Vi Bilägares forum

HVO 100 nuförtiden

HVO 100 nuförtiden

Har läst på så mycket jag kan hitta kring HVO100 nu i "modern" tid och tyckte att det inte fanns någon ny info här på forumet.

Del ett av min fundering: Hur ser det ut kring hur vitt HVO används i bilar som inte ännu är certifierade för det? Jag tänker mig som i mitt fall en 2015 xc70 AWD är inte certifierad. Samtidigt som redan är påstått av producenterna att HVO:n är kemiskt identisk med vanlig diesel och de påstår även att det inte finns någon risk för att använda det trots att bilmodellerna inte är godkända från tillverkarna. Känns väldigt luddigt och man vet inte var man ska tro på.

Del två: Tidigare gjordes nån upptäckt att t.ex. Nestes HVO var till rätt stor del palmolja, men många andra anger inte vad de har för källor till bränslet, eller så är jag för dålig på att leta. Vad finns det för alternativ som inte är bestående av palmolja?

Uppdaterat: 2021-05-04 09:00

Kommentarer

1) Jag har kört på mestadels HVO blandat med RME i åratal (utan fossil inblandning), utan några som helst problem i min VW Lupo (ej godkänd för det av VW). Vad jag läst har det aldrig rapporterats några faktiska problem med att köra på 100 % HVO, även kallat HVO100, utan det baseras på farhågor som aldrig besannats.

Min egen uppfattning är att de flesta helt riskfritt skulle kunna köra på HVO, även om mängden överstiger de 50 % som finns i godkänd diesel. Speciellt om garantin gått ut på bilen, kan jag tycka att man skulle kunna testa med sin bil för förutom klart bättre miljö- och klimatprestanda än fossil diesel, kan bilen också bli mer lättstartad och piggare.

Att en bilmodell inte är godkänd för HVO100 från tillverkarna, beror inte på att bilen går sönder av HVO, utan det är helt enkelt så att man aldrig testat drivmedlet i den aktuella bilmodellen.

På frågan "I vilka fordon och motorer kan man använda Neste MY Förnybar Diesel (HVO)", svarar företaget (Neste):

"Neste MY Förnybar Diesel kan användas i samtliga dieselmotorer, gamla och nya, samt i befintliga distributionssystem, utan förändringar i fordonsflotta eller infrastruktur."

2) Ingen palmolja finns i den HVO som Neste levererar till den svenska marknaden!

Man skriver på https://www.neste.se/neste-my-fornybar-diesel/hvo/faq och under "Använder Neste palmolja i sin HVO-produktion? Om så, varför?":

"Neste använder idag ett tiotal olika råvaror för produktion av förnybar diesel, och certifierad palmolja är en av dem. Neste har dock inte levererat och sålt Neste MY Förnybar Diesel till den svenska marknaden innehållande palmolja. Däremot används PFAD som är en palmoljebaserad samprodukt. Den PFAD som säljs på den svenska marknaden är fullt spårbar till plantage och certifierad i enlighet med de kriterier som finns för grödobaserade råvaror.

PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) uppstår i livsmedelsindustrins produktion av palmolja. PFAD består av oätliga fettsyror som börjar bildas direkt när palmoljefrukterna skördas, och måste avlägsnas från den råa palmoljan innan den kan användas som livsmedel. Det är viktigt att poängtera att PFAD endast uppstår som en restström vid tillverkning av ätbar palmolja för livsmedelsproduktion. Tillgången på PFAD styrs alltså helt utifrån den globala efterfrågan på ätbar palmolja, och är inte kopplad till efterfrågan på PFAD till biodrivmedel. Utöver för produktion av förnybar diesel (HVO) kan PFAD användas för tillverkning av enklare tvålar och ljus."

Uppdaterat: 2021-05-11 03:11
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Min Mercedes Cdi från 2007 som rullat drygt 23000 mil tankas enbart med HVO100. Mercan är inte heller godkänd för HVO100 men fungerar perfekt på detta klimatsmarta bränsle. Fördelen utöver bättre klimat och renare miljö går bilen mjukare, startar lättare på vintersemestrarna i fjällen utöver att spridare och partikelfilter ej skadas eftersom HVO100 ej sotar vid förbränning och automatiska regenereringar görs knappt. Korta körningar skapar heller inga sotproblem med HVO100.

HVO100 kostar ca 1,4 kr extra per liter men ökar driftkostnaderna med några ynka procent. Min bil kostar ca 35 kr per mil inkl service, reparation, värdeminskning, skatt etc. Bilen drar ca 0,6 liter per mil dvs merkostnaden för bränsle blir 0,6 x 1,4 kr = 84 öre extra / mil.

Driftkostnaderna ökar med knappt 2,4%. (0,84 kr / 35 kr = 2,4%)

Uppdaterat: 2021-05-11 06:55

Vad är det värsta som kan hända med motorn med hvo100 enligt dom som dömmer ut det ur risk synpunkt?
För något måste det väl vara.

Uppdaterat: 2021-05-24 17:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Vad är det värsta som kan hända med motorn med hvo100 enligt dom som dömmer ut det ur risk synpunkt?
För något måste det väl vara.

Någon verklig negativ påverkan på bilar som inte ens är godkända för HVO 100 och som ändå tankat det, har jag fortfarande aldrig varken sett eller hört talas om. Att det varit tyst i ett halvår efter inlägget av Mso, kanske talar för sig självt. = )

Uppdaterat: 2021-12-01 02:22
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John:
Du drar helt rätt slutsats, det är tyst i tråden därför att det händer inget negativt alls med de motorer som körs på HVO100 oavsett om de är ”godkända” eller inte.

Uppdaterat: 2021-12-06 09:39