Dyrare att ladda el än att tanka diesel eller bensin

38 inlägg 0 nya
Dyrare att ladda el än att tanka diesel eller bensin

Norska medier uppmärksammade igår att Fortum höjt priset på vissa snabbladdningsstationer i Norge vilket medförde att det blev dyrare med el än diesel eller bensin. Det är inte bättre i Sverige: http://www.barometern.se/kalmar/dubbelt-sa-dyrt-att-tanka-elbilar/

På sikt vete sjutton om det ekonomiskt blir någon fördel att växla från giriga oljebolag till minst lika giriga elbolag. Kanske konkurrensen mellan de senare t.o.m. är sämre vilket kan medföra en dyr beroendesituation för morgondagens elbilsägare. Det blir en utmaning för dem att försöka pressa pengar från hemmaladdare. Bilverkstäder och myndigheter funderar förmodligen också på hur de ska behålla sina pengaströmmar i framtiden. Det finns inga gratisluncher.

6.15

"Det blir en utmaning för dem att försöka pressa pengar från hemmaladdare" syftar givetvis på elbolagen, inget annat.

6.15

Det kommer nog eljeepdunk framöver för hemladdare.
Och jag tror att på sikt kommer det nog att kosta att ta sig hem på långvägen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Se där ja och det redan nu... Hur ska det då bli när/om alla åker elbil???

Clever (operatören bl a Kalmar) har justerat ner sitt pris för AC-laddning till 3 kr/kWh numera.
Normalt pris för AC-laddning brukar ligga mellan 1,5 till 3 kr/kWh "på stan". Helt ok pris!

Power to the people

Snabbladdning brukar ligga på mellan 3-5 kr/kWh beroende på bilmodell och laddmöjlighet.

Power to the people

Självklart så måste ju statens förlorade intäkter tas igen på annat håll. Eller är det nån som på fullt allvar tror att tex. Bonus Malus har något med miljö att göra? När bilarnas förbrukning går från 1 till 0,5L/mil på några år så innebär det ett stort skattebortfall för staten som måste kompenseras. Att köra med elbil kommer att kosta lika mycket som en fossildriven bil inom en snar framtid, bara tillräckligt många nappat på det.

Flera elbolag har ju infört effekttaxa vilket effektivt hindrar snabb laddning hemma.
Högsta effektuttaget under månaden ligger till grund för abonnemangstaxan och de flesta månader skulle elbilen med max uttag öka månadsavgiften många hundra.
På sommaren maxar de flesta 3-5kW och att då ladda bilen med 11kW eller mer ger den effekten.

Poängen med elbil är dock att största delen av laddningen sker nattetid hemma med låg effekt till låg kostnad.

StefL wrote:
Poängen med elbil är dock att största delen av laddningen sker nattetid hemma med låg effekt till låg kostnad.

Och när tillräckligt många hakat på trenden så kommer vi se en tredubbling av elpriset eller km-skatt på elbilar. Eller var det nån som trodde att staten klarar sig utan skatteinkomsterna på bensin/diesel??

Min står och laddar gratis just nu!

Det blir nog skatt på gratisladdning oxå vad det lider, eller förbjudet att ge bort el, eller tanka fulel (billig el som inte är till bilar)

Tänka el gratis på jobbet är väl en förmån som vilken annan, och det är väl nära nog spöstraff på att ha gratis pennor tex.

Tänk vilken röra det kommer bli när nån kommer på att det tänkas gratis, ministrar får avgå, kanske rent av regeringskris.

Den som lever får se.

Just idag ligger energikostnaden på 0,56 i producentledet och distributionskostnaden inkl. energiskatt på 1:16 där jag bor, sedan vill nog energileverantören ha ett par ören, så man hamnar runt 1:75!
Men det kanske är billigt, bensinen närmar sig ju 16:-/litern!
Prognosen ligger på 0,60-0,65 till vintern!
Men det kanske går att spara ett par ören genom den öppna marknaden med avreglerade elpriser som tillåter oss att byta energiproducent!
Men hur sjutton byter man leverantör utan att behöva flytta?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Några tankegångar, helt ovetenskapliga. På elen betalar jag idag 47% i skatt och moms. En Golf E vill ha ca. 1,6kwh per mil i el. Det motsvarar ungefär 1,32kr/mil in till staten i form av skatt och moms.
Om vi tar en Golf 1,0 som drar 0,5L/mil och bensinen kostar 16kr/L så är det idag 5,12kr (64% på 0,5L) in till staten i skatt och moms. Ekvationen blir ju att staten "förlorar" 3,8kr/mil om alla skulle byta sin 1,0 bensin mot en E-Golf istället. Med 2000 mil om året i körsträcka så blir det 7600kr i skattebortfall för staten. Dom flesta förstår ju att detta inte skulle vara hållbart.

Så vi kan nog lugnt räkna med att alla fina bonuspremier och skattebefrielser som elbilarna idag tar del av kommer att få betalas dyrt i framtiden när majoriteten hoppat på tåget.
Och nej, jag är inte elbilsrasist, jag är realist. Detta är lika logiskt som att sossarnas löfte om 70% av lönen i pension aldrig någonsin kommer att bli verklighet.

Så småningom kommer skatteuttaget att fördelas på fossilfria bilar med, men beskattningsmodellen kan vi bara spekulera i.
Men vi är inte där ännu - det finns ca 14 500 rena elbilar och 40 000 laddhybrider på vägarna i Sverige - så sätt den siffran i proportion till de ca 5 miljoner personbilar som är i trafik i Sverige. Alltså strax över en procent av bilparken. Det intressanta är om bi-effekterna såsom minskade utsläpp och partiklar kommer att sänka statens kostnader på något sätt, ex. sjukvårdskostnader etc. Är det då rimligt med samma skatteuttag som idag?

Power to the people

Dyr el du har saabnisse.
Min el kostar runt 1:-

Jag betalar 39 öre för elen och 59,6 i elöverföring och skatt summa 98,6 öre.
Abonnemanget är oförändrat så det hade jag haft även utan laddhybrid därmed ska inte det belasta bilen.

junkers wrote:
Dyr el du har saabnisse.
Min el kostar runt 1:-
Jag betalar 39 öre för elen och 59,6 i elöverföring och skatt summa 98,6 öre.
Abonnemanget är oförändrat så det hade jag haft även utan laddhybrid därmed ska inte det belasta bilen.

Jag ligger också på 1,70-1,75. Bor du i Norrland?

Grosser wrote:
Så småningom kommer skatteuttaget att fördelas på fossilfria bilar med, men beskattningsmodellen kan vi bara spekulera i.
Men vi är inte där ännu - det finns ca 14 500 rena elbilar och 40 000 laddhybrider på vägarna i Sverige - så sätt den siffran i proportion till de ca 5 miljoner personbilar som är i trafik i Sverige. Alltså strax över en procent av bilparken. Det intressanta är om bi-effekterna såsom minskade utsläpp och partiklar kommer att sänka statens kostnader på något sätt, ex. sjukvårdskostnader etc. Är det då rimligt med samma skatteuttag som idag?

Då svarar jag kort och gott, never gonna happen!
Man har aldrig resonerat så inom politiken att något ska vara självfinansierat, finns väl ett finare ord för det? Alltså det som bilisten betalar kommer bilisten till godo. Vi är bara en kassako för något annat.

FXX wrote:
junkers wrote:Dyr el du har saabnisse.
Min el kostar runt 1:-
Jag betalar 39 öre för elen och 59,6 i elöverföring och skatt summa 98,6 öre.
Abonnemanget är oförändrat så det hade jag haft även utan laddhybrid därmed ska inte det belasta bilen.
Jag ligger också på 1,70-1,75. Bor du i Norrland?

Nope!
Har bra elavtal med vattenfall och kommunens elnätsföretag har låga elöverföringspriser.
Checkade de två senaste fakturorna innan jag skrev så siffrorna är korrekta!

Det är ju det som är skillnaden mellan en skatt och en avgift. Den senare går till något specifikt medan skatter hamnar i ett svart hål.

Jag har inget emot att kostnaden för att köra elbil är samma som dinosauriedriven. Elbilen är ju bättre att köra.
I dagsläget ger elbilar mer i moms än motsvarande brännare.

L. Mäkinen wrote:
Elbilen är ju bättre att köra.
Ja, överlägset, mer kul per krona. :-)

Power to the people

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.