Vi Bilägares forum

E10 problem?

E10 problem?

All 95-oktanig bensin från 1985 fram till EU-inträdet 1995 innehöll 10% etanol vilket berodde på att man tillverkade den kvaliten av 93-oktanig bensin där oktantalet höjdes med inblandning av etanol. På så sätt kunde man enkelt gå över från 93 till 95 oktan utan några större omställningar på raffinaderisidan. Alltså övergången till E10 blir helt problemfri men som vanligt kommer ett gäng oseriösa bilägare med idag risigt skruttiga motorer att passa på att sprida desinformation och försöka få de gamla skadorna reparerade av oljebolagen kopplade den nya bensinen E10 som förövrigt stora delar av Europa haft sedan 2011 med Finland, Tyskland, Frankrike och Spanien som föregångsländer.

Äntligen kommer E10 till tröga motvalssverige!

Uppdaterat: 2021-04-24 06:47

Kommentarer

Ja detta bör inte vara minsta problem, hoppas bara de justerar priset några ören för det billigare bränslet.

Uppdaterat: 2021-04-24 09:25

Det låter ju tvärtom som att bränslet skall bli klart dyrare med E10 i st f som idag E5 - kanske flera kr/l.

Uppdaterat: 2021-04-24 13:56

Helt klart blir det dyrare, varje form av miljöförbättring fördyrar.
Oavsett man hittar ett sätt att förbilliga produktion eller sammansättning kommer man att ta chansen att höja priset.

Uppdaterat: 2021-04-24 17:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Etanol är billigare än bensin, blandar man i mer etanol bör alltså priset sjunka något.
Etanol är ingen bristvara och billigt att framställa.

Uppdaterat: 2021-04-24 18:37

Du har säkert rätt - såg bara en uppgift i AMS som antydde drygt 3,50 kr dyrare bensin - men det visade sig vara runt 2030.
Sen uppger man då ca: + 0,35 kr/l per år för bensin och 0,50--0,75 kr/l och per år för diesel. Så billigare lär det knappast bli - och högre förbrukning lär komma som ett brev på posten dessutom.

Uppdaterat: 2021-04-24 18:51