hur man ser på miljöfrågor inom företaget.
”Indonesiens regnskog, där Sumatratigern och andra känsliga djurarter lever, skövlas hänsynslöst för att producera palmoljan. Fler än 50.000 orangutanger har dött till följd av skogsskövling av skog för framställning av palmolja i de senaste två decennierna.”
https://chicandfair.wordpress.com/2014/03/05/hur-rent-ar-ditt-schampo-och-hur-god-ar-din-kexchoklad-vaga-vagra-palmoljan/
Som Stoor beskriver det. Betyder inget varifrån man tankar HVO.
Och hur klimatsmart är det att transportera ens bränsle från andra sidan jordklotet som på grund av utdikning av djungel har tre gånger högre CO2 utsläpp än fossil diesel.

Varken Preem, Circle K eller någon annan jag känner till använder palmolja.

Man kan inte utan vidare hindra människor att sträva efter en inkomst i en överbefolkad värld. Självklart kommer djurlivet i kläm men det går att skydda det genom att anlägga nationalparker.

https://www.worldwildlife.org/magazine/issues/spring-2018/articles/looking-out-for-orangutans-in-sumatra

Sedan kan man fundera över hur skyddet av större vilt i Sverige funkar. Varg, björn och älg t ex. Finns det någon särskild hänsyn när det gäller dessa fina djur eller är det bara i andra länder som djur ska skyddas?

6.15

Håller med på sistnämnda. Särskilt vargen har det kämpigt. FÅnigt nog - att få se en varg är ju något himmelst underbart! Och är svårare än att vinna högvinst på Triss. :-(

Swemba:
Det stämmer att ingen HVO i Sverige använder palmolja som bas. Däremot används palmolja i kosmetika, kakor och i processindustrin. Vill man skydda miljö och djurliv ska man kapa co2 utsläppen på alla tänkbara sätt där HVO är ett bra sätt. HVO dieseln kapar co2 utsläppen mellan 88 - 93%. Det är väl bra?

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Tack Stoor för bra och intressant länk!

"Hur skulle stigande temperaturer kunna vara ett problem för amerikanerna? Allt de behöver göra för att få lägre temperaturer är ju att byta från Fahrenheit till Celsius."

Stoor wrote:
Xant: De fossila bränslena måste helt enkelt fasas ut ASAP.

Det går inte. Finns ingen ersättning som kan möjliggöra ett 1:1-skifte över natten. Hela världen är beroende av petroleum, transport är bara en liten bit i det pusslet.
Stena Germanica kör delvis på Metanol nu för tiden, ett steg i rätt riktning så sett. Men det finns inte hur mycket Metanol som helst i världen heller.

Det viktigaste är att man Gör något. Bättre rening, bättre destillat, bättre nyaste alternativ.

Puttis:
Det stämmer att man inte kan byta ut fossil mot fossilfrittbränsle över natten utan detta måste och görs steg för steg där jag, du och vi alla tillsammans kan göra skillnad varje gång vi besöker macken. Var och en kan tex blandtanka bensinbilen med tex 30% extra etanol och dieselbilägaren kan göra likadant genom att tömma i mer bilbränsle tex HVO100 i den diesel hen tankar.

- Alla kan och bör göra någonting!

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

@Stoor

Helt meningslöst. Amerikanarnas populäraste bil är ju F-150. Så nu, Svensson, spara lite droppar så att alla som inte har bonus-malus gladeligen kan suga i sig dem istället. Det hela är ett nollsummespel och den enda förloraren är DU.

.

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Den stora förloraren är dock miljön om vi blott sitter med armarna i kors.

Power to the people

@Grosser

Den stora förloraren är den som inte tillåts konsumera medan alla andra gör det. Det finns absolut ingenting som gör den globala miljön bättre av att svenskarna konsumerar aningen mindre, emedan resten av världen konsumerar allt mer. Jag är ledsen, men så är det.

Global Petroleum and Other Liquids:
2016 2017 2018 2019
Total World Consumption 96.90 98.48 100.20 101.91
.

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.