Etanol körning i Peugeot 308

9 inlägg 0 nya
Etanol körning i Peugeot 308

Hej!
Köpte en 308 bioflex uttagen 08-12 till frugan som jobb pendlarbil.
Ngn som har erfarenhet av etanol tankning? Kan man köra året runt, blanda som vill, undvika vintern?
Som sagt tacksam för Era erfarenheter.

Ja, bilen är anpassad för etanolkörning vilket innebär att du kan köra på etanol året runt. Bensinmackarna brukar även blanda in mer bensin i etanolen under vintern för att man utan problem ska kunna köra på etanol året runt.

Du behöver inte hålla på och blanda något, det är bara slöseri med pengar.

Bor ni i Nikkaluokta så kan det vara bra att tanka bensin under de kallaste månaderna då vissa motorer kan vara svårstartade i extrem kyla på etanol. Hur Peggan är vet jag inte men det ska normalt sett inte vara nåt problem om ni finns söderut. Men om ni inte har motorvärmare så kan det möjligen bli problem när/om det blir riktigt kallt. Jag som bor 15 mil söder om Polcirkeln hade iaf aldrig några startproblem med min bil men då hade jag ju givetvis värmare.

Däremot så rekommenderar de flesta att man tankar bensin var fjärde/femte tank. Det gjorde jag på den Ford jag hade och den gick hur bra som helst. Bensinen har bättre smörjegenskaper än den "torra" etanolen så det kan rekommenderas för att vara på den säkra sidan. Ett smart köp hur som helst, beggade etanolbilar är ju extremt prisvärda!

Free your mind and your ass will follow.

Har också kört etanol-bil (Ford Focus) och det fungerade på det stora hela bra men vintertid så märkte man att det var lättare att få "kärring-stopp" vid start av kall motor när man körde på etanol jämfört när man körde på vanlig bensin. Sen - om/när du byter bränsle så var det väldigt viktigt att låta motorn vara igång typ 15 minuter eller nåt sånt innan man stannar den efter start för annars fungerade inte den automatiska omställningen av styrsystemet. Bryter man den rutinen så var det verkstads-besök som gällde för nån form av reset. Fråga mig inte hur jag lärde mig detta...:) Samma sak hände f ö med några firmabilar vi hade på den tiden (Renault).

Precis som mämns ovan så förändras E85 beroende på säsong. Vintertid är det mera E75 och dessutom är den mer lättflyktig. Gäller faktiskt även bensinen, att den förändras kemiskt vintertid. Så i normalfallet är det inget problem.

http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/etanolbranslet-e85/

Alla etanolbilar är gjorda för att enbart köras på etanol året om. På mitt förra jobb hade vi flera etanolbilar från Ford, Peugeot, Volvo och VW Golf och Passat. Samtliga bilar kördes enbart året runt på etanol mellan 15 000 - 20 000 mil. Det var aldrig några bränslerelaterade fel på dess kommunägda bilar. När de tjänat ut efter vanligtvis 5 - 8 år fick vi som jobbar i kommunen chansen att köpa en om vi ville.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Hej,och tack för alla input´s. Vi bor ju i Uppsala, och bilen är försedd med motorvärmare. Så då är det dags att skifta till etanol :)
Mvh D

Alla etanolbilar är vad jag vet försedda med motorvärmare, det är antingen ett lagkrav eller en överenskommelse i branschen. Så parkerar man utomhus vintertäd är det en rekommendation att använda motorvärmaren. Själv har jag en Skoda Octavia bensin/etanol som jag åtminstone i perioder (när det inte varit extremt ekonomiskt ofördelaktigt) kört huvudsakligen på etanol och jag har inte haft några som helst problem. Hemma har jag iof varmgarage så jag har inte behövt kallstarta den i minusgrader speciellt ofta.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.